چرا بیت کوین برای کره زمین خوب نیست؟

    کد خبر :875853

زمانی که ایلان ماسک، رئیس تسلا گفت که دیگر بیت کوین را به عنوان پرداخت برای وسایل نقلیه نمی‌پذیرد، ارزش آن به شدت کاهش یافت. ماسک گفت که نگران تأثیر ارزهای دیجیتال بر محیط زیست است. اما شاید این سوال مطرح باشد که آیا واقعا بیت کوین برای محیط زیست اثر مخرب دارد؟ چرا بیت کوین برای کره زمین خوب نیست؟ به طور کلی مضرات بیت کوین برای محیط زیست چیست؟ اگر به عنوان یک فعال محیط زیست یا یک فرد کنجکاو به مسائل علمی دوست دارید دلیل این موضوع را بدانید با این نوشته همراه شوید تا به پاسخ مورد نظر خود برسید.

بیت کوین و مصرف انرژی بالای آن

شاخص مصرف برق بیت‌کوین توسط دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که بیت‌کوین که جز گسترده‌ترین شبکه ارزهای دیجیتال است، هر سال ۱۲۲.۸۷ تراوات ساعت برق مصرف می‌کند، یعنی مصرفی بیش از هلند، آرژانتین یا امارات متحده عربی. همچنین یک تراکنش بیت کوین تنها 2106.37 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که برابر با مقدار برق مصرف شده توسط یک خانواده متوسط آمریکایی در طول 72.2 روز است. دیجی اکونومیست تخمین می‌زند که شبکه اتریوم سالانه 99.6 تراوات ساعت برق مصرف می‌کند که بیشتر از نیاز فیلیپین یا بلژیک است. یک تراکنش واحد اتریوم به 220.05 کیلووات ساعت برق نیاز دارد که همان مقدار برقی است که یک خانوار آمریکایی به طور متوسط در 7.44 روز مصرف می‌کند.

در حال حاضر بیش از 15000 ارز دیجیتال مختلف و بیش از 400 صرافی در سراسر جهان وجود دارد. اما هیچ یک از گزارش‌ها یا محاسبات استفاده از انرژی ارزهای دیجیتال، انرژی صرف شده برای توسعه سکه‌های جدید یا مدیریت خدمات برای آنها را محاسبه نمی‌کند. استخراج ارزهای دیجیتال یک فرآیند رقابتی است و از آنجایی که بلاک چین‌های رمزنگاری طولانی‌تر می‌شوند و رقابت برای کسب پاداش‌های رمزنگاری همچنان افزایش می‌یابد، قدرت محاسباتی مورد نیاز هم مرتبا افزایش می‌یابد. افزایش نیاز به توان محاسباتی منجر به مصرف انرژی بیشتر توسط شبکه‌های کریپتو می‌شود.

در حال حاضر بیش از 15000 ارز دیجیتال مختلف و بیش از 400 صرافی در سرتاسر جهان وجود دارد. هیچ یک از گزارش‌ها یا محاسبات استفاده از انرژی ارزهای دیجیتال، انرژی صرف شده برای توسعه سکه‌های جدید یا ارائه خدمات برای آنها را محاسبه نمی‌کنند. البته کمپین‌های تبلیغاتی ادعا می‌کنند که این تأثیر با این واقعیت تشدید می‌شود که بیشتر استخراج‌ها در چین انجام می‌شود که به شدت به نیروی زغال سنگ متکی است.

گذشته از این در فرآیند استخراج بیت کوین از خنک کننده‌های بزرگی استفاده می‌شود، زیرا در زمان استخراج بیت کوین گرمای زیادی تولید می‌شود که این پروسه نیز برای محیط زیست تاثیرات نامطلوبی دارد.

با این حال بیت کوین در حدود 14 ماه گذشته با نوسانات شدید قیمت مواجه بوده است. چنانچه قیمت بیت کوین که در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته و از حدود 6500 دلار در مارس 2020 به 64000 دلار رسیده بود، ناگهان نیمی از ارزش خود را از دست داد. اگر قیمت بیت کوین دوباره افزایش یابد، میزان سوخت فسیلی درگیر در این فرآیند نیز افزایش خواهد یافت. در اوایل سال جاری، تسلا اعلام کرد که 1.5 میلیارد دلار (1.1 میلیارد پوند) بیت کوین خریداری کرده است.

ماسک از آن زمان تایید کرده است که سرمایه گذاری خود را در بزرگترین ارز دیجیتال جهان نخواهد فروخت و در عوض منتظر خواهد ماند تا روش پایدارتری برای استخراج پیدا شود. ایلان ماسک، بنیانگذار خودروساز الکتریکی تسلا، اخیرا اعلام کرد که این شرکت دیگر بیت کوین را به عنوان پرداخت برای وسایل نقلیه نمی‌پذیرد.

آیا استخراج ارزهای دیجیتال می‌تواند انرژی کمتری مصرف کند؟

محیط بانان و ماسک موافق هستند که در استخراج بیت کوین از مقدار نگران کننده‌ای از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود. با این حال، ارزهای دیجیتال جایگزین و سازگار با محیط زیست هم وجود دارند که آسیب کمتری به کره زمین وارد می‌کنند. این به طور بالقوه می‌تواند نگرانی‌ها پیرامون ارزهای دیجیتال و محیط زیست را برطرف کند.

گفته می‌شود معمولاً ارزهای کوچکتر ممکن است ردپای کمتری از کربن داشته باشند، اما این ممکن است صرفاً به این دلیل باشد که تراکنش‌های کمتری انجام می‌شود. با این حال، ارز‌های دیجیتالی وجود دارند که از نظر انرژی کارآمدتر هستند، به این معنی است که اثرات زیست محیطی آنها کمتر است. بر اساس تحقیقات TRG Datacenters، به نظر می‌رسد این ارزهای دیجیتال از نظر انرژی مورد نیاز خود کارآمدترین هستند: IOTA، XRP و چیا

علاوه بر این توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که ماینرهای ارزهای دیجیتال در مقیاس بزرگ اغلب در جایی قرار دارند که انرژی فراوان، قابل اعتماد و ارزان است. اما پردازش تراکنش‌های ارز دیجیتال و ضرب سکه‌های جدید نیازی به مصرف انرژی ندارد. روش اثبات سهام (PoS) برای اعتبارسنجی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و ضرب سکه‌های جدید، جایگزینی برای استخراج ارز دیجیتال است که از قدرت محاسباتی زیادی استفاده نمی‌کند.

در عوض، اختیار اعتبارسنجی تراکنش‌ها و راه‌اندازی شبکه رمزنگاری بر اساس مقدار ارز رمزنگاری شده است که اعتباردهنده در مورد فروش یا عدم فروش آن موافقت کرده است. روش‌های دیگر اعتبارسنجی، مانند اثبات تاریخچه، اثبات زمان سپری شده و اثبات ظرفیت نیز در حال توسعه هستند. هیچ یک از این روش‌ها متکی به قدرت محاسباتی گسترده نیستند، بنابراین مزیت آشکاری نسبت به پروتکل انرژی‌بر که به عنوان اثبات کار شناخته می‌شود، ایجاد می‌کند.

سخن نهایی

حال که با مضرات بیت‌کوین بر محیط زیست آشنا شدید، بهتر است این واقعیت را هم بدانید که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بسیار پرخطر است و از آنجایی که موقعیت هر فرد منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود. البته بیت کوین فواید زیادی هم دارد. از جمله آنکه اگر کسی فرضا در ایران بخواهد در زمینه بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کند، کافیست ضمن آشنایی با روند معاملات، به یک اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشد تا فرآیند معاملات را انجام دهد. برای این کار هم آنقدر روش‌های کم هزینه همچون خرید بسته اینترنت سالانه ایرانسل وجود دارد که در نوع خود باعث می‌شود معاملات بیت کوین بسیار لذت‌بخش گردد. پس برای وارد شدن به این عرصه در ابتدا تمام مزایا، معایب، سودها و ضررهای احتمالی را بسنجید و بعد وارد آن شوید.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید