واکنش مقام نظامی آمریکا به رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین

    کد خبر :666936

وزیر موقت نیروی دریایی آمریکا در واکنش به آغاز رزمایش دریای مشترک ایران، روسیه و چین، درباره “اقداماتی که با شروع این رزمایش و متاثر از آن در آینده انجام خواهد شد” هشدار داد.

 

به نقل از رویترز، توماس مودلی، وزیر موقت نیروی دریایی آمریکا، در واکنش به رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه مدعی شد: به نظر من آن‌ها به انجام دادن اقداماتی تحریک‌آمیز در آن‌جا[تنگه هرمز]، ادامه خواهند داد و فکر می‌کنم که از هر فرصتی برای این کار استفاده خواهند کرد.

 

مودلی در اظهاراتی مداخله‌جویانه مطرح کرد: از نظر من، هیچ چیزی در آن‌جا به جز تغییر حکومت [باعث نخواهد شد] که لحن مقامات این کشور تغییر کند و اقداماتی را که تاکنون انجام می‌داده‌اند، متوقف کنند.

 

این مقام نیروی دریایی آمریکا همچنین بیان کرد که واکنش آمریکا به اقدامات ایران ممکن است از تمرکز پنتاگون بر اولویت‌هایی همچون مقابله با چین بکاهد.

 

او در این راستا افزود: وقتی آن‌ها در آن مطقه شرارت ایجاد کنند، واکنش ما این است که یک ناو هواپیمابر را به مدت ده ماه به آن‌جا بفرستیم و این چه تاثیری بر آمادگی ناو ما دارد؟ هرچه بیشتر آن‌جا بماند، از آمادگی[ما] کاسته می‌شود.

 

مودلی همچنین درباره اقدامات آینده‌ای که با شروع رزمایش دریایی مشترک میان چین، ایران و روسیه در اقیانوس هند رخ خواه داد، هشدار داد.

 

به گزارش ایسنا، اظهارات این مقام آمریکایی علیه ایران با آغاز رزمایش بزرگ نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند همزمان است.

 

مسئولان کشورمان هدف از برگزاری این رزمایش را “تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه” عنوان کرده و می‌گویند: این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود.

 

علاوه بر این، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز جمعه، در توییتی نوشت: ایران از مدت‌ها قبل آمادگی خود را برای همکاری با همسایگانش در جهت ایمن کردن خلیج فارس اعلام کرده است. گزینه امید -ابتکار صلح هرمز- بری روز میز قرار دارد. رزمایش دریایی مشترک ما در دریای عمان و اقیانوس هند با شرکای چینی و روسی‌مان، تعهد گسترده ما را نسبت به ایمن‌سازی آب‌راه‌های حیاتی آشکار ساخته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید