واکنش سازمان سنجش به دشواری سوالات کنکور: بازنگری می‌شود

    کد خبر :824482
واکنش سازمان سنجش به دشواری سوالات کنکور: بازنگری می‌شود

اگر مشکلی در سوالات بوده که حق با داوطلب باشد بعد از بازنگری، از طریق روش‌های سنجش و اندازه گیری که در مرحله اول نتایج انجام می‌شود، آن سوالات حذف خواهد شد. به عنوان مثال ما سال گذشته در خصوص درس شیمی با این مساله مواجه بودیم.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به حواشی پیش آمده نسبت به دشواری سوالات کنکور گفت: هر مشکلی که در پرسش‌ها وجود داشته و حق با داوطلب باشد،‌ بررسی و در نهایت آن پرسش از کلید سوالات اصلاح خواهد شد.

«فاطمه زرین‌آمیزی» سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به دشواری سوالات کنکور ریاضی ۱۴۰۰ و طراحی برخی سوالات که خارج از کتب درسی بوده‌اند، گفت: این سوالات توسط کمیته‌های تخصصی هر رشته، دوباره بازنگری و دشواری سوالات استخراج می‌شود، بعد هر مشکلی که در پرسش‌ها وجود داشته باشد، از کلید سوالات اصلاح خواهد شد.

وی بیان کرد: اگر سختی وجود داشته باشد، برای همه داوطلبان است، بنابراین با تراز کردن نمرات خام داوطلبان، مشکل سختی سوالات حل خواهد شد. در هر صورت برای اینکه ما بتوانیم یک تحلیل گسترده ارائه دهیم، باید منتظر نتایج مرحله اولیه آزمون باشیم. طبق این نتیجه ما گزارش‌های تحلیلی خود را ارائه می‌دهیم، ولی در کل جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بازنگری سوالات بعد از آزمون سراسری است، این اقدام چه کمکی به داوطلبان خواهد کرد؟ گفت: به عنوان مثال اگر سوالی اشتباه شده باشد، آن سوال از مجموعه سوالات حذف می‌شود.

وی در واکنش به انتقاد داوطلبان از عدم اشراف طراحان سوال به محتوای درسی گفت: سوالات خارج از محتوای کتب درسی نبوده و همه سوالات از سرفصل‌های کتب که وزارت آموزش و پرورش مصوب کرده و به سازمان سنجش ارائه داده، طراحی شده است.

زرین‌آمیزی در این باره گفت: تعداد کثیری از افرادی که در طراحی پرسش‌های آزمون سراسری با سازمان سنجش همکاری می‌کنند، معلمان آموزش و پرورش هستند. مگر می‌شود معلمی سوالی طراحی کند که آن سوال در کتب درسی نبوده باشد. سوالات بر اساس سرفصل‌هایی که آموزش و پرورش به ما اعلام کرده طراحی می‌شود و هیچ مبحثی خارج از کتاب نبوده است.

وی تاکید کرد: اگر مشکلی در سوالات بوده که حق با داوطلب باشد بعد از بازنگری، از طریق روش‌های سنجش و اندازه گیری که در مرحله اول نتایج انجام می‌شود، آن سوالات حذف خواهد شد. به عنوان مثال ما سال گذشته در خصوص درس شیمی با این مساله مواجه بودیم.

سخنگوی سازمان سنجش در پاسخ به این سوال که با توجه به پاندمی کرونا و آموزشی مجازی دانش آموزان چرا سطح سوالات جهت مساعدت با داوطلبان، ساده‌تر طراحی نشد؟ گفت: سرفصلی که در دروس کنکور از آن استفاده می‌کنیم، سرفصلی است که آموزش و پرورش به ما ارائه داده است.

زرین‌آمیزی تاکید کرد: آموزش و پرورش نیز خود مجری این امر است، اگر هر تغییراتی در مواد درسی صورت بگیرد، باید از سمت آموزش و پرورش باشد. طراحی سوال‌ها از موادی است که آموزش و پرورش به ما اعلام می‌کند، آن‌ها اعلام می‌کنند دانش‌آموزان چه مطالبی را آموزش دیده و مطالعه کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید