پیشنهادهایی برای تحسینی تأثیرگذار

    کد خبر :98805

وقتی یکی از رفتارهای فرزندتان را تحسین می‎کنید، او بارها آن را تکرار خواهدکرد. در واقع تأثیر تحسین بسیار زیاد است و باید آن را در مواقع خاصی به‎کار برد.

تحسین باید با موقعیت و میزان توانایی فرزندتان هماهنگی داشته‎باشد. زمانی که به فرزند کم سن‎وسالتان می‎گویید «می‎بینم که هر روز مسواک می‎زنی»، او احساس غرور می‎کند درحالی‎که همین جمله برای فرزند نوجوانتان توهین‎آمیز خواهدبود.

در تحسین‎هایتان هرگز به ضعف‎ها و شکست‎های گذشته فرزندتان اشاره نکنید و توجه تان بیشتر روی توانایی‎های فعلی او باشد. یعنی به‎جای «اصلا فکر نمی‎کردم در این امتحان موفق بشی ولی تو موفق شدی» بهتر است بگویید «می‎دانم که برای موفق شدن در این امتحان خیلی تلاش کردی».

توجه کنید که نشان دادن علاقه بیش از حد به کاری، می‎تواند در تمایل فرزندتان به انجام دادن آن کار اختلال ایجاد کند؛ هیجان مداوم و توجه زیاد والدین به عملکرد فرزندان، باری بر دوش آن‎ها می‎گذارد. وقتی فرزندتان هر روز از شما می‎شنود که «تو نابغه‎ای! حتما باید در مسابقات نقاشی شرکت کنی»، فکر می‎کند که شما زیادی از او انتظار دارید.

وقتی یکی از رفتارهای فرزندتان را تحسین می‎کنید، او بارها آن را تکرار خواهدکرد. در واقع تأثیر تحسین بسیار زیاد است و باید آن را در مواقع خاصی به‎کار برد. پس اگر نمی‎خواهید فرزندتان هر روز از نرده‎ها بالا برود به او نگویید «تو خوب می‎دانی که چطور از ماهیچه‎هایت برای بالارفتن استفاده کنی».
5- حواستان باشد به‎جای تحسین فرزندتان، هوش و توانایی خودتان را ستایش نکنید. وقتی به فرزندتان می‎گویید «تعجبی نداره. من می‎دونستم که تو می‎تونی این جایزه رو ببری»، درواقع بیشتر به علم لایتناهی خودتان اعتبار می‎بخشید تا موفقیت فرزندتان. او پیش خودش فکر می‏کند: «از کجا می‎دانست؟ چرا من نمی‎دانستم؟»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید