چگونگی نظارت بر خدمات پرستاران در منازل/تخلفات را به 190 اطلاع دهید

    کد خبر :45949

در پی تعرفه‌گذاری 30 خدمت پرستاری در منزل، معاون درمان وزیر بهداشت، درباره چگونگی نظات بر رعایت تعرفه‌های مصوب از سوی موسسات ارائه‌کننده این خدمات، توضیحاتی ارایه داد.

دکتر محمد آقاجانی با اشاره به تحقق تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در منزل بعد از سه سال، گفت: دوشنبه هفته گذشته یکی از مصوبات هیات دولت مربوط به نرخ‌گذاری خدمات پرستاری در منزل بود که برای اولین بار صورت گرفت. حسن این مصوبه نیز آن است که تکلیف مردم، گروه‌های پرستاری و موسسات ارایه کننده خدمات پرستاری روشن شده و به این ترتیب تعادل و تنظیم بازار در این حوزه اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه سه سال است وزارت بهداشت پیگیر این موضوع است و پس از این پیگیری سه ساله، امسال در هیات دولت شاهد تصویب این تعرفه‌ها بودیم، ادامه داد: باید توجه کرد که تعرفه خدمات پرستاری در منزل به صورت زمانی نیست، بلکه به صورت خدمتی محاسبه می‌شود. ما در وزارت بهداشت انواع خدماتی را که در این مراکز ارائه می‌شود، احصاء کردیم و خدمت به خدمت، برایشان شرح خدمت، عنوان و تعرفه گذاشتیم. بر این اساس در حال حاضر 30 نوع خدمت پرستاری در منزل نرخ‌گذاری شد که سه سطح خدمات عادی، بینابینی و خدمات ویژه را شامل می‌شود.

آقاجانی با بیان اینکه ارائه خدمات پرستاری در منزل موضوع مهمی است، افزود: از آنجایی که این همکاران برای ارائه خدمات، درون منازل مردم می‌روند،‌ صلاحیت‌شان بویژه از نظر اخلاقی و حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد.

وی همچنین گفت: این پرستاران خدمات مهمی را به مردم ارائه می‌دهند؛ چراکه گاهی می‌بینیم نیازی به مراجعه افراد به بیمارستان برای بستری یا دریافت خدمت در آنجا نیست، بلکه می‌توان از طریق پرستار در منزل بسیاری از خدمات و اقدامات درمانی مناسب را برای بیماران انجام داد.

چگونگی نظارت بر پرستاران منازل

معاون درمان وزیر بهداشت درباره نحوه نظارت بر موسساتی که خدمات پرستاری در منزل را ارائه می‌دهند، اظهار کرد: موسسات ارائه‌کننده خدمات پرستاری در منزل مانند سایر موسسات از سوی معاونین درمان 57 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور مورد نظارت قرار می‌گیرند.

تخلفات تعرفه‌ای موسسات ارائه‌کننده خدمات پرستاری در منزل را به شماره 190 اطلاع دهید

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه در تماس با این موسسات بعضا شاهد درخواست وجوه بالا از سوی آنها هستیم، تصریح کرد: متاسفانه پیش از این در برخی از موسسات ارائه‌کننده خدمات پرستاری در منزل، بویژه در تهران و برخی شهرهای بزرگ ارقام و وجوه غیر معمول و بسیار زیاد طلب می‌شد و گاهی به نظر می‌آمد که از نبودن تعرفه مصوب در این حوزه سوءاستفاده‌هایی می‌شد. بر این اساس حالا یکی از امتیازات تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در منزل این است که اعتماد مردم به سازمان‌هایی که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند، افزایش می‌یابد. همچنین مردم می‌توانند مبالغ درخواستی این موسسات را با تعرفه مصوب مقایسه و در صورت مغایرت با شماره ۱۹۰ مطرح کنند تا تخلفات آنها مورد پیگیری قرار گیرد.

2000 خدمتی که بدون تعرفه و رها بودند، اما…

آقاجانی در ادامه صحبتش به اقداماتی که برای تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی در قالب طرح تحول سلامت انجام شده اشاره و اظهار کرد: ناگفته نماند که ما در گذشته 2000 خدمت پزشکی فاقد تعرفه داشتیم و نباید در این زمینه به راه دوری برویم. باید توجه کرد که ما در دو سال گذشته 2000 خدمت اصلی و تخصصی بدون تعرفه و رها داشتیم. این در حالیست که اکنون 6600 خدمت پزشکی، اعم از همه خدمات تخصصی، فوق تخصصی، خدمات نوین، خدمات لابراتواری، تصویربرداری، جراحی، داخلی و… صاحب تعرفه شدند و بخش زیادی از این انضباط در بازار درمان خصوصی و دولتی، به دلیل تعرفه‌گذاری 2000 خدمت فاقد تعرفه بوده است که در قالب کتاب ارزش‌گذاری نسبی سلامت اتفاق افتاد.

وی همچنین گفت: در عین حال در گذشته شاهد بودیم که بازار تجهیزات پزشکی هم قیمت نداشت؛ به طوریکه تا پیش از طرح تحول نظام سلامت بیش از 10هزار قلم تجهیزات پزشکی هیچ تعرفه‌ای نداشتند و هیچ وسیله پزشکی قیمت و تعرفه نداشت که آنها هم در قالب طرح تحول قیمت‌گذاری شدند و اکنون در سایت سازمان غذا و دارو همه اینها صاحب قیمت هستند.

آقاجانی این اقدامات را باعث انضباط مالی در بازار سلامت دانست و افزود: موسسات ارائه دهنده خدمات پرستاری در منزل هم یکی از موسسات جامانده از تعرفه‌ها بودند که خوشبختانه با مصوبه هیات دولت این خدمات تعرفه‌گذاری شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید