پیش‌بینی یک بانک آمریکایی از قیمت نفت برنت/ برنج گران نمی‌شود؛ احتمال اجرایی نشدن ممنوعیت واردات برنج/ افزایش ۴.۷ درصدی مصرف بنزین در فروردین

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۸:۰۹
    کد خبر :525631

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون هیات کره‌ای برای معافیت خرید نفت ایران به آمریکا می‌رود، ژاپن: تحولات بازار نفت و انرژی را زیر نظر داریم، کاهش ۱۴۶۴ واحدی شاخص کل بورس تهران، آمریکا بورس‌های آسیایی را منفی کرد، سکه تمام طرح جدید به ۴ میلیون و ۸۷۰ هزارتومان رسید، بیت کوین به بالاترین رقم رسید، دلار در صرافی‌های بانکی به ۱۳۸۰۰ تومان رسید و فراخوان ۱۸۴ هزار بی‌ام‌و در آمریکا را در بر دارد.

هیات کره ای برای معافیت خرید نفت ایران به آمریکا می رود

یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد هیاتی از این کشور به ریاست معاون اقتصادی وزیر امور خارجه کره، برای مذاکره درباره معافیت خرید نفت ایران، هفته آینده به واشنگتن سفر می کند. خبرگزاری یونهاپ روز سه شنبه بدون اشاره به اسم این مقام وزارت امور خارجه گزارش کرد «هدف از اعزام این هیات به واشنگتن مشاوره با آمریکا در مورد اخذ معافیت از تحریم نفتی ایران است». دولت کره جنوبی پیش از این با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود به تلاش‌هایش برای تمدید معافیت خرید نفت ایران تا 12 اردیبهشت می ادامه خواهد داد. اوایل ماه جاری میلادی هم وزیر اقتصاد کره جنوبی در واشنگتن پیرامون تمدید معافیت این کشور از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران با «استیو منوچین» همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وزارت خارجه کره جنوبی هم در واکنش به اعلام تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران اعلام کرد که سئول در همه سطوح در حال مذاکره با واشنگتن برای تمدید معافیت از تحریم های آمریکا است.

پیش‌بینی یک بانک آمریکایی از قیمت نفت برنت

بانک آمریکایی گلمن ساچ آمریکا اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر پایان دادن معافیت واردات نفت ایران می تواند قیمت نفت را در کوتاه مدت با سیر صعودی روبرو کند. این بانک آمریکایی اعلام کرد انتظار می رود قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال جاری میلادی به دنبال تصمیم ایالات متحده بین ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه برسد. البته گلمن ساچ بر این باور است که قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی به دنبال عرضه بهتر بازار کاهش پیدا کند؛ اما توافق اوپک مبنی بر کاهش تولید به بهبود قیمت نفت بعداز ماه ژوئن می انجامد. سیاست آمریکا می تواند قیمت نفت خام دوبی را افزایش دهد؛ در حالیکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی می توانند تا حدی جای خالی عرضه نفت ایران را جبران کنند. این بانک سرمایه گذاری آمریکایی اعلام کرد تولید نفت ایران روزانه به ۹۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا می کند. بر پایه این گزارش، آمریکا در روز دوشنبه از کشورهای خریدار نفت ایران خواست تا به خرید نفت ایران تا یکم ما می پایان دهند؛ در غیر اینصورت با تحریم روبرو می شوند. تصمیم اخیر آمریکا باعث افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح خود در ۶ ماه اخیر شد.

ژاپن: تحولات بازار نفت و انرژی را زیر نظر داریم

دبیر کابینه دولت ژاپن در واکنش به تمدید نشدن معافیت برای خریداران نفت ایران تاکید کرد که کشورش تحولات بازار نفت و انرژی را زیر نظر دارد و در صورت نیاز در این مورد با آمریکا وارد مذاکره خواهد شد. خبرگزاری کیودو، ‘یوشیهیده سوگا’ روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در توکیو افزود: با توجه به اقدامات آمریکا علیه معافیت خرید نفت ایران، تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا تاثیرات این تصمیم بر بازار ژاپن کاهش یابد و از وقوع اختلال در تامین انرژی جلوگیری شود. وی گفت: ما گام های لازم را جهت اطمینان از اینکه عرضه انرژی به ژاپن تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت با تبادل نظر با شرکت های ژاپنی بر خواهیم داشت.

کاهش ۱۴۶۴ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با کاهش ۱۴۶۴ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به رقم ۲۰۲ هزار و ۸۵۷ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۴۲۲ واحدی به رقم ۵۸ هزار و ۴۶۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۵۶ واحدی، عدد ۴۰ هزار و ۵۹۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۰۹ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۲۸۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۶۰۸ واحد کاهش را رقم زد و به سطح ۲۲۸ هزار و ۸۶۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۹۲۰ واحد کاهش به رقم ۱۵۲ هزار و ۷۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۶۶۲ واحد کاهش همراه بود و عدد ۳۹۱ هزار و ۵۱۶ واحد را به نمایش گذاشت.

 

آمریکا بورس‌های آسیایی را منفی کرد

معاملات روز سه‌شنبه برای بورس‌های چینی با تلخی به پایان رسید چرا که هر سه شاخص مهم بورسی این کشور دچار ریزش شدند: شاخص “شانگهای کامپوزیت” ۰.۲ درصد، شاخص “شنژن کامپوننت” ۰.۵ درصد و شاخص “شنژن کامپوزیت” ۰.۶۲۳ درصد کاهش یافتند. در هنگ کنگ شاخص “هانگ سنگ” با افت سنگین نمادهای بانکی در نهایت با ۰.۴۵ درصد کاهش به کار خود خاتمه داد. بر اساس این گزارش، در دیگر مناطق، شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو با از دست دادن روند صعودی ابتدای معاملات در نهایت با کاهش ۰.۱۹ درصدی بسته شد اما شاخص ” ای اس ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی استرالیا به لطف افزایش نمادهای انرژی موفق شد ۰.۷۲ درصد بالاتر از سطح روز گذشته خود بسته شود. از سویی دیگر، در بورس وال استریت آمریکا نیز به مانند بورس چین، هر سه شاخص اصلی نزولی بودند: شاخص “داو جونز اینداستریال اوریج” ۰.۴۹ درصد، شاخص “اس اند پی ۵۰۰” حدود ۰.۱ درصد و شاخص “نزدک کامپوزیت” ۰.۲۲ درصد کاهش یافتند. همچینن بهای طلای سیاه در معاملات دیروز با توجه به تصمیم دولت ترامپ مبنی بر تمدید نکردن معافیت‌های خرید نفت ایران روند صعودی به خود گرفت تا جایی که هر بشکه نفت برنت با ۲.۰۷ دلار افزایش به ۷۴.۰۴ دلار رسید. نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” نیز با ۱.۷ دلار افزایش به ۶۵.۷۰ دلار در هر بشکه رسید. تحلیل گران مؤسسه “او سی بی سی” در یادداشتی نوشتند: تصمیم ترامپ برای تمدید نکردن معافیت‌های نفتی یک شگفتی بزرگ بود چرا که اکثر کارشناسان با توجه به در پیش بودن انتخابات سال آینده معتقد بودند اولویت دولت ترامپ پایین نگه داشتن بهای سوخت و بنزین خواهد بود نه این که موضعی قدرتمند در دیپلماسی بین‌المللی اتخاذ کند.

سکه تمام طرح جدید به ۴ میلیون و ۸۷۰ هزارتومان رسید

روز گذشته، نرخ جهانی طلا با کاهش به رقم ۱۲۷۴ دلار رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۴،۸۷۰،۰۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر، ۴,۷۰۰,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی ۲,۶۸۰,۰۰۰ تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۱,۷۲۰,۰۰۰ تومان می‌باشد. همچنین هر سکه یک گرمی به رقم ۹۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۳۶,۴۰۰ تومان رسید. به گفته کشتی آرای، حباب سکه با ۲۰ هزار تومان افزایش، به ۵۷۰ هزار تومان رسید.

بیت کوین به بالاترین رقم رسید

قیمت بیت کوین محبوبترین ارز رمزنگار جهان ظرف یک ساعت ۵ درصد افزایش پیدا کرد که این اولین روند افزایشی قابل توجه این ارز رمزنگار از دوم آوریل ماه جاری میلادی به بعد محسوب می‌شود. بر اساس اطلاعات کوین مارکت کپ قیمت هر واحد بیت کوین به ۵ هزار و ۵۳۱ دلار رسید که بالاترین رقم را در سال جاری میلادی ثبت کرد. در حال حاضر بیت کوین روند سوددهی خود در ماه آوریل را تداوم بخشیده است. همچنین انتظار می‌رود برای سومین سال متوالی بیت کوین در ماه آوریل با سود ۲ رقمی روبرو شود. البته در ماه گذشته میلادی بیت کوین با بیش از ۸ درصد سود روبرو شد. مجموع سرمایه بازار بیت کوین در حال حاضر ۹۷ میلیون دلار است.

فراخوان ۱۸۴ هزار بی‌ام‌و در آمریکا
بی‌ام‌و برخی از محصولات سال ۲۰۰۶ خود را در آمریکا به دلیل نقص فنی که می‌تواند منجر به حریق در خودرو شود فراخوان می‌دهد. این خودروساز اعلام کرده است که تعداد ۱۸۴ هزار و ۵۰۵ دستگاه از برخی محصولات سری ۳، سری ۵ و زد۴ که در سال ۲۰۰۶ به‌تولید رسیده‌اند مشمول این فراخوان می‌شوند. براساس اعلام بی‌ام‌و مشکل مذکور در لوله‌هایی است که موجب ممانعت از انتشار محصولات جانبی آلاینده در فضا می‌شوند. سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا از بی‌ام‌و خواسته بود تا این مشکل را در محصولات خود برطرف سازد. این خودروساز آلمانی ضمن تاکید بر اینکه بروز چنین مشکلی بسیار نادر است، اما از مالکان خواسته است تا در صورت مشاهده برخاستن دود از موتور خودروی خود رانندگی نکنند. پیش‌تر در سال ۲۰۱۷، بی‌ام‌و ۷۴۰ هزار دستگاه از خودروهای خود را به‌دلیل مشکل مشابه فراخوان داده بود. فراخوان یادشده جنجال‌های فراوانی را برای بی‌ام‌و ایجاد کرده بود و برخی گزارش‌ها حاکی از بروز آتش‌سوزی در محصولات این خودروساز بود.

برنج گران نمی‌شود؛ احتمال اجرایی نشدن ممنوعیت واردات برنج

مسیح کشاورز در پاسخ به این سئوال که آیا کاهش واردات عامل افزایش قیمت برنج ایرانی است، اظهار کرد: به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد، سال گذشته یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن برنج به کشور وارد شد که ۲۵۰ هزار تن آن توسط بخش دولتی بوده در حالی که سال قبل از آن یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد شده بود و این آمار نشان می‌دهند که واردات برنج کاهش نداشته است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: اگر واردات برنج کاهش داشت قطعا بر روی قیمت اثر می‌گذاشت، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنج خارجی جزو اقلامی بود که نه با کمبود مواجه شد و نه قیمت آن افزایش یافت. وی گفت: دولت اگر برنامه‌ای برای اختصاص ارز دارد باید برای برنج که قوت غالب ۶ دهک مردم و اقشار آسیب پذیر است نیز این اختصاص را در نظر بگیرد و به سمت اختصاص ارز نیمایی برای این کالا نرود. کشاورز در گفت‌وگو با میزان درباره قیمت نیز گفت: قیمت برنج خارجی باید هر کیلوگرم ۸ هزار تومان به فروش برسد اما، به دلیل اینکه واردکنندگان با سود کمتری برنج را وارد بازار می‌کنند با قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان نیز عرضه می‌شود. وی تصریح کرد: بازار برنج خارجی تحت کنترل است و به اندازه نیاز برنج وجود دارد و در آستانه ماه مبارک رمضان افزایش قیمتی نخواهیم داشت. وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته در صورت تامین ارز مورد نیاز یک میلیون تن برنج وارد خواهد شد، تصریح کرد: به دلیل شرایطی که وجود دارد و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته به احتمال فراوان ممنوعیت واردات برنج امسال اعمال نخواهد شد.

دلار در صرافی‌های بانکی به ۱۳۸۰۰ تومان رسید

در پایان معاملات روز سه شنبه بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی (نرخ‌های میانگین موزون سنا بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در ” سامانه نظارت ارز (سنا) ” توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است.) هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۳۷۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۳۸۰۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان افزایش داشت. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت ۱۵۶۰۰ تومان در صرافی‌های بانکی خریداری و در مقابل، بدون تغییر نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۵۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فورخته شد. هرچند بر اساس اطلاعات تابناک ظهر دیروز، یورو در بازار آزاد تهران به رقم ۱۶۰۰۰ تومان رسیده بود.

افزایش ۴.۷ درصدی مصرف بنزین در فروردین

در فاصله روزهای یکم تا ۳۱ فروردین ماه امسال ۲ میلیارد و ۸۲۷ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است. بر پایه این گزارش، این مقدار مصرف در مقایسه با مدت مشابه پارسال (یکم تا ۳۱ فروردین ماه سال ۹۷) با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ۶ هزار لیتر، ۴.۷ درصد افزایش یافته است. این شرکت میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در فروردین ماه سال ۹۸ را ۹۱.۲ میلیون لیتر اعلام کرده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته (فروردین ۹۷) ۸۷.۱ میلیون لیتر بوده است. بر پایه آمار ارائه شده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌هی نفتی، بیشترین میزان مصرف بنزین کشور در فروردین ماه سال ۹۸، مربوط به روز ۳۱ فروردین با ۱۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر و کمترین میزان مصرف مربوط به روز ۱۳ فروردین با ۷۶ میلیون لیتر بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید