سردردهای میگرنی می‌تواند دردناک و کنترل آن دشوار باشد همچنین ممکن است علائم و زمان شروع آن برای هر فرد متفاوت باشد. کارشناسان هنوز در تلاش هستند تا به این موضوع پی برند که چرا سردردهای میگرنی اتفاق می‌افتد و افراد چه اقدامات پیشگیرانه‌ای می‌توانند انجام دهند.

نتایج مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده حاکی از آن است که مصرف ویتامین B ۱ ممکن است به پیشگیری از میگرن در برخی افراد کمک کند. میگرن یک بیماری عصبی است که باعث سردردهای شدید می‌شود و معمولا یک ناحیه از سر درگیر می‌شود. درد ناشی از میگرن می‌تواند شدید باشد و گاهی اوقات افراد ممکن است علائم دیگری مانند تهوع یا استفراغ را نیز تجربه کنند. سردردهای میگرنی می‌تواند با محرک‌های خاصی مانند استرس یا تغییرات هورمونی مرتبط باشد.

رژیم غذایی یکی از عواملی که می‌تواند بر سردردهای میگرنی تاثیر بگذارد. با این حال کارشناسان هنوز در حال بررسی جزئیات اثربخشی رژیم غذایی هستند. محرک‌های غذایی یا اقدامات پیشگیرانه می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

دکتر کلیفورد سگیل – متخصص مغز و اعصاب – از ایالت کالیفرنیا به چند نمونه از این موارد اشاره کرده است: محرک‌های غذایی در بروز میگرن متداول هستند. مصرف پنیر و کافئین می‌تواند باعث سردرد میگرنی شود. از بیمارانی که برای اولین بار به من مراجعه می‌کنند، می‌خواهم که یک دفترچه داشته باشند تا ببینند آیا دارویی وجود دارد که باعث ایجاد سردرد شود یا خیر؟ کافئین می‌تواند هم باعث سردرد شود و هم به تسکین آن کمک کند بنابراین تعمیم اینکه چنین چیزی باعث سردرد می‌شود یا به آن کمک می‌کند، سخت است. افرادی که سردرد میگرنی را تجربه می‌کنند لازم است با پزشکان و سایر متخصصان برای شناسایی محرک‌های سردرد مشورت کنند.

در این بررسی جدید محققان به مطالعه ارتباط بین دو ویتامین B یعنی تیامین (ویتامین B ۱) و ریبوفلاوین (ویتامین B ۲) و تجربه بروز سردردهای شدید یا میگرن پرداختند. آنان داده‌های شرکت کنندگان در نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه در آمریکا از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان آمریکایی در بررسی خود دریافتند وجود مقادیر بالاتر تیامین در رژیم غذایی با کاهش احتمال بروز میگرن مرتبط است. این موضوع به طور ویژه در میان شرکت کنندگان زن صحیح بود. هرچند این تاثیرگذاری در مورد ریبوفلاوین مشاهده نشد.