زیردریایی اتمی آمریکا در خلیج فارس چه می کند؟

    کد خبر :989333
زیردریایی اتمی نیروی دریایی آمریکا یو اس اس فلوریدا

در مدت اخیر و همزمان با حرکت زیردریایی اتمی آمریکا با نام “یو اس اس فلوریدا” از دریای مدیترانه به آب های دریای عمان و خلیج فارس، بحث و گمانه زنی ها در مورد معانی و پیام های انجام این اقدام مهم از سوی دولت آمریکا در منطقه غرب آسیا، به شدت افزایش یافته است و نظرات مختلفی از این رویداد مطرح می‌شود.

بازتاب مدت زمان زیادی از حضور زیردریایی اتمی نیروی دریایی آمریکا موسوم به “یو اس اس فلوریدا” در منطقه خلیج فارس و دریای عمان نمی گذرد با این حال، تحلیل های مختلفی در مورد ماهیتِ ماموریت و فعالیت‌های آن در منطقه مذکور و اینکه انجام این اقدام از سوی دولت آمریکا حاوی معانی خاصی است، منتشر می‌شود. البته که اخیرا نیز اخباری دال بر هشدار نیروی دریای ارتش کشورمان به زیردریایی مذکور و متعاقبا اقدام این زیردریایی در رعایت پروتکل های قانونی جهت عبور از تنگه هرمز نیز منتشر شده است.

با این حال، تحلیلگران سعی دارند به این سوال مهم پاسخ دهند که هدف از الحاق زیردریایی راهبردی مذکور به ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین چیست؟ به نظر می رسد با توجه به تحولات جاری منطقه ای و بین المللی، می توان 2 دلیل عمده را در این رابطه ذکر کرد:

اولا، همزمان با تضعیف قدرت بازدارندگی آمریکا در منطقه خاورمیانه که نقطه شروع آن را بایستی عقب نشینی این کشور از افغانستان و البته تضعیف روابط آن با برخی کشورهای مهم عرب حاشیه خلیج فارس دانست و البته که زمزمه هایی نیز مبنی بر ضرورت عقب نشینی نیروهای ارتش آمریکا از سوریه و عراق نیز مطرح می شود، طیف مخالف با آمریکا در منطقه(محور مقاومت) که به طور خاص هدف و نقشه راه اصلی خود را پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، بر اخراج آمریکا از منطقه غرب آسیا قرار داده، تحرکات گسترده ای را جهت عملیاتی سازی ایده‌اش در دستورکار قرار داده است.

روندی که البته در مدت اخیر با تضعیف شدید مذاکرات احیای برجام میان ایران و غرب، شدت بیشتری نیز گرفته است و برخوردهای شدیدتر و گسترده را میان دو طرف در منطقه رقم زده است. از این رو، دولت آمریکا برای اینکه نشان دهد شرایط را همچنان تحت کنترل دارد و آماده تقابل با محور مقاومت و به ویژه رهبر این محور یعنی ایران است، به انجام یک اقدام قابل توجه که همان گسیل کردن زیردریای اتمی این کشور از دریای مدیترانه به خلیج فارس می باشد، دست زده است.

در این میان، مقام های آمریکایی و به مسوولان ارشد پنتاگون نیز در روزهای اخیر به کرات، هدف اصلی اعزام زیردریایی اتمی یو اس اس فلوریدا به منطقه خلیج فارس را تقابل با ایران و محور مقاومت تحت رهبری آن عنوان کرده اند.

دوما، به نظر می ریسد که تحولات اخیر و جاری در اسرائیل نیز شدیدا دولت آمریکا را نگران کرده است و آن را به انجام کنشگری های فعال در سطح منطقه واداشته است. در مدت اخیر شاهد آن بودیم که سطح اعتراضات و اعتصابات در اراضی اشغالی در واکنش به طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو به شدت افزایش یافت و کار را به درگیری های گسترده در شهرهای مختلف اسرائیل و در نهایت، عقب نشینی موقت نتانیاهو از طرحش وادار کرد.

در این راستا، جدای از جو پرتنش در اراضی اشغالی، اقدامات تحریک آمیز اعضای افراطی کابینه نتانیاهو در بحبوحه ماه مبارک رمضان و سرکوب مسلمان درمسجد الاقصی نیز سبب شد تا اراضی اشغالی از سه جبهه یعنی سوریه، غزه، و جنوب لبنان، هدف حملات گسترده راکتی قرار گیرد. حملاتی که تنها در یک مورد آن، در عرض یک ساعت، چیزی در حدود 100 راکت به شهرهای مختلف اسرائیل اصابت کرد. تحولی که از سال 2006 میلادی تا به امروز بی سابقه بوده است.

در این شرایط، آمریکا که چه محیط داخلی اسرائیل و چه جوِ پیرامونی آن را کاملا ملتهب ارزیابی کرده، جهت کمک به متحد نزدیکش در منطقه غرب آسیا یعنی اسرائیل و البته ارسال پیام قدرت به رقبا و مخالفان این رژیم، اقدام به اعزام زیردریایی اتمی اش به آب‌های منطقه دریای عمان و خلیج فارس کرده است. به بیان ساده تر، واشینگتن سعی داشته از این طریق تا حدی به اسرائیل کمک کند و به آن تضمین دهد که از حیث امنیتی، همچنان به حمایت از آن می پردازد و در این رابطه کاملا مصمم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید