بازتاب ایران؛

نشنال اینترست: آمریکا نباید به فکر حمله به ایران باشد/ تایمز اسرائیل: اسرائیل عامل نشت نفت در مدیترانه نیست/ ویک: گمانه هایی مبنی بر از بین رفتن برجام وجود دارد/ دِ هیل: بازپرس ایرانی اسرائیل را مقصر حمله به کشتی کانتینری دانست

    کد خبر :793239

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل نشریه نشنال اینترست، روزنامه تایمز اسرائیل، نشریه ویک، روزنامه دِ هیل که با تأکید بر موضوعاتی چون امریکا نباید به فکر حمله به ایران باشد، اسرائیل عامل نشت نفت در مدیترانه نیست، آنچه آمریکا به ایران بدهکار است، بازپرس ایرانی اسرائیل را مقصر همه به کشتی کانتینری دانست، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

نشنال اینترست: امریکا نباید به فکر حمله به ایران باشد

مسئله هزینه حمله نظامی به ایران یکی از مقولاتی است که منابع و رسانه های نظامی به آن می پردازند، مخصوصاً با رویارویی های چند سال اخیر و افزایش تنش ها میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا این شکل از تحلیل ها راج بیشتری پیدا کرده است.

نشریه نشنال اینترست از جمله رسانه هایی است تحلیلی در این باره منتشر کرده است، این نشریه نوشت: اگرچه اشغال ایران حداقل به اندازه افغانستان و عراق دشوار خواهد بود، حتی حمله به ایران نیز بسیار دشوار خواهد بود.

در ادامه می افزاید: درست است که فتح ایران پایدارترین راه برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران است؛ به نظر نمی رسد واشنگتن چنین قصدی داشته باشد.

در پایان این نشریه به تاکتیک های جنگی مورد استفاده توسط ایران پرداخته است و تاکید می کند جنگ با ایران یک کار به شدت سخت تر و دارای هزینه بیشتری نسبت به جنگ افغانستان و عراق است.

تایمز اسرائیل: اسرائیل عامل نشت نفت در مدیترانه نیست

مدتی است که آلودگی نفتی در سواحل اسرائیل مسئله ساز شده است. درباره این که عامل این آلودگی چه کسی است اخبار و تحلیل های منتشر می شود.

روزنامه تایمز اسرائیل احتمال اشتباه از سوی دولت اسرائیل را مورد بررسی قرار داده است و نوشته است: بنی گانتز احتمال نشت نفت به دلیل هدف قرار دادن نفت کشی ایران توسط اسرائیل را رد کرده است.

این روزنامه به گزارشی که وال استریت ژورنال روز پنج شنبه منتشر کرده است استناد می کند و آورده است: اسرائیل حداقل 12 کشتی حامل نفت یا سلاح های ایرانی که برای دولت سوریه ارسال شده است را در دریای سرخ و سایر مناطق مورد اصابت قرار داده است.

این روزنامه در بخش آخر با پرداختن به درگیری های مختلف دو کشور در دریا و مورد اصابت قرار دادن شناورهای یکدیگر به نقل قول هایی از مقامات اسرائیل می پردازد که مدعی هستند اسرائیل تاثیری در انتشار این آلودگی ندارد. همچنین از قول نهادهای امنیتی اسرائیل آمده است: هیچ اطلاعی از تلاش عمدی ایران برای آلودگی سواحل اسرائیل وجود ندارد.

ویک: گمانه هایی مبنی بر از بین رفتن برجام وجود دارد

وعده های انتخاباتی بایدن که بخشی از آن ها به برنامه هسته ای ایران مرتبط است، به لحاظ اجرایی در وضعیت مبهمی هستند. رسانه های مختلف سعی می کنند تحلیل هایی از رفتارهای احتمالی بایدن در قبال ایران با توجه به وعده انتخاباتی آن ارائه دهند.

در این میان نشریه ویک در مطلبی با تیتر«آنچه آمریکا به ایران بدهکار است» به وعده های انتخاباتی بایدن درباره ایران پرداخته است؛ این نشریه نوشت: بایدن در مبارزات انتخاباتی در سال 2020 قول داد که تمام تلاش خود را برای پیوستن دوباره به توافق هسته ای ایران انجام خواهد داد. اکنون پیشرفتی در این موضوع دیده نمی شود حتی گمانه زنی هایی مبنی بر از بین رفتن این توافق وجود دارد.

این نشریه در ادامه به آسیب هایی که دولت آمریکا در قالب تحریم های خود به ملت ایران زده است می پردازد و مدعی است ایالات متحده باید اکنون با ایجاد امکان دریافت کمک های بشر دوستانه بخشی از خسارت را جبران کند.

در پایان این نشریه نتیجه می گیرد که بایدن اگر فشار بر عربستان بابت ترور خاشقچی را کاهش دهد و در طرف مقابل در قبال ایران سختگیرانه رفتار کند در واقع در سیاست خارجی خود دنباله رو ترامپ خواهد بود .

دِ هیل: بازپرس ایرانی اسرائیل را مقصر حمله به کشتی کانتینری دانست

در هفته اخیر یک کشتی کانتینری ایران در دریای مدیترانه دچار سانحه شده است. برخی اخبار منتشر شده حاکی از عمدی بودن حادثه و احتمال حمله به کشتی است.

در همین باره روزنامه دِ هیل نوشت: یک محقق ایرانی روز شنبه اسرائیل را مقصر حمله به کشتی کانتینری ایرانی دانست. این نشریه در ادامه به گزارشات منتشر شده توسط ایران استناد کرده و می گوید: در این حادثه کسی زخمی نشده است و ایران اسرائیل را عامل این حمله تروریستی می داند.

در پایان این روزنامه به تحلیل رویترز می پردازد که به علت مکان حادثه  و زمان ( دو هفته پس از حادثه انفجار در کشتی اسرائیل در دریای عمان) آن احتمال نقش داشتن اسرائیل در این انفجار را بالا می داند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید