پیکاسو آمریکای لاتین درگذشت

    کد خبر :1021708
پیکاسو آمریکای لاتین

«بوترو» ‌ که با لقب « پیکاسو آمریکای لاتین » هم شناخته می‌شد، هنرمند فعالی بود که بیش از ۳,۰۰۰ تابلو نقاشی و ۳۰۰ مجسمه خلق کرد.

«فرناندو بوترو» مشهورترین هنرمند کلمبیایی که بیشتر برای خلق نقاشی‌هایی با شخصیت‌های حجیم و تاحدی سورئال شهرت داشت، در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، آثار هنری «بوترو» که در سراسر جهان محبوبیت داشتند در موزه‌ها و اماکن عمومی شهرهای مختلف جهان از جمله مادرید، پاریس، سنگاپور و ونیز به نمایش گذاشته شدند.

«گوستاوو پترو»، رئیس جمهور کلمبیا با انتشار پیامی برای ادای احترام به «بوترو»، خبر درگذشت این هنرمند را اعلام کرد.

در «مدئین» که شهر زادگاه «بوترو» است، یک هفته عزا اعلام شده است. رسانه‌های محلی نیز از «بوترو» به عنوان بزرگترین هنرمند کلمبیایی تاریخ یاد کرده‌اند و از وخامت وضعیت سلامت این هنرمند در روزهای پایانی عمرش به دلیل ابتلا به بیماری خبر دادند.

«بوترو» ‌ که با لقب «پیکاسو آمریکای لاتین» هم شناخته می‌شد، هنرمند فعالی بود که بیش از ۳,۰۰۰ تابلو نقاشی و ۳۰۰ مجسمه خلق کرد.

این هنرمند حتی در سال‌های پایانی عمرش، روزانه ۱۰ ساعت فعالیت هنری می‌کرد. «بوترو» در گفت و گویی که در سال ۲۰۱۲ به مناسبت هشتادمین سالروز تولدش با «خبرگزاری فرانسه» انجام داد، گفته بود: «اکنون بیشتر کار می‌کنم، چراکه می‌دانم فرصت زیادی باقی نمانده است.»

«بوترو» از همان دوران کودکی به هنر علاقه‌مند شد به سمت هنر کشیده شد و از ۱۵ سالگی نقاشی های خود با سوژه‌هایی از گاو نر گرفته تا ماتادور را در «مدئین» دومین شهر بزرگ کلمبیا می‌فروخت.

این هنرمند پس از اینکه نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در دهه ۵۰ میلادی در «بوگوتا» برگزار کرد، این شهر را به مقصد اروپا ترک کرد و با سفر به اسپانیا، فرانسه و ایتالیا با هنر کلاسیک آشنا شد.

ویژگی مشهور نقاشی‌های او یعنی ابعاد بیش از حد بزرگ سوژه‌ها، ‌ نخستین‌بار در سال ۱۹۵۷ و در تابلو نقاشی «طبیعت بی‌جان با ماندولین» ‌ دیده شد.

مجسمه‌سازی به بخش مهمی از فعالیت هنری «بوترو» نیز تبدیل شد و او در در مرکز ایتالیایی مجسمه‌سازی یعنی «پیتراسانتا» فعالیت کرد.

«بوترو» که یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان عصر خود بود، بخش قابل توجهی از آثار هنری خود از جمله حدود ۲۰۰ نقاشی و مجسمه را به شهر «مدئین» ‌ و چندین اثر هنری دیگر را به «موزه بوترو» در «بوگوتا» اهدا کرد.

این هنرمند همچنین در سال ۲۰۰۷، ۲۵ تابلو نقاشی و ۲۲ طراحی خود را به دانشگاه کالیفرنیا اهدا کرد. کارشناسان ارزش کلی آثار هنری اهداشده او را بیش از ۲۰۰ میلیون دلار تخمین می‌زنند.

 ایسنا 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید