چرا کرونا افراد دیابتی و فشارخون بالا را بیشتر تهدید می کند؟

    کد خبر :700596

دانشمندان می گویند افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیابت به دلیل عملکرد داروهای آنها در معرض خطر بیشتری از علائم شدید و یا کشنده ویروس کرونا قرار دارند.

داروهای موسوم به مهار کننده های ACE و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین ممکن است شکل سلول های شخصی را به گونه ای تغییر دهند که باعث شود عفونی شدن آنها از سوی ویروس کرونا آسان تر شده و بیماری شدیدتری ایجاد کند.
داروهای رایج سال گذشته تقریباً 65 میلیون میلیون بار در بریتانیا تجویز شد و هزینه خدمات بهداشت ملی بیش از 100 میلیون پوند بود.
این داروها برای معالجه بیماری دیابت یا فشار خون بالا تجویز می شوند.
مقاله ای که در مجله معتبر پزشکی انگلیس The Lancet Respiratory Medicine منتشر شده است چگونگی وارد شدن ویروس کرونا به سلول های این افراد را برای آلوده کردن آنها بررسی کرده است.

اما یک پزشک هشدار داده است که بیمارانی که داروها را مصرف می کنند نباید به دلیل ترس از کرونا از مصرف آنها دست بکشند و باید در صورت نگرانی با پزشک خود صحبت کنند.

به هر حال دانشمندان می گویند این تحقیق ارتباطی بین داروها و ویروس کرونا شدید را نشان نمی دهد اما این ارتباط بالقوه باید از نزدیک مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش نامه نیوز،سایر عوامل خطرزا برای عفونت شدید و یا کشنده بودن ویروس کرونا شامل سن – بیش از 80 سالگی به احتمال زیاد می میرند – و بیماری های قلبی است. مبتلایان به سیستم ایمنی ضعیف مانند بیماران سرطانی یا افرادی که دارای بیماری طولانی مدت ریه هستند نیز در معرض خطر بیشتری هستند اما به هیچ وجه تضمینی برای ابتلا به بیماری جدی ندارند.

این مقاله توسط دانشمندان بیمارستان بیمارستان بازل در سوئیس و دانشگاه تسالونیکی یونان منتشر شده است.

این تحقیقات علمی توضیح می دهد که ویروس کرونا به سلول ها می چسبد و با چسبیدن به چیزی به نام آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 (ACE2) به آنها حمله می کند.

برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت نوع و نوع 2 برای کنترل بیماری خود مجبورند از داروهایی استفاده کنند که میزان آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 موجود در سلولهای خود را افزایش دهند.

داروهایی که محققان به آنها علاقه مند بودند مهارکننده های ACE و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) نامیده می شوند.

محققان به رهبری دکتر مایکل روت از دانشگاه بازل نوشتند: این داده ها نشان می دهد که آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 در دیابت افزایش می یابد و در نتیجه این افزایش باعث عفونت با ویروس کرونا می شود. بنابراین فرضیه این است که دیابت و فشار خون بالا با داروهای تحریک کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 خطر ابتلا به ویروس کرونا شدید و کشنده را افزایش می دهد.

اما پروفسور تیم چی چیکو از دانشگاه شفیلد گفت که این مقاله شواهدی از ارتباط بین داروها و خطر بیشتر مرگ در اثر ویروس کرونا وجود ندارد. هیچ مدرکی که این امر را تأیید کند ارائه نشده و فقط نشان می دهد که باید چنین رابطه ای را جستجو کرد.

اگر بیمار مصرف داروهای خود را متوقف کند و همزمان با افزایش موارد ویروس کرونا مواجه شود نیاز به بستری شدن در بیمارستان را هم بیشتر می کند که این خود باعث می شود که بیمار خطرات قابل توجهی ایجاد و فشارهای بیشتری بر خدمات درمانی وارد کند.

دکتر دیپندر گیل که در امپریال کالج در لندن کار می کند نیز گفت: شواهد در حال حاضر فاقد ادله کافی علمی است و خیلی زود است در اینباره قضاوت کنیم. علاوه بر این پیامدهای حاد از متوقف کردن چنین داروهایی در رابطه با اثرات در معرض خطر یا شدت عفونت ویروس کرونا مشخص نیست.

به بیماران توصیه می شود که به جای اینکه داروها را بدون مشاوره صحیح و آگاهانه با پزشک پزشکی خود تغییر دهند پیروی از راهنمایی های بهداشت عمومی را دنبال کنند.

دکتر راث و همکارانش تحقیقات خود را با مراجعه به سایر مطالعات در مورد بیماران کرونایی با اشکال شدید بیماری انجام دادند.

آنها دریافتند که شایع ترین بیماری ها در بین بیماران مبتلا به ویروس کرونا که به شدت بیمار بودند فشار خون بالا (7/23٪) ، دیابت (2/16٪) و بیماری قلبی (5.8٪) بود.

آنها همچنین اضافه کردند که مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا به دلیل تغییر در ژنهایشان در معرض خطر بیشتری هستند که باعث می شود آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 بیشتری تولید کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید