واکنش وزیر کشور به سفر استانی کاندیداهای انتخابات 1400 / ۹۹ سال سختی بود

    کد خبر :793318

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با بیان این‌که طبق مصوبه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است، گفت: اسامی شهرهای قرمز و نارنجی روز یکشنبه اعلام می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درخصوص محدودیت های نوروزی مقابله با کرونا، اقدام های قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در خصوص شیوع ویروس جهش یافته، روند جریان ثبت نام انتخابات شوراها و اقدام های وزارت کشور جهت برگزاری همزمان چهار انتخابات در سال ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه کرد.

وزیر کشور در آغاز با بیان این که سال ۹۹ سال بسیار خاصی برای کشور و بویژه برای وزارت کشور بود، گفت:‌ در سال ۱۳۹۸ مجموعه‌ای از شرایطی اتفاق افتاد و آغاز سال با سیل و ادامه آن با ساخت و سازها بود و در عین حال فشارهای تحریمی آمریکا علیه کشورمان افزایش یافت.

رحمانی فضلی ادامه داد: در ادامه با حوادث آبان ماه سال ۱۳۹۸ مواجه شدیم و سپس انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد که نقدها و گفت وگوها هم در پی آن افزایش یافت.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛

*{با اشاره به تشدید تهدیدها و تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان در سال ۱۳۹۹}: سال ۹۹ انتخابات آمریکا صورت گرفت و ترامپ می‌خواست امتیازی از ایران بگیرد یا اقدامی انجام دهد تا به دنیا نشان دهد که فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهای او اثر کرده است.

* آنها در سال ۱۳۹۷ اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و آن‌ها می‌خواستند حتماً در سال ۱۳۹۹ در کشورمان، اتفاقی بیفتد.

*‌ با توجه به فضایی که در سال ۱۳۹۸ بود، ما هم نگران بودیم. موضوع دیگری هم در اسفند روی داد که نگرانی ما را خیلی بیشتر کرد و آن آمدن ویروس ناخوانده کرونا و بیماری ناشی از آن بود که مجموعه این‌ها به نارضایتی بسیار شدید و فشرده منجر می‌شد.

*{ در ادامه با اشاره به این که مردم در سال ۹۹ با سختی‌های بسیار زیادی مواجه شدند}: امسال نگران کنترل و مدیریت امنیت در کشور بودیم و همچنین مقابله با بیماری کرونا هم از دیگر دغدغه‌های وزارت کشور بود.

* در حوزه سیاسی، با توجه به مقاومت و استقامت مردم و فشاری که به افکار عمومی آمریکا وارد شد و به علت این که حزب حاکم آمریکا و ترامپ در ایران نتوانست امتیازی گیر بیاورد در تعاملات سیاسی داخلی خود و همچنین در انتخابات شکست خورد.

* شکست ترامپ برای مردم ما دفع یک شر و خوشحال کننده بود، چون فردی که ضوابط و قوانین و مقررات بین المللی را رعایت نمی‌کند و به تعهدات خود پشت می‌کند، غیر قابل پیش بینی است. در ابتدای پیدایش کرونا، همه کشورها از جمله کشور ما با کمبود ماسک، ونتیلاتور، تجهیزات و امکانات مواجه شدند اما توانستیم این فضا را کنترل کنیم.

* در سال ۱۳۹۹ توانستیم به طور نسبی رشد متناسب در حوزه تولید و اقتصاد نسبت به سال پیش داشته باشیم، در حوزه‌های تجارت، واردات، صادرات، شاخص‌ها مناسب شد و مردم هم به این سبک زندگی عادت کردند، تا اکنون که به جایی رسیدیم که برای سال ۱۴۰۰ آماده می‌شویم که در آن چهار انتخابات داریم.

* همه این‌ها را مدیون الطاف الهی و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و تاکیدها، پیگیری ها، برنامه ریزی‌ها و تلاش‌های بسیار زیاد رئیس جمهوری و دولت محترم می‌دانیم اما در ورای همه اینها، مردم هستند که همه مشکلات را تحمل، مقاومت و استقامت می‌کنند و به همه ما روحیه می‌دهند.

* امیدواریم لایق این مردم باشیم و بتوانیم نیازهای آن‌ها را برآورده کنیم و فضای مناسبی را برای زیست و فضای مناسبی را از نظر امنیتی و سیاسی ایجاد کنیم.

*{ در ادامه با اشاره به این که یکشنبه اسامی شهرهای قرمز و نارنجی اعلام می‌شود}: بر اساس مصوبه ستاد، به جزء شهرهای قرمز و نارنجی، مسافرت به بقیه شهرها البته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نسبتاً شدید، آزاد است. مردم از سفرهای غیر ضروری، پرهیز کنند.

*{ درباره آخرین وضع کشور از نظر مقابله با کرونا}: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در مان و آموزش پزشکی از آبان که با پیک سوم کرونا در کشور مواجه بودیم، در آن زمان رهبر معظم انقلاب فضای جدیدی را در مقابله با کرونا ایجاد کردند و به خوبی ضعف‌ها و قوت‌ها را دیده و شناسایی کرده بودند و دستورالعمل جدیدی را با موضوع ایجاد قرارگاه دستور دادند تا انجام شود.

* از تاریخ تشکیل این قرارگاه، وظیفه آن است که بتواند هماهنگی ها، پشتیبانی و حمایت لازم را از کارکنان و جهادگران حوزه سلامت به عمل بیاورد و برای مردم اطمینان مناسبی را ایجاد کند. در روزی که قرارگاه تشکیل شد تقریباً بیش از ۴۸۰ فوتی در روز داشتیم که به شدت نگران کننده بود.

*‌ رئیس جمهوری، به طور هفتگی، رسماً دو جلسه برای مقابله با کرونا از ابتدای کار تاکنون برگزار کرده است. ستاد ملی مقابله با کرونا امروز شصتمین جلسه خود را برگزار کرد و بیش از ۴۸۰ مصوبه داشته که ۹۹ درصد آن اجرایی شده و یک درصد باقیمانده نیز در حال اجراست.

* همه دستگاه بویژه وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، بسیج، هلال احمر، شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، استانداری ها، ‌ فرمانداری ها، سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد به میدان آمدند و ساختار جدیدی با مسئولیت وزارت کشور طراحی شد که همه حول آن باید ایفای نقش می‌کردند.

* با اشاره به روند تصمیم گیری ستاد: پس از تشکیل قرارگاه در ۶ آبان، از آذر روند نزولی بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از کرونا را داشتیم و تامین تجهیزات، نیروی انسانی لازم و منابع انجام شد به گونه‌ای که اکنون به جایی رسیدیم که ماسک را صادر می‌کنیم و قدرت صادرات دستگاه ونتیلاتور را نیز داریم.

*{ با اشاره به اینکه اکنون روند نزولی فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا ادامه دارد}: از بیش از ۴۸۰ فوتی در روز به ۶۰ تا ۷۰ فوتی رسیدیم. بر اساس گزارش ها، چهار شهر استان خوزستان از حالت قرمز خارج شد و بیماری کرونا در این استان در حال کاهش است.

*{ با اشاره به این که افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا ناشی از افزایش تعداد تست ها است}:‌ فقط در استان خوزستان روزانه از ۲۱ هزار نفر تست کرونا می‌گیریم و اکنون در کل کشور روزانه از بیش صد هزار نفر، تست کرونا انجام می‌شود.‌ باید بیماران کرونایی را بلافاصله شناسایی و از افراد سالم جدا و قرنطینه و درمان کنیم و این کار به خوبی در حال انجام است.

*{ در مورد واکسن کرونا}: در داخل، فازهای آزمایشی تولید واکسن با همکاری برکت و وزارت بهداشت در حال انجام است و قول دادند در اواخر خرداد، انبوه به بازار عرضه شود. واکسن رازی و پاستور هم این گونه است و با برخی کشورها هم در تولید واکسن کرونا مشارکت داریم.

* از اردیبهشت به بعد حتماً با حجم قابل قبولی از تولید واکسن مواجه خواهیم بود، منتظر نماندیم تا واکسن در داخل تولید شود بلکه برای گروه‌های پرخطر، از چند کشور واردات واکسن در حال انجام است و چهار و نیم میلیون دز واکسن هم از کوواکس خریداری شده است و تا عید می‌توانیم گروه‌های پرخطر از جمله کادر درمان و افراد بالای ۶۰ سال را در حد قابل قبول، واکسینه کنیم. طبق برآورد وزارت بهداشت، بیش از ۶۰ تا ۶۴ درصد فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در سنین بالای ۶۵ سال هستند بنابراین زمانی که افراد بالای ۶۵ سال را واکسینه کنیم به طور طبیعی ۶۰ تا ۶۴ درصد از فوتی‌ها کاهش می‌یابد.

* بر اهمیت نقش مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کاهش مبتلایان به کرونا هم تاکید می کنم و در وزارت کشور، هفته‌ای ۶ جلسه درباره کرونا برگزار می‌شود.

* انتخابات از برکات الهی و نشان دهنده استقلال، هویت و حاکمیت اراده مردم و مشارکت آنان است، در چهار استان انتخابات میان دوره‌ای خبرگان، ۶ حوزه انتخابات مجلس شورای اسلامی و در سراسر کشور انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

* با این که در تهران یک نفر نماینده میان دوره‌ای مجلس نیاز داریم، اما باید برای انتخاب یک نفر همه مراحل و فرآیند لازم برای انتخاب ۳۰ نماینده تهران را ایجاد کنیم.

* در این دوره چهار انتخابات با چهار قانون برگزار می‌کنیم که نام نویسی داوطلبان شوراها از ۲۰ اسفند آغاز شده است و ۱۶ فروردین نام نویسی داوطلبان شوراهای روستایی، ۸ فروردین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، ۱۴ فروردین مجلس خبرگان و ۲۱ اردیبهشت نام نویسی داوطلبان ریاست جمهوری آغاز می‌شود.

* تعرفه‌ها آماده، هیأت‌های اجرایی سراسر کشور انتخاب و آموزش‌ها داده شده است همچنین هماهنگی‌های لازم با شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی نیز انجام شده است.

* در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی ۴۲ درصد مردم شرکت کردند، اکنون محدودیت‌های کرونایی شدید است و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده اند و مساجد فعالیت کمی دارند و مردم نیز نگران مبتلا شدن به این بیماری هستند بنابراین برای مشارکت پرشور مردم در انتخابات آینده دغدغه داریم.

* همه ما باید زمینه‌ها و مقدمات حضور پرشور مردم در انتخابات را فراهم کنیم و تلاش ما این است که این فضا ایجاد شود.

* تاکنون آرایش سیاسی جریان‌ها در حوزه انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده است و نمی‌دانیم چه کسی می‌خواهد و چه کسی نمی‌خواهد داوطلب شود، صدا و سیما، رسانه‌ها، وزارت کشور، شورای نگهبان و احزاب باید برای حضور پرشور مردم در انتخابات آینده تلاش کنند زیرا زمان زیادی نداریم. احزاب باید به صحنه بیایند و مسئولیت بپذیرند، زیرا حداقل در مقابل طرفدارانشان مسئول هستند.

* اینکه برخی داوطلبان احتمالی سفر می‌کنند تبلیغات رسمی نیست بلکه به مشارکت مردم در انتخابات کمک می‌کند البته اشکال آن را شورای نگهبان باید مشخص کند. آنچه که بر عهده وزارت کشور است برگزاری انتخابات سالم و ایجاد فضای امن و قانونی است که طراحی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

*{ درباره اینکه وزارت کشور اعلام کرده در انتخابات آینده ظرفیت هر صندوق هزار رأی است}: به علت کرونا و جلوگیری از تراکم زیاد در پای صندوق‌های رأی ۸ هزار و اگر لازم باشد ۱۰ هزار شعبه اضافه می‌کنیم.

* بر اساس تجربه انتخابات گذشته، از کسانی که تا ۱۲ شب به شعب اخذ رأی مراجعه می‌کردند تا ساعت یک رأی گیری می‌شد که این از نظر قانونی خلاف است، زیرا قانون می‌گوید انتخابات در ساعت ۲۴ باید تمام شود.

* بر این اساس شعبه‌ها را افزایش دادیم و اگر ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کند زمان رأی گیری دو ساعت اضافه می‌شود.

* این که گفته می‌شود ظرفیت صندوق‌ها هزار رأی است به معنای این نیست که بیشتر از هزار رأی اخذ نمی‌شود بلکه این عدد میانگین است چرا که پیش بینی‌ها برای اخذ ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ رأی نیز انجام شده است. در ۸ سال گذشته یک مورد کمبود تعرفه در انتخابات وجود نداشته است.

* ۲۵ فرآیند الکترونیکی در انتخابات داریم که اکنون ۲۴ فرآیند در همه انتخابات الکترونیکی اجرا می‌شود و مهمترین آن تشخیص هویت است، اما مرحله اخذ و شمارش همچنان دستی انجام می‌شود که در این دوره در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هفت ـ هشت مرکز استان اخذ و شمارش آراء، الکترونیکی انجام می‌شود.

* با توجه به شیوع بیماری کرونا برای ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری که همه باید در وزارت کشور نام نویسی کنند دغدغه داریم البته برنامه ریزی کرده ایم حضور خبرنگاران و رسانه‌ها و مصاحبه‌ها با داوطلبان را در این مکان محدود کنیم.

* اگر شرایط کنونی بیماری کرونا ادامه داشته باشد مجبوریم تجمعات تبلیغاتی نامزدها را محدود و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را در این بخش الزامی کنیم البته مقررات انتخابات در حال تدوین است و پس از عید نوروز به ستاد ملی مقابله با کرونا برای بررسی ارائه می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید