ژاپن چگونه پاندمی کرونا را کنترل کرد؟

    کد خبر :751813

سومین سمینار مجازی از سلسله وبینارهای بررسی تجارب و درس آموخته‌های کشورهای مختلف جهان درباره کووید۱۹ (COVID-۱۹) با محوریت کشور ژاپن برگزار شد.

در سومین سمینار مجازی از سلسله وبینارهای بررسی تجارب و درس آموخته‌های کشورهای مختلف جهان درباره کووید۱۹ که به تجارب کشور ژاپن اختصاص داشت بر  رویکرد سه جانبه وزارت بهداشت ژاپن در مقابله با کووید ۱۹ یعنی تشخیص و پاسخ زود هنگام به خوشه‌های عفونت، تشخیص زودهنگام بیمار و تقویت مراقبت‌های ویژه برای بیماران شدید و اصلاح رفتار شهروندان تاکید شد.

به گزارش ایسنا، سومین سمینار مجازی از سلسله وبینارهای بررسی تجارب و درس آموخته‌های کشورهای مختلف جهان درباره کووید۱۹ به همت گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با حضور دکتر محتشم غفاری معاون آموزشی دانشکده، دکتر رمضانخانی مدیرگروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده و جمعی از اعضای هئیت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور و اعضای سازمان‌های سلامت محور برگزار شد.

سمیرا محمدی دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با بیان اینکه ژاپن با جمعیت حدود ۱۲۶ میلیون نفر  یازدهمین کشور پرجمعیت جهان است، گفت: علیرغم این که حدود یک سوم جمعیت ژاپن بالای ۶۵ سال و آسیب پذیر در برابر کووید۱۹ هستند، این کشور توانسته با انجام اقدامات موثر آمار مرگ و میر و ابتلا را در سطح پایین نگه دارد.

وی رویکرد سه جانبه‌ای که وزارت بهداشت ژاپن در مقابله با کووید ۱۹ به کار گرفته را شامل تشخیص و پاسخ زود هنگام به خوشه‌های عفونت، تشخیص زودهنگام بیمار و تقویت مراقبت‌های ویژه برای بیماران شدید و اصلاح رفتار شهروندان برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: پاسخ بهداشت عمومی ژاپن در مقابله با کرونا به صورت ردیابی تماس‌ها و سایر اقدامات اپیدمیولوژیک، اصلاح ساز وکار هماهنگ کل دولت در ۱۶ ژانویه، آگاهی از بیماری‌های عفونی جدی با علت ناشناخته، تقویت سیستم مراقبت بهداشتی، انجام آزمایشPCR  در منزل برای کرونا ویروس جدید بوده است.

محمدی، پشتیبانی انستیتوی ملی بیماری‌های عفونی از مقامات محلی در اقدامات اپیدمیولوژیک از جمله ردیابی تماسها، تجدیدنظر در ارزیابی خطر توسط انستیتوی ملی بیماری‌های عفونی از جمله تعریف موارد تماس‌های نزدیک، همکاری نزدیک انستیتوی ملی بیماری های عفونی با WHOو سایر کشورهای عضو جهت تقویت تحقیقات متقابل و به اشتراک گذاری اطلاعات، ایجاد خط تلفن مستقیم (hotline) بین وزارتخانه‌های مختلف دولت و افزایش اقدامات قرنطینه و غربالگری از ۷ ژانویه برای مسافران از شهر ووهان را از دیگر پاسخ‌های بهداشت عمومی ژاپن در مقابله با کرونا ذکر کرد.

این دانشجوی دکترا از مهمترین اقدامات ژاپن در مقابله با کرونا به تعطیلی مدارس سراسر کشور در اواخر ماه فوریه، اعلام وضعیت اضطراری یک ماهه (تا ششم ماه می و محدود کردن تماس افراد با یکدیگر و حفظ فاصله گذاری اجتماعی) و محدودکردن مسافرت‌ها و ملاقات‌های غیر ضروری اشاره کرد.

وی به کارگیری تدابیری نظیر تغییر ساعات کاری یا استفاده از دوچرخه هنگام مراجعه به محل کار برای کاهش تماس با مردم، تشویق مردم به خودداری از مراجعه به غذاخوری‌ها و رستوران‌های مرکز شهر و ارتقای فعالیت‌های دورکاری را از دیگر اقدامات و تدابیر صورت گرفته در ژاپن برشمرد.

به گفته این دانشجوی دکترای دانشکده بهداشت، سیاست‌های اساسی کنترل کووید ۱۹ در ژاپن شامل تهیه و به اشتراک گذاری اطلاعات، نظارت و جمع آوری اطلاعات، پیشگیری از پاندمی، مراقبت‌های پزشکی و اقدامات اقتصادی و استخدامی بودند.

وی از سایر ملاحظات مهم به مواردی نظیر توجه به حقوق بشر، پاسخ به مسائل اجتماعی، تهیه کالاها و مواد لازم برای اقدامات پزشکی، همکاری با سازمان‌های مرتبط (نظیر دولت‌های محلی، جامعه بین المللی و موسسات تحقیقاتی) اشاره کرد.

به گفته محمدی سیاستهای اساسی پیشگیری از همه‌گیری کووید ۱۹ در ژاپن شامل خودداری از ترک خانه، محدودیت برگزاری مراسم، محدودیت استفاده از امکانات، محدودیت رفتن به محل کار و مدارس، اقدامات کنترل مرزی، تقویت اقدامات ضدخوشه‌ای، اقدامات پس از لغو وضعیت اضطراری و سایر موارد عمومی بوده است.

در ادامه شرکت کنندگان در وبینار به بیان نظرات خود درمورد تاثیر فرهنگ مردم در مسئولیت پذیری اجتماعی،  رعایت فاصله فیزیکی و نقش مدیریت رسانه در اطلاع رسانی به جامعه در ژاپن پرداختند و در نهایت مطالب ارایه شده توسط مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و معاون آموزشی دانشکده جمع بندی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سلسه وبینارهای تجارب و درس آموخته های کشورهای مختلف در مورد بیماری کرونا توسط دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار می‌شود که سه وبینار اجرا شده به بررسی تجارب  کشورهای موفق در مقابله با کرونا نظیر سنگاپور، نیوزیلند و ژاپن اختصاص داشت و چهارمین وبینار نیز با محوریت بررسی تجارب ویتنام هفته آینده برگزار می‌شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید