نه بزرگ بازار لوازم خانگی به ضرب العجل‌های وزارت صمت/ همه چیز به نفع تولیدکنندگان و به ضرر مردم ادامه دارد

    کد خبر :889318
لوازم خانگی

«بازتاب»؛ زهره علامی- اگرچه گرانی افسارگسیخته در بازار لوازم خانگی جولان می دهد اما با توجه به اینکه برندهای خارجی همواره مشتریان خود را دارند، بسیاری از زوج های جوان و خانواده ها ترجیح می دهند که لوازم خانگی خارجی خریداری کنند، در این شرایط برخی متقلبان با تغییر برند محصولات داخلی آن را به عنوان لوازم خانگی خارجی در اختیار مشتریان قرار می دهند.

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران در این باره می گوید: این امکان وجود دارد که لوازم خانگی تولید داخل به شهرهای مرزی منتقل شود و در آنجا با تغییر برند به عنوان کالای خارجی فروخته شود اما در مورد خروج لوازم خانگی داخلی از کشور و تغییر برند آن و بازگشت مجدد آن به کشور اطلاعی ندارم.

اکبر پازوکی با تاکید بر اینکه واردات لوازم خانگی از چهار سال پیش ممنوع شده است، اظهار می کند: مردم باید بدانند که ممکن است کالای خارجی که خریداری می کنند تقلبی باشد.

اما در حالی که رییس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره قاچاق معکوس اظهار بی اطلاعی می کند، چند روز پیش مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت گفت: شاهد وقوع صادرات معکوس هستیم و مردم آگاه باشند که تولیدات داخلی وارد کشورهای همسایه می‌شوند و در آنجا لیبل کره‌ای و غیره می‌خورند و مجددا وارد ایران می‌شوند و به عنوان محصول خارجی در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

حالا و در شرایطی که شاهد نابسامانی در بازار لوازم خانگی خارجی هستیم، این سوال مطرح می شود که تکلیف خریداران این محصولات چیست؟ فعالان حوزه لوازم خانگی پیشنهاد می کنند که اگر فردی قصد خرید لوازم خانگی خارجی را دارد باید مطمئن شود که از مبادی قانونی وارد شده است و در سامانه جامع گارانتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت آن کالا مورد تایید است.

در غیر این صورت به جز برخی لوازم خانگی کوچک ممکن است هر کالای خارجی که در سطح عرضه وجود دارد، قاچاق باشد یا  محصولی ایرانی باشد که با برند خارجی به فروش می رسد.

تداوم رشد قیمت ها

فارغ از نابسامانی هایی که در بازار لوازم خانگی خارجی دیده می شود، در ماه های گذشته بارها شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی بودیم، دی ماه اکثر واحدهای تولیدی، لیست جدید قیمت‌های خود را به نمایندگی‌ها ابلاغ کردند و قیمت لوازم خانگی 3 تا 12 درصد افزایش پیدا کرد، پیش از آن هم در مهر ماه، تعدادی از تولیدکنندگان قیمت لوازم خانگی را افزایش داده بودند.

تولیدکنندگان لوازم خانگی دلیل افزایش چندین باره قیمت ها را اجرای مصوبه درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات، اعلام کردند و گفتند که مجوز لازم را از سازمان حمایت دریافت کرده‌اند، اما سازمان حمایت این موضوع را تایید نکرد و حتی معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت اعلام کرد که افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است.

محمد صادق مفتح گفت: لوازم خانگی جزو کالا‌های مشمول درج قیمت تولید کننده است و مجوزی برای افزایش قیمت تولید کننده دریافت نکرده‌اند و اگر رشد قیمتی هم اعمال شده باشد، غیر قانونی و بدون مجوز است.

پس از آن رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی تهران مدعی شد که قیمت این لوازم افت کرده و با پیگیری های وزارت صمت اغلب این شرکت ها قیمت ها را به قیمت های قبلی بازگردانده اند اما نمایندگی های فروش تعدادی از شرکت های لوازم خانگی می گویند فعلاً شرکت ها تصمیمی برای برگرداندن قیمت ها ندارد زیرا تولید در شرایط فعلی پر هزینه شده است.

گرانی لوازم خانگی و همچنین کاهش توان اقتصادی خانوارها از سوی دیگر، موجب شده که بازار این لوازم در رکود به سر ببرد و چون اغلب فروشگاه‌های زنجیره ای لوازم خانگی را به صورت اقساطی عرضه می‌کنند، مردم به علت مشکلات مالی مجبور به خرید اقساطی کالا هستند بنابراین بازار اصلی عرضه لوازم خانگی بدون مشتری مانده است.

قیمت لوازم خانگی ایرانی

با وجود اینکه وزارت صمت 23 بهمن ماه را به عنوان ضرب‌العجلی برای بازگشت قیمت‌ها تعیین کرد و وعده داد که با شرکت‌های متخلف برخورد می کند اما فروشندگان لوازم خانگی می گویند که قیمت ها تغییری نکرده است.

بررسی های میدانی خبرنگار بازتاب هم نشان می دهد که قیمت لوازم خانگی کاهشی نبوده است، برهمین اساس نگاهی به قیمت لوازم خانگی داخلی می کنیم، قیمت یخچال و فریز ساید بای ساید امرسان مدل NRF3292D، بیست و چهار میلیون و 900 هزار تومان است، یخچال فریزر دوقلو اسنوا سری نیو کویین مدل S6-0180TI، بیست و پنج میلیون و 200 هزار تومان فروخته می شود. یخچال فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل S8-3320SS هم 42 میلیون تومان به فروش می رسد.

ماشین لباسشویی پاکشوما مدل TFU-94407 ظرفیت 9 کیلوگرم، 10 میلیون و 650 هزارتومان، ماشین لباسشویی آبسال مدل REN7012 ظرفیت 7 کیلوگرم، 8 میلیون تومان، لباسشویی اسنوا سری واش این واش مدل SMW-842، سیزده میلیون و 980 هزار تومان، ماشین لباسشویی 7 کیلویی پاکشوما مدل TFU-74401 سفید هم 10 میلیون و 200 هزار تومان در اختیار مشتری قرار می گیرد.

حالا و در شرایطی که بازار لوازم خانگی خارجی دچار بهم ریختگی شده، لوازم خانگی داخلی هم با قیمت بالا عرضه می شود، بهترین راهکار برای ساماندهی بازار و رسیدن به قیمت منصفانه کالاها و خدمات، رشد عرضه است ضمن اینکه نهادهای نظارتی از جمله شورای رقابت هم باید دستورالعمل مشخصی برای قیمت‌گذاری صحیح تولیدات این صنعت تدوین و اجرایی کنند.


1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ایرانی گفت:

    شیر اب دستشویی ۲۱۴ هزارتومانی تولید کننده را ۳۴۵ هزارتومان خریدم . این چه وضعیتی است

دیدگاهتان را بنویسید