چرا بیت‌کوین در سال جاری میلادی 150 درصد گران شد؟

    کد خبر :1043841
افزایش قیمت بیت کوین در سال 2023

سوسک‌ها حتی اگر سر خود را از دست بدهند، می‌توانند حدود یک هفته زنده بمانند. له کردن این موجودات موذی نیز نمی‌تواند تضمینی برای مرگ آن‌ها باشد؛ ساختار اسکلت بیرونی سوسک‌ها به حدی انعطاف‌پذیر است که آن‌ها را قادر ساخته وزنی 900 برابرِ وزن خود را تحمل کنند.

حتی سیفون کشیدن هم یک راه‌حل مناسب برای خلاص شدن از دست این موجودات نیست؛ آن‌ها می‌توانند بیشتر از 30 دقیقه نفس خود را حبس کنند. در مجموع، سوسک‌ها یک «آفت ناخوشایند» هستند و حضورشان شرایط را وخیم می‌کند چون نمی‌توان آن‌ها را از بین برد.

به نوشته اکونومیست، صنعت کریپتو نیز از دید بسیاری از سرمایه‌گذاران و رگولاتورها به عنوان یک «آفت ناخوشایند» در نظر گرفته می‌شود. مجرمان از ارزهای دیجیتال برای پول‌شویی استفاده می‌کنند. تروریست‌ها از آن‌ها برای پرداخت‌‌های خود بهره می‌برند. هکرها به هنگام باج‌ گرفتن از قربانیان، درخواست بیت‌کوین می‌کنند. بسیاری از رمزارزها به راحتی ساخته می‌شوند و استخراج‌کنندگان با پول آن‌ها به چاک می‌زنند.

صنعت کریپتو نیز به نظر ویران‌نشدنی می‌آید. قیمت ارزهای دیجیتال در سال 2022 به دنبال افزایش قابل توجه نرخ‌های بهره به‌شدت افت کرد. سر این صنعت نیز قطع شده است؛ «چانگ پنگ ژائو» و «سم بنکمن‌فرید» – بنیان‌گذاران بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان – هر دو به دلیل فساد و زیر پا گذاشتن قوانین ضد پول‌شویی در انتظار محکومیت برای جرایم مالی هستند.

نهادهای نظارتی در حال سرکوب فعالیت‌های غیرقانونی در بازار کریپتو هستند. با این حال، بازار رمزارزها هنوز پابرجاست و یک بار دیگر در حال تجربه روند صعودی قابل توجهی است؛ قیمت بیت‌کوین در 11 دسامبر (20 آذر) به حدود 45 هزار دلار رسید که بالاترین سطح قیمت آن در حدود دو سال اخیر بود. این در حالیست که قیمت این ارز دیجیتال در ابتدای سال جاری میلادی حدود 16 هزار و 600 دلار بود.

دقیقا چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ یک دلیل این است که ویران‌ناپذیری، بخشی از فناوری صنعت کریپتو است. بیت‌کوین،‌ اتریوم و رمزارزهای دیگر، شرکت نیستند و بنابراین ورشکست نمی‌شوند و نمی‌توان فعالیت‌ آن‌ها را متوقف کرد.

ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک‌چین بهره می‌برند که حاوی یک پایگاه داده از معاملات و تراکنش‌ها است. فهرست آن‌ها به وسیله یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترها مورد تأیید قرار می‌گیرد و این رویه به‌ وسیله پاداش برای استخراج ارزهای دیجیتال جدید، ادامه پیدا می‌کند. تنها زمانی که ارزش ارزهای دیجیتال به صفر برسد،‌ این صنعت دچار فروپاشی می‌شود و دلایل زیادی برای این باور وجود دارد که ارزش برخی ارزهای دیجیتال حفظ می‌شود.

نخستین دلیل این است که داشتن یک ارز دیجیتال یک شرط‌بندی برای آینده‌ای است که در آن صنعت کریپتو گسترش زیادی پیدا می‌کند. مردم کشورهای اتوکرات از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای ذخیره‌سازی پول و گاهی اوقات پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند.

استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد. هنرمندان، موزه‌ها و افرادی که خواهان فروش یک تصویر هستند، هنوز هم به ایجاد و جمع‌آوری اِن‌‎اِف‌تی‌ (رمز غیرقابل معاوضه) می‌پردازند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، عکس بازداشت خود را به قیمت 99 دلار به فروش می‌رساند. علاوه بر این، او قصد دارد کت و شلواری را که استفاده کرده بود، تکه‌تکه کند و با تبدیل کردنشان به کارت، آن‌ها را به عنوان جایزه به افرادی که حداقل 47 ان‌اف‌تی در یک تراکنش خریداری می‌کنند، ارائه دهد.

صنعت کریپتو در دوران اوج خود پول زیادی را جمع‌آوری کرد و به جذب توسعه‌دهندگان باهوش در این زمینه پرداخت. آن دسته از افراد بااستعدادی که در این صنعت باقی مانده‌اند، در حال کار روی استفاده‌های جدید از رمزارزها هستند، مانند شبکه‌های اجتماعی یا بازی‌هایی که با پاداش ارز دیجیتال همراه هستند. شاید این ویژگی‌ها هیچ‌گاه به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نگیرند، اما حتی کوچک‌ترین شانس برای اینکه این ویژگی‌ها گسترده‌تر شوند، ارزش زیادی به همراه خواهد داشت.

دومین دلیل این است که ثبات ارزهای دیجیتال، به‌ویژه بیت‌کوین، آن را از حباب‌های تاریخی مانند حباب اقتصادی گل لاله یا «بینی بیبیز» (Beanie Babies) متمایز می‌کند. تاریخچه قیمت بیت‌کوین شبیه یک رشته‌کوه است که نوسان دارد اما سقوط ناگهانی را تجربه نمی‌کند و ارتباط بالایی با سهام بخش فناوری دارد.

دلیل اصلی افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین به این موضوع برمی‌گردد که این ارز دیجیتال به عنوان یک دارایی مهم در نظر گرفته می‌شود. در ماه آگوست یک دادگاه آمریکایی اقدام کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا – که تنظیم‌کننده اصلی بازارهای این کشور محسوب می‌شود – در رد کردن تلاش شرکت سرمایه‌گذاری «گری‌اسکیل» برای تبدیل کردن یک تراست 17 میلیارد دلاری – که تماما در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری شده بود – به یک صندوق قابل معامله را «خودسرانه» اعلام کرد. در صورتی که این اتفاق رخ می‌داد،‌ سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین برای افراد معمولی آسان‌تر می‌شد.

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند «بلک‌راک» و «فیدلیتی» درخواست مجوز صندوق قابل معامله بیت‌کوین با قیمت لحظه‌ای را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارائه داده‌اند و انتظار می‌رود در چند روز آینده این مجوزها صادر شود. در صورت این اتفاق،‌ سرمایه قابل توجهی به صنعت کریپتو وارد می‌شود.

بسیاری از افراد زمانی که یک سوسک مشاهده می‌کنند، احساس انزجار به آن‌ها دست می‌دهد. اما با وجود نکات منفی سوسک‌ها، آن‌ها کاربردهایی نیز دارند؛ این حشرات مواد در حال فساد را به مواد مغذی تبدیل می‌کنند و آفت‌های دیگر مانند پشه‌ها را می‌خورند. کریپتو نیز مزیت‌های خود را دارد مانند متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری و حفاظت از سرمایه در کشورهای اتوکرات. از بین بردن این صنعت، محال است.

اکوایران

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ایرانی گفت:

    بیت کویین برای این گران شد که هزینه های جنگ اسراییل را جبران کند. کشورهای غربی به راحتی هزینه همه جنگ های خود را با بالا و پایین کردن قیمت بیت کویین بدست می اورند.
    مطمن باش یک ریال از جیب خود خرج نمی کنند. بلکه جنگ باعث اختلال در فکر شده و باعث می شود اسیایی های پول دار از چین و هند و ایران و …… هزینه های جنگ های اروپایی را بدهند.
    ۱۵ سال پیش بیت کویین و دیگر رمز ارز ها برای همین منظور طراحی شده اند که بتوانند یک شبه هزینه جنگ های اینده را تامین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید