نوشداروی نمایندگان مجلس برای زیان دیدگان بازار سرمایه/  آیا وعده نمایندگان مجلس برای نجات بورس عملیاتی است؟

    کد خبر :877109

حال و هوای بازار سرمایه در ایران اصلاً مناسب نیست و سهامداران خردی که در ماه و سال های گذشته زیان های بسیار زیادی را متحمل شدند، هنوز چشم امید به بازگشت سرمایه هایی دارند که بارها و بارها دولت و مجلس نسبت به تحقق آن وعده دادند، ولی هزار وعده خوبان یکی وفا نکرد!

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- شاخص کل بورس تهران که تابستان سال گذشته و در مقطعی از عدد 2 میلیون واحد نیز عبور کرد، مدت بسیار زیادی است که روند نزولی یافته و اکنون نیز به صورت دقیق روی عددی کمتر از 1 میلیون و 400 واحد ایستاده است.

این وضعیت در حالی برای بازار بورس تهران رقم خورده که سابق بر این و در ایام رشد شتابان بازار، متولیان ارشد اقتصاد کشور در دولت دوازدهم از جمله شخص رئیس جمهور، مردم را به صورت رسمی برای سرمایه گذاری در این حوزه دعوت می کردند.

دعوت و فراخوان هایی پرشمار و فریبنده که فرجام تلخی برای سهامداران خرد داشت و آنها را بعضاً با زیان هایی  80 درصدی و حتی بیشتر مواجه کرد.

با رسیدن به روزهای پایانی دولت دوازدهم و شروع ایام انتخابات ریاست جمهوری سال 1400، متولیان کنونی دولت نیز بارها وعده اصلاح و بهبود بازار سرمایه را به مردم دادند، ولی عملاً در چند ماه گذشته اتفاق درخور و شایسته اشاره ای در این حوزه رخ نداد.

در این بین اما نمایندگان مجلس نیز به صورت پیوسته با طرح  و شعارهایی وارد میدان شده اند و از بهبود اوضاع به واسطه پیگیری های خود می گویند.

شعار و وعده هایی که تاکنونی ثمری نداشته ولی هنوز نمایندگان مجلس از طرح چنین شعارهایی نا امید نشده و همچنان در حال طرح وعده های جدید هستند.

نمایندگانی مثل مجتبی توانگر – عضو کمیسیون‌اقتصادی مجلس که اخیراً و در این باره به رسانه ها گفته است: نمایندگان مجلس بعد از افت و خیزهای معاملات بورس در طول ۲ سال گذشته و ترس سهامداران از نوسان‌های ایجاد شده در این بازار، طرحی را برای سامان دادن به نحوه فعالیت اجزای مختلف بورس ارائه دادند تا بتوان از طریق آن روزهای خوشی را پیش‌روی بازار قرار داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بورس در تنظیم این پیش‌نویس نقش داشته است یا فقط نمایندگان مجلس اقدام به تنظیم این پیش‌نویس کرده‌اند، گفت: نمایندگان مجلس بارها جلسات متعددی را با مدیران قبلی و مسوولان فعلی بازار سرمایه و نیز کارشناسان بازار سرمایه برگزار کردند و نظرات مختلفی را در راستای تغییر روند معاملات بورس و بهبود وضعیت این بازار ارائه کردند.

نماینده تهران با بیان اینکه سازمان بورس به طور رسمی در تنظیم این پیش‌نویس نقشی نداشته اما از تجربیات آنها استفاده کرده‌ایم، اظهار داشت: به طور حتم در جریان بررسی پیش نویس تغییر قوانین بازار سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس از نظرات مسوولان حاضر در سازمان بورس استفاده خواهیم کرد.

اظهار نظر اخیر مجتبی توانگر- نماینده مردم تهران را می توان از دو بعد مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

نخست از این منظر که پیش از این نیز خود او و نیز بسیاری از نمایندگان دیگر وعده هایی فراوانی برای بهبود عملکرد بازار داده بودند ولی هیچکدام محقق نشد و بازار بورس همچنان  چون تنوری برای سوزاندن اندک سرمایه سهامداران خرد فعال است.

از بعد دیگر نیز حتی اگر وعده کنونی این نماینده مجلس با وعده های قدیمی خودش و دیگر همکارانش تفاوت داشته باشد، مسئله مهم این است که بسیاری از سهامداران زیان دیده یا از بازار با زیان هنگفت خارج شده اند و یا به واسطه حجم بالای سرمایه از دست رفته هیچ امیدی به لحاظ فنی برای بازگشت سرمایه آنها وجود ندارد.

در چنین شرایطی طرح شعار و وعده هایی که می دانیم عملیاتی شدنشان تقریباً نزدیک به صفر است را باید نوشداروهایی قلمداد کنیم که شاید برای امثال مجتبی توانگر منفعتی در کسب وجه عمومی و پایگاه سیاسی داشته باشد، اما برای سهامداران زیان دیده به احتمال بسیار زیاد منفعت چندانی نخواهد داشت و صد البته این احتمال وجود دارد که در صعودهای جدید افراد ثروتمند و سهامداران کلان با خرید سهم های ارزان قیمت، سود حاصل از صعودهای تازه را از آن خود کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید