واکاوی 3 نکته از پشت پرده کمک های اروپا و آمریکا به اوکراین

    کد خبر :954935
کمک نظامی امریکا به اوکراین

تحلیلِ اوکراین به مثابه خط مقدم نبرد جهان غرب با روسیه، نگاهِ اقتصادی غرب به جنگ اوکراین، و در نهایت، اراده جدی کشورهای غربی جهت تضعیف فزاینده موقعیت “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه، سه دلیل عمده و محوری هستند که توضیح می دهند محرک های اصلی تخصیص کمک های مالی و تسلیحاتی گسترده و قابل توجه از سوی کشورهای غربی به اوکراین چیست.

بازتابهمزمان با ادامه جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا از تصمیم خود جهت اعطای کمک های مالی به ارزش 18 میلیارد یورو به اوکراین خبر داده است. در این میان کشورهای مهم اروپایی نظیر آلمان و فرانسه نیز تاکید کرده اند که همچمنان به کمک های تسلیحاتی و مادی خود به دولت اوکراین در بحبوحه جنگ این کشور با روسیه ادامه خواهند داد.

در این راستا، دولت آمریکا به ریاست جمهوری بایدن نیز علی رغم اینکه تاکنون موافقت کنگره جهت تخصیص 40 میلیارد دلار کمک تسلیحاتی و پول به اوکراین در سال 2022 را جلب کرده، در عین حال رایزنی هایی را نیز انجام می دهد تا کنگره را به اختصاص دادن 37.5 میلیارد دلار دیگر به دولت اوکراین در جریان جنگ این کشور با روسیه نیز قانع کند.

در این شرایط، اینطور به نظر می رسد که اوکراین حالا حالاها از حیث مادی و تسلیحاتی در نبرد با روسیه از پشتوانه ای گسترده برخوردار است. پول هایی که از جیب مالیات دهندگان کشورهای غربی پرداخت می شوند و به طور خاص با سه منطق عمده توجیح می شوند.

 

اوکراین؛ خط مقدم نبرد برای کشورهای اروپایی و آمریکا

یکی از نخستین دلایلِ توضیح دهنده تمایل کشورهای غربی به اعطای کمک های مالی و تسلیحاتی گسترده به دولت اوکراین این است که این دسته از کشورها، اوکراین را به مثابه خط مقدم نبرد با رقیب اصلی خود در عرصه بین المللی یعنی روسیه می بینند.

در واقع، تحلیل آن ها این است که اگر اوکراین در جنگ با روسیه شکست بخورد، قربانی بعدی، منافع اروپا و آمریکا خواهد بود. از این رو، آن ها تمام توان خود را معطوف به اوکراین کرده اند تا به هر نحو ممکن موجب ایستادگی اوکراین در جنگ با روسیه شوند و از این طریق دست برتر را در برابر روسیه و کنشگری های بین المللی آن کسب کنند.

 

غرب و تحلیل کمک به اوکراین به مثابه یک سرمایه گذاری سودآور

از قدیم الایام جنگ ها را بهترین فرصت ها برای تجار دنیا و به طور کلی کسب درآمد ارزیابی کرده اند. از این منظر، قدرت های غربی به طور خاص به تداوم جنگ اوکراین از چشم انداز اقتصادی نیز می نگرند. درست است که آن ها منابع مالی خود را در اختیار دولت اوکراین قرار می دهند. با این حال، این منابع مالی به معنای کمک‌های بلاعوض نیستند و دولت اوکراین بدون تردید در آینده باید جبران پرداختی های کشورهای غربی را به طرق مختلف انجام دهد.

در عین حال، باید توجه داشت که بسیاری از منابع مالی که در اختیار دولت اوکراین قرار می گیرند، صرف خرید سلاح از شرکت های تولیدکننده تسلیحات در کشورهای غربی می شوند که این نوعی سودآوری فزاینده را برای این قبیل شرکت ها و به طور خاص مجتمع های نظامی-صنعتی آمریکایی به همراه دارد. در این چهارچوب، کشورهای غربی هم با ارائه منابع مالی به دولت اوکراین، آن را به خود وابسته می کنند و هم صنایع نظامی و تسلیحاتی خود را به رونق می رسانند و سودهای کلانی را از این طریق به جیب می زنند.

 

اراده غرب جهت تضعیف فزاینده موقعیت “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه

در نهایت باید گفت که اختصاص کمک های گسترده مالی و تسلیحاتی از سوی کشورهای غربی به اوکراین، به دنبال ضعیف ساختن ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز است. فردی که سال هاست در صحنه قدرت سیاسی روسیه به کنشگری بلامنازع تبدیل شده و نقشی تعیین کننده در راهبری معادلات کلان سیاسی کشورش و به ویژه رقابت های آن با غرب بازی می کند.

در واقع، طولانی و فرسایشی شدن جنگ اوکراین، زمینه تشدید انتقادات داخلی از پوتین و دولت وی را هموار و می تواند در بلند مدت، جدای از افکار عمومی، نخبگان سیاسی و اقتصادی روسیه را نیز به نحو گسترده ای علیه پوتین بشوراند.

باید توجه داشت که علی رغم تمامی تحریم هایی که غرب علیه روسیه وضع کرده، تاثیر واقعی این تحریم ها مدت‌ها بعد از تحمیلشان خود را نشان می دهد و اساسا هدف غرب نیز همین است که اقتصاد روسیه را همچون شوروی از نفس بیندازد تا شاید از این طریق زمینه را جهت سقوط رئیس جمهور این کشور و به تسلیم واداشتن نظام سیاسی آن در برابر غرب فراهم کند. موضوعی که می تواند موجب توسعه نفوذ جهانی قدرت های غربی به ضرر قدرت های شرقی جهان نیز شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید