پاسخ رویترز به عادل الجبیر: به تلاش‌ها در درون خاندان سعودی برای کنار زدن بن سلمان باور داریم

    کد خبر :423547

خبرگزاری رویترز بامداد پنجشنبه با دفاع از گزارش خود مبنی بر تلاش‌های دربار سعودی برای تغییر «محمد بن سلمان» و در پاسخ به اظهارات عصر چهارشنبه «عادل الجبیر» که اساسا این موضوع را بی اساس خوانده بود، اعلام کرد: به یافته‌های خود مبنی بر وجود تلاش در درون خاندان سلطنتی سعودی برای تغییر ولیعهد کنونی باور داریم.

به گزارش ایرنا، رویترز با متقن خواندن گزارش خود برای تغییر بن سلمان، افزود: گزارش ما درخصوص وجود تلاش‌ها برای جایگزینی، بر پایه سه منبع نزدیک به هیأت حاکمه بوده است.
یک روز پس از انتشار گزارش رویترز که به نقل از سه منبع آگاه و نزدیک به هیأت حاکمه سعودی منتشر شد، الجبیر عصر چهارشنبه اخبار منتشر شده در خصوص جایگزینی بن سلمان به خاطر دست داشتن در قتل جمال خاشقچی را رد کرد.
به دنبال انتشار تایید خبر کشته شدن خاشقچی به دستور مستقیم بن سلمان، منابع نزدیک به دربار پادشاهی عربستان روز چهارشنبه به رویترز گفتند؛ موج انتقاد‌های بین‌المللی از قتل خاشقچی شماری از اعضای خاندان سعودی را بر آن داشته تا مانع پادشاهی «محمد بن‌سلمان» شوند.
این منابع گفته‌اند؛ ده‌ها عضو صاحب نفوذ خاندان سلطنتی سعودی به دنبال تغییر جانشین ملک سلمان هشتاد و دو ساله هستند؛ اما تا زمانی که او در قید حیات باشد دست به این اقدام نمی‌زنند.
آن‌ها گفته‌اند: بعید است که سلمان دست به اقدامی علیه پسر محبوب خود یعنی محمد بن سلمان بزند. رویترز به نقل از این منابع می‌گوید؛ اعضای خاندان سلطنتی در حال رایزنی برای جانشینی احتمالی «احمد بن عبدالعزیز» برادر کوچکتر سلمان و عموی محمد هستند.
طبق این گزارش، احمد بن عبدالعزیز تنها برادر تنی ملک سلمان است که از حمایت اعضای خاندان سلطنتی، نیرو‌های امنیتی و کشور‌های غربی برخوردار است.
شاهزاده بن عبدالعزیز پس از یک سفر دو و نیم ماهه به خارج کشور در ماه اکتبر (مهرماه گذشته) به ریاض بازگشت.
در طول سفر بن عبدالعزیز در لندن و در واکنش به یک تظاهرات اعتراضی علیه خاندان سلطنتی عربستان؛ ظاهراً از حاکمان کشور انتقاد کرد.
گفته می‌شود که عبدالعزیز یکی از تنها سه فردی است که در نشست شورای «هیأت بیعت» با ولیعهدی بن‌سلمان مخالفت کرده بود.
منابع آگاه سعودی همچنین گفته‌اند که مقام‌های ارشد آمریکایی در مذاکرات خود با مقام‌های عربستان در هفته‌های اخیر، به طور ضمنی از شاهزاده عبدالعزیز حمایت کرده‌اند.
موضوع قتل خاشقچی، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نویسنده نشریه واشنگتن پست در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول، به بحرانی برای سعودی به ویژه بن سلمان بدل شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید