نحوه پرداخت وام 250 تا 450 میلیون تومانی مسکن

    کد خبر :874979
نحوه پرداخت وام 250 تا 450 میلیون تومانی مسکن

بازار مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور این روزها چشم انتظار اجرای طرح‌های مختلفی است که از سوی دولت مطرح شده، طرح‌هایی که شاید با اجرایی شدن آن‌ها بتوان نور امید را در بین متقاضیان و مستاجران روشن کرد. اما دولت برای ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی تاکنون وعده و وعیدهای بسیاری داده که به گفته کارشناسان باید برنامه ریزی‌های دقیق تری برای اجرای آن انجام شود.

در حال حاضر برای ساخت این ۴ میلیون واحد مسکونی میزان تسهیلات و همچنین نحوه اعطای آن‌ها مشخص شده است. طبق مصوبه میزان تسهیلات در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان و در روستا ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

نحوه اعطای تسهیلات به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه (به صورت تدریجی) است به طوری که در مرحله پی کنی-فونداسیون ۱۰ درصد، اسکلت – سقف ۴۰ درصد، سفت کاری ۲۵ درصد، نازک کاری ۲۵ درصد پرداخت می‌شود.

گفتنی است بانک‌های عامل باید حداکثر تا ۲۰ درصد از کل مانده تسهیلات مشارکت مدنی را با تایید وزارت راه و شهرسازی و اخذ ضمانت نامه بانکی پرداخت کند.

آخرین وضعیت تسهیلات نهضت ملی مسکن

معاون وزیر راه وشهرسازی درباره آخرین وضعیت تسهیلات نهضت ملی مسکن و تسهیلاتی که به خودمالکان پرداخت می شود، گفت: از هفته پیش امکان پرداخت این تسهیلات به متقاضیان فراهم شده و مالکان می توانند مدارک را بارگذاری و بلافاصله بانک عامل هم نوع بانک و هم شعبه بانک را انتخاب کنند.

محمود محمودزاده افزود: این افراد به بانک ها معرفی می شوند و با مراجعه به شعبه بانک نسبت به تکمیل مدارک اقدام می کنند.

وی بیان کرد: اسناد مالکیت پروانه ساخت از موارد اصلی برای دریافت این تسهیلات است.

این مقام مسئول اظهار کرد: تسهیلات نهضت ملی مسکن به خود مالکی واگذار می شود نیاز به خرید اوراق و سپرده گذاری ندارد و می توانند این تسهیلات را عینا برای ساخت وساز استفاده کنند.

او گفت: این تسهیلات در ۴ مرحله و متناسب با پیشرفت پروژه توسط بانک عامل به حساب واریز می شود.

اعطای تسهیلات مسکن عامل رونق بخش‌های مختلف اقتصاد

محمود جامساز، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه تولید یک میلیون واحد مسکن در سال می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق اقتصاد کشور داشته باشد، گفت: اگر هدف دولت یعنی ساخت یک میلیون مسکن در سال و ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال محقق شود می‌توان انتظار داشت که با حرکت روبه جلوی بخش مسکن، شاهد رشد شاخص‌های اقتصادی باشیم.

او افزود: با در نظر گرفتن رقم ۶ میلیون تومان برای ساخت هر متر مسکن، سرمایه بسیار هنگفتی برای ساخت این واحدهای مسکن در نظر گرفته شده است؛ اگر هر کدام از بخش‌های مسکن با ساخت این واحدها رونق بگیرد، صدها نفر در هر کدام از بخش‌های ساخت این واحدها مشغول به کار می‌شوند و اشتغال برای افراد ایجاد شده و در نتیجه شاهد رونق تولید و اشتغال در اقتصاد کشور خواهیم بود.

جامساز یادآور شد: با ارائه تسهیلات به بخش مسکن می‌توان در جهت رونق آن قدم‌های موثری برداشت چرا که در حال حاضر نقدینگی در این بخش وجود ندارد و با سرازیر شدن پول می‌توان رونق را به بازار مسکن و بخش‌های مختلف اقتصاد رساند؛ از سوی دیگر دولت باید به بخش مسکن نگاه ویژه‌ای داشته باشد چرا که این بخش می‌تواند لوکوموتیو بخش اقتصاد را به حرکت در بیاورد.

نگاه ویژه دولت به بخش مسکن

این کارشناس مسکن همچنین درباره تاثیر بازار مسکن بر رونق اقتصاد و رشد شاخص‌های اقتصادی بیان کرد: با توجه به اینکه بخش مسکن یک بخش مولد و تولید کننده است و نیازی به واردات در این زمینه وجود ندارد؛ می‌تواند به خودی خود چرخه اقتصادی را به حرکت در بیاورد و رونق اقتصادی ایجاد کند.

او بیان کرد: هم اکنون بخش مسکن به رکود عمیقی فرو رفته و علت آن نیز افزایش بی رویه قیمت‌ها و همچنین نبود مسکن کافی برای متقاضیان است اگر این بخش از رکود خارج شود می‌توان انتظار داشت که بخش‌های مختلف اقتصادی نیز رونق بگیرند؛ چرا که این بخش چرخ ده‌ها شغل را به گردش در می‌آورد و می‌تواند صدها نفر را نیز مشغول به کار کند.

براساس این گزارش دولت در حال حاضر عزم خود را برای اجرای پروژه بزرگ نهضت ملی مسکن به کارگرفته است و در این خصوص هم تسهیلات بسیاری را در نظر گرفته، اما با توجه به آنکه هنوز بعد از گذشت چندین ماه تنها در مرحله ثبت نام باقی مانده، می‌تواند نکته مهمی باشد که آیا مانعی بر سر اجرای این طرح وجود دارد که به کندی پیش می‌رود؟

ایران جیب

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید