واکنش های مجازی به افزایش چند برابری قیمت ماکارونی؛ کار به جایی رسیده که باید فتوسنتز کنیم

    کد خبر :907701

 چند هفته پیش بود که عباس تابش-معاون وزیر و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ضمن اعتراض به افزایش قیمت ها به ویژه در بخش کالاهای اساسی، دستور داد قیمت ها ظرف یک شب پایین بیاید. حالا اما خود او مجوز افزایش حداقل 2 برابری قیمت ماکارونی را صادر کرده و به یک اعتراض گسترده مجازی دامن زده است.

بازتاب- عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، پس از افزایش قیمت آرد صنعتی قیمت جدید انواع ماکارونی را اعلام کرد.

در این نامه خطاب به معاون صنایع عمومی وزارت صمت آمده است: باتوجه به اعلام نرخ گندم بخش صنف و صنعت مورخ ۲۸ فروردین وزارت جهاد کشاورزی و تعیین نرخ آرد و تصویب آن در جلسه ۶ اردیبهشت کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مکاتبات متعدد انجمن های کارخانجات ماکارونی، پیرامون درخواست افزایش هزینه های مرتبط از قبیل دستمزد، کرایه حمل، بسته بندی و غیره و با لحاظ آرد ۲۷ درصد سبوس گیری شده و طرح موضوع در جلسه مورخ ۱۰ اردیبهشت ستاد تنظیم بازار و طرح مجدد موضوع در جلسه ۱۱ اردیبهشت ستاد مذکور به ریاست معاون اول رئیس جمهور حداکثر قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته ای ساده بالحاظ مالیات بر ارزش افزوده به شرح جدول زیر اعلام می گردد.

شرح ۵۰۰ گرمی ۷۰۰ گرمی ۱۰۰۰ گرمی
قیمت مصرف کننده انواع ماکارونی رشته ای ساده ۱۷۰۰۰۰ ریال ۲۴۰۰۰۰ ریال ۳۴۰۰۰۰ ریال

در این نامه همچنین اشاره شده است که بدیهی است قیمت سایر احجام باید به تناسب عملیاتی گردیده و در خصوص سایر محصولات تولیدی مطابق ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت ها اقدام گردد باتوجه به مراتب شرح فوق لطفا دستور فرمایید موضوع به کارخانجات، تشکل ها و سایر دستگاه های متولی ابلاغ و نتیجه به این سازمان منعکس گردد.

بر اساس این تصمیم حالا شاهد آن هستیم که صورت میانگین قیمت یک بسته ماکارونی که سابق بر این زیر 10 هزار تومان بود، افزایش چند برابری خواهد یافت و تا 34 هزار تومان نیز افزایش خواهد یافت.

این اتفاق به ویژه برای اقشار ضعیف که از ماکارونی به عنوان یک غذای خوشمزه و اقتصادی استفاده می کردند، اتفاق بسیار سنگینی خواهد بود.

افزایش قیمت ماکارونی البته ارتباط نزدیکی با افزایش قیمت آرد  در کشور دارد که همزمان با برداشته شدن ارز ترجیحی آن اکنون به شدت گران شده است.

در همین رابطه و در مورد چرایی این افزایش قیمت ها سیدجواد ساداتی‌نژاد – وزیر جهاد کشاورزی به رسانه ها گفت: ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان در منطقه اوکراین و روسیه تولید می‌شود که به علت جنگ اوکراین، قیمت مواد غذایی در جهان بین ۳۴ تا ۶۰ درصد افزایش یافته و موجب جیره‌بندی در کشورهای اروپایی شده است.

وی افزود: شرایط جدیدی برای امنیت غذایی جهان ایجاد شده و دولت ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی کشورمان به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی آرد برای مصارف صنعتی گرفته است.

همچنین سیدجواد ساداتی‌نژاد از پرداخت یارانه جدید به مردم بابت افزایش قیمت آرد خبر داد که بیشتر از مقدار افزایش هزینه‌ها خواهد بود.

اتفاقی که به آن اشاره شد و در حال حاضر فشار زیادی را به اقشار ضعیف وارد کرده است، همچنین با واکنش های فراوانی در شبکه های اجتماعی رو به رو شده است.

در همین رابطه کاربری در توئیتر نوشت: قیمت ماکارونی ۲۰۰ درصد بالا رفت! یادتونه عباس تابش چند وقت پیش گفت دستور میدم قیمت ۸ هزار قلم کالا برگرده به نرخ‌های سال قبل؟ حالا خودش بخشنامه افزایش ۳ برابری قیمت ماکارونی رو ابلاغ کرده لیبرال فقط دولت رییسی بقیه اداشو درمیاوردند! ماکارونی ۵۰۰گرمی از ۶۳۰۰ شده ۱۷۰۰۰ تومان.

کاربر دیگری متذکر شد: ماکارونی رو هم که گرون کردن دیگه کار به جایی کشیده که باید فتوسنتز کنیم تا زنده بمونیم.

همچنین کاربر دیگری نیز نوشت: جدی جدی با این وضعیت مردم چطوری می‌خواند شکمشون رو سیر کنند. قبلاً در بی‌پولی به ماکارونی، تن ماهی، فلافل، تخم‌مرغ، ساقه طلائی و این‌جور چیزا پناه می‌بردند ملت. الان اینا هم دیگه لاکچری شدند. گویا جنگ، جنگ بقاست.

به هر صورت افزایش قیمت آرد و در پی آن افزایش قیمت محصولات غذایی وابسته ای چون ماکارونی، حالا به یک چالش جدی برای کشور تبدیل شده که می تواند امنیت غذایی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.

بر همین اساس انتظار می رود که مسئولین در این رابطه با هوشمندی و اتخاذ تدابیر صحیح پروژه عبور از بحران را کلید بزنند و  اجازه ندهند شرایط به روال کنونی ادامه یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید