پولشویی دو هزار میلیارد دلاری بانک‌های بزرگ بین‌المللی برای طالبان، قاچاقچیان و جنایتکاران مشهور

    کد خبر :747483

اسناد عظیم بانکی که اخیرا در قالب یک همکاری به وسیله صدها خبرنگار و چند خبرگزاری به دست آمده، حاکی از آن است که بزرگترین مؤسسات مالی و بانک‌های جهان به صورت آگاهانه بیش از دو هزار میلیارد دلار پول کثیف را برای جنایتکاران، گانگسترها، و باندهای مواد مخدر جابجا کرده‌اند.

این اسناد حاکی از آن است که این بانک‌ها به جنایتکاران اجازه پولشویی داده و از محل این اقدامات اتفاقا سود هم کرده‌اند.

این اسناد مربوط به گزارشات اقدامات مشکوک است که از سوی کارمندان بانک‌ها در زمان تشخیص نقل و انتقالات دلاری مشکوک به مقامات آمریکایی ارائه شده است.

مرکز شبکه تحقیقات جرائم مالی آمریکا، موسوم به فینسن، زمانی که این مدارک را دریافت می‌کرد باید درباره آنها تحقیقات انجام می‌داد. اما گزارشات رسیده حاکی از آن است که مقامات آمریکایی قالبا به این گزارشات توجهی نداشته و بانک‌ها هم حتی به نقل و انتقال این پول‌ها پس از ارسال این گزارشات ادامه دادند.

این گونه گزارشات البته کاملا محرمانه باقی مانده و حتی بر اساس قانون آزادی اطلاعات هم قابل دسترسی نیستند.

رسانه‌هایی هم که این اطلاعات را به دست آورده اعلام کردند که آنها را منتشر نمی‌کنند چرا که برخی از آنها حاوی نام شرکت‌ها و افراد بیگناهی هستند که در این زمینه نقشی نداشته‌اند.

خبرگزاری بازفید، می‌گوید مطالعه 2100 سند نقل و انتقالات مشکوک حاکی از آن است که بانک‌های بزرگ بین‌المللی آمریکای بین سال‌های 1999 تا 2017 بیش از دو هزار میلیارد دلار نقل و انتقال پول مشکوک داشته‌اند.

برخی اسناد نشان می‌دهد شعبه هنگ کنگ بانک HBC انگلیس اقدام به انتقال 15 میلیون دلار پول مشکوک کرده است و این در حالی است که انتقال این پول در 3 کشور ممنوع شده بود.

بانک استاندارد چارترد انگلیس هم متهم به پولشویی برای طالبان است.

بانک جی پی مورگان آمریکا در یک میلیارد دلار پولشویی سیمیون موگیلیویچ، سردسته روسی-اوکراینی یک باند جنایتکار دست داشته است.

وی در دهه 1990 در زمینه سازماندهی باندهای خلافکاری اسم و رسمی به هم زده و FBI می‌گوید که به قاچاق اسلحه، آدمکشی، اخاذی و قاچاق مواد مخدر در حوزه بین‌الملل متهم است.

بانک آمریکا مریلینچ، سی‌تی بانک، جی‌پی مورگان و امریکن اکسپرس، همگی در نقل و انتقال میلیون‌ها دلار پول برای ویکتور خراپانوف، جنایتکار قزاق، حتی پس از آنکه اینترپل برای وی حکم تعقیب صادر کرد، دست داشته‌اند.

تمام این نقل و انتقالات مشکوک و پولشویی‌ها به بیش از دو هزار میلیارد دلار در طول دو دهه رسیده‌اند.

رابرت مازور، بازرس سابق آمریکایی، می‌گوید یکی از دلایل عدم جلوگیری از نقل و انتقال پول کثیف و پولشویی در این زمینه این است که به این پول‌ها اجازه نقل و انتقال داده شده چرا که می‌توانست به رشد اقتصادی آمریکا منجر شود.

به گزارش فارس،وی ادامه داد حتی اگر این پول‌ها کثیف باشند می‌تواند به خرید دارایی‌ها منجر شود و در صورتی که در حساب بانکی قرار بگیرند به افزایش ثروت آمریکا منجر می‌شود.

مرکز شبکه تحقیقات جرائم مالی آمریکا، اعلام کرده است انتشار بدون مجوز اسناد مربوط به گزارشات فعالیت‌های مالی مشکوک جرم بوده و می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد و به همین خاطر رسانه‌ها خبرنگاران می‌گویند نمی‌توانند این اسناد را منتشر کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید