کاروانسرای خواجه نظر اولین منطقه آزاد تجاری ایران بود

    کد خبر :669764

قرار است پرونده ثبت ملی جاده تجاری جلفا، بادرود گلفرج تهیه شود در این مسیر کاروانسرایی به نام خواجه نظر وجود دارد که از آن به عنوان اولین منطقه آزاد تجاری ایران یاد می شود.

 

ثبت ملی جاده تجاری جلفا_ گلفرج_ اردوباد در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی و سازمان منطقه آزاد ارس قرار دارد. جاده‌ای که به جاده نیکولای تزار روس هم معروف است از آنجا که او این جاده را سنگفرش کرده بود هنوز به این اسم شناخته می‌شود.

 

از آنجا که مسیر اردوباد نقش مهمی در تجارت ابریشم داشته به تبع آن کاروان‌های شتر زیادی نیز در این مسیر تردد می‌کردند. در این مسیر کاروانسرای خواجه نظر نیز وجود دارد که می‌توان گفت اولین منطقه آزاد ایران است چون کاروان‌هایی که بار تجاری داشتند در این منطقه اتراق می‌کردند و به مبادله کالا می‌پرداختند. همچنین این جا نقطه‌ای برای عبور کالاها از نخجوان به ایروان و از ایروان به باتومی و بعد اروپا بوده است.

 

به گزارش مهر ،این کاروانسرا به نام خواجه نظر تاجر ارمنی ساکن این منطقه بوده است او دو کاروانسرا داشته یکی اینجا و یکی هم رو به روی روستای گلستان که به کاروانسرای گلستان معروف است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید