چرا چرت زدن منظم ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد؟

    کد خبر :1007559
چرت زدن

خواب را می‌توان شیرین‌ترین بخش زندگی هر انسانی دانست. بخصوص اینکه پس از فعالیت طولانی با ذهنی خسته به رختخواب رفته و به دنبال آرامش ذهنی باشید.

بازتاب-خواب را غذای روح می‌دانند، بنابراین چه خوب خواهد شد اگر همیشه خواب کافی داشته و استراحت کنیم. این مورد کمک شایانی به مغز کرده و در رشد و بهبود عملکرد آن نقش موثری ایفا می‌کند.

براساس تحقیقات صورت گرفته، چرت زدن منظم در طول روز می‌تواند روی سلامت مغز اثر مفید بگذارد. مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه کالج لندن و دانشگاه جمهوری اروگوئه انجام گرفت، ارتباط میان چرت زدن در طول روز و سرعت کوچک شدن مغز با افزایش سن را نشان داده است.

این مطالعه نشان داده که میانگین تفاوت در حجم مغز بین افرادی که برنامه‌ریزی شده چرت می‌زنند و آن‌هایی که چرت نمی‌زنند، معادل ۲.۶ تا ۶.۵ سال سن است. ویکتوریا گارفیلد، محقق ارشد، واحد MRC برای سلامت مادام‌العمر و پیری در UCL بیان داشت:

یافته‌های ما نشان می‌دهد که برای برخی از افراد، چرت‌های کوتاه در روز ممکن است به عنوان پاسخ معمایی باشد که می‌تواند به حفظ سلامت مغز با افزایش سن کمک کند.

مطالعه جدید به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا بین چرت زدن در طول روز و سلامت مغز رابطه وجود دارد یا خیر؟ محققان 97 قطعه DNA را بررسی کردند که تصور می‌شد احتمال چرت زدن افراد را مشخص کند. آنها با استفاده از داده‌های 378932 نفر در مطالعه Biobank بریتانیا، معیارهای سلامت مغز و شناخت افرادی را که از نظر ژنتیکی برنامه‌ریزی شده‌تر برای چرت زدن با افرادی که این تغییرات را در DNA نداشتند، مقایسه کردند.

چرت زدن

آنها دریافتند که به طور کلی، افرادی که از قبل برای چرت زدن تعیین شده بودند، حجم کل مغزشان بیشتر بود. انواع ژنتیکی و تغییرات DNA که بر احتمال چرت زدن افراد تأثیر می‌گذارد، در مطالعه قبلی که داده‌های 452633 شرکت‌کننده در Biobank بریتانیا را بررسی می‌کرد، شناسایی شد.

اما محققان در میزان عملکرد آنهایی که برای چرت زدن‌های معمولی برنامه‌ریزی شده بودند، در سه معیار دیگر سلامت مغز و عملکرد شناختی، تفاوتی پیدا نکردند. والنتینا پاز، محقق اصلی و کاندیدای دکترا، از دانشگاه جمهوری و واحد MRC برای سلامت مادام‌العمر و پیری در UCL، اظهار داشت:

این اولین مطالعه‌ای است که تلاش می‌کند تا رابطه بین چرت روزانه و پیامدهای شناختی و ساختاری مغز را از بین ببرد.

با بررسی ژن‌های تعیین‌شده در بدو تولد، تصادفی‌سازی مندلی از عوامل مخدوش‌کننده‌ای که در طول زندگی رخ می‌دهند و ممکن است بر ارتباط بین چرت زدن و پیامدهای سلامتی تأثیر بگذارد، جلوگیری می‌کند.

دکتر گارفیلد اضافه کرد:

امیدوارم مطالعاتی مانند این مورد که مزایای سلامتی چرت‌های کوتاه را نشان می‌دهد، بتواند به کاهش هرگونه دیدگاه اشتباهی که پیرامون چرت زدن در طول روز وجود دارد، کمک کند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید