پیگیری نماینده خرم آباد از وزیر برای احداث یک سد پراشکال/ حقابه پایین دست فدای منافع سیاسی یک نماینده می‌شود؟

    کد خبر :900506

 بررسی و مطالعات مختلف نشان می دهد که در شرایط حاضر در کشور ایران سدهای متعدد و فراوانی وجود دارد که بسیاری از این سدها به واسطه خشکسالی و بحران آب عملاً کارکردهای خود را از دست داده اند؛ سدهایی که عمدتاً و در دهه های گذشته پس از پیگیری نمایندگان مجلس عملیاتی شدند و البته این تجربه های شکست خورده هنوز برای بسیاری درس عبرت نشده است.

«بازتاب»؛ بدون شک دولت اصلاحات را در اواخر دهه 70 شمسی و اوایل دهه 80 شمسی باید پیشتاز احداث پروژه های سد در مناطق مختلف کشور معرفی کرد که اکنون و پس از گذشت دو دهه از آن دوران و پس از آشکار شدن خسارت های بسیاری از این سدها مدیران آن دوران در معرض انتقادات جدی قرار دارند.

احداث انبوهی از سدهای آبی در کشور که بسیاری از این سدها فاقد پیوست های زیست محیطی است، اکنون که کشور در معرض خشکسالی و بحران جدی آب است، هزینه های اجتماعی و زیست محیطی فراوانی را برای کشور ایجاد کرده است.

البته که احداث پروژه های سد تنها محدود به این دولت نبود و در دولت های پیشین و پسین نیز کم و بیش پیگیری شد. به ویژه به این دلیل که همواره در کشور نمایندگان مجلسی داریم که برای جلب رأی مردم در پیشخوان وعده های خود احداث سد را نیز قرار می دهند و بعد از پیروزی در انتخابات با نگاه بخشی و محلی به دنبال عملیاتی کردن وعده های خود هستند.

بررسی های خبرنگار «بازتاب» نشان می دهد در تازه ترین پیگیری های اینچنینی، مهرداد ویس کرمی- نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی که در هفته های اخیر به واسطه طرح صیانت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت، به شدت پیگیر احداث سد معشوره در استان لرستان و حوزه انتخابیه خود است.

سدی که تاریخ پیگیری و آغاز مذاکرات برای ساخت آن به دولت های نهم و دهم بر می گردد و در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز نمایندگان خرم آباد در مجلس به شدت پیگیر احداث آن بودند، اما مجموعه مخالفت ها و نگرانی هایی مثل مخالفت نماینده مردم پلدختر و نمایندگان استان خوزستان و نیز نگرانی های زیست محیطی اجازه احداث آن را نداد و وزارت نیرو زیر بار ساخت چنین سدی نرفت.

علی رغم این تجربه نافرجام، در روزهای گذشته نماینده مردم خرم آباد در نامه ای به وزیر نیرو با جدیت تمام خواستار اجرایی کردن این سد توسط وزارت نیرو شده است.

در بخشی از این نامه خطاب به محرابیان- وزیر نیرو آمده است که علی رغم تأکید و مصوبه سفر ریاست محترم جمهوری و تأکیدات حضرتعالی مبنی بر اولویت و تسریع در ساخت سد معشوره و تأکیدات ریاست  محترم جمهوری بر ساخت سد فوق الذکر، متأسفانه پس از شروع به کار شاهد کارشکنی های گذشته مجموعه شرکت آب نیرو در ساخت سد مذبور هستیم.

در ادامه این نامه نیز بدون اشاره به تبعات و خسارت های آن برای پایین دست و نیز چرایی مخالفت های کارشناسی شرکت آب نیرو، از وزیر نیرو خواسته شده است که ساخت این سد هرچه زودتر در دستور کار قرار بگیرد.

رویه و اقدامی عجیب که همانطور که اشاره شد سابق بر این و در نقاط مختلف کشور شاهد آن بوده ایم و اکنون در حال مشاهده تبعات آن هستیم.

 سدی که به آن اشاره شد و نماینده مردم خرم آباد پیگیر احداث آن است، فاقد پیوست های زیست محیطی لازم است و ابتدا قرار بوده است با ۵۰ میلیون مترمکعب مجوز  آن هم با هدف تأمین آب شرب بخش هائی ازشهرستان خرم آباد اجراشود، اما بافشارهای سیاسی برتصمیم گیران و اختلاف نظرهایی که در این زمینه بوجود آمده مجوزسد تا ۲۷۵میلیون مترمکعب رسیده است، اما وزارت نیرو از دولت احمدی نژاد تا کنون زیر بار اجرای آن نرفته است.

گفتنی است، سد معشوره که در 4 خرداد 92 با سفر محمود احمدی‌نژاد به لرستان کلنگ‌زنی شد، بر روی رودخانه کشکان در 90 کیلومتری غرب شهر خرم‌آباد، 40 کیلومتری جنوب شهر نورآباد و در 45کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع است.

باید منتظر ماند و دید وضعیت این سد در دولت جدید چه خواهد شد و چه فرجامی در انتظار این منطقه از کشورمان خواهد بود؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید