نحوه بسته بندی مواد غذایی چگونه است؟

    کد خبر :1045344

موادغذایی از نیازهای ضروری ما انسان‌ها بوده و نقش مهمی در سلامت ما دارند. در صورتی که این مواد به‌درستی انتخاب یا نگه‌داری نشوند، آسیب جدی به بدن ما وارد کرده و عامل بیماری خواهند بود. پس باید توجه زیادی به آن‌ها کرد.یکی از همین موارد قابل‌توجه، بسته بندی مواد غذایی است. بسته‌بندی‌ها جهت حفاظت موادغذایی در برابر آلودگی‌های مختلف، میکروب‌ها، حشرات و هر عامل خارجی دیگری انجام می‌شود.

در ادامه به انواع روش‌های بسته‌بندی و بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم؛ پس اگر قصد دارید از طریق بسته‌بندی موادغذایی کسب درآمد کنید، پیشنهاد می‌کنیم مطالته این متن را از دست ندهید.

معرفی انواع روش‌های بسته بندی موادغذایی

بسته‌بندی روش‌های مختلفی داشته و هر یک از این روش‌ها برای نوع خاصی از موادغذایی مناسب است. برای مثال بسته‌بندی موادغذایی جامد با موادغذایی مایع متفاوت بوده و ممکن است هر روشی برای همه مواد مناسب نباشد؛ بنابراین انواع روش‌ها و اینکه هر کدام از آن‌ها برای چه نوع موادغذایی مناسب هستند را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

بسته‌بندی آسپتیک

آسپتیک به معنای ضدعفونی‌کردن است و یک روش بسته‌بندی برای موادغذایی است که در آن مواد استریل می‌شوند. در این روش از مخلوط کاغذ و آلومنیوم برای نگه‌داری مواد استفاده می‌شود و جایگزین مناسبی برای انجماد آن‌ها است. از این روش برای موادغذایی مانند تخم‌مرغ، شیر، ماست، آبمیوه، دسر و… استفاده می‌شود.

کیسه

کیسه‌ها اغلب از مواد نازک و پلاستیکی ساخته می‌شوند و برای نگه‌داری موادغذایی در برابر تبادل هوایی و آلودگی کاربرد دارند. موادغذایی را درون کیسه‌ها با سایز مناسب ریخته و توسط دستگاه پرس پلاستیک درب آن را به طور کامل پرس کرده و می‌بندند. این کار از ورود هوا به داخل کیسه و خرابی محصولات جلوگیری می‌کند. این روش را در بسته‌بندی‌ها زیاد می‌بینیم و از آن بیش‌تر برای نگهداری موادغذایی جامد مانند چیپس و پفک، حبوبات، تنقلات و حتی میوه و سبزی‌ها استفاده می‌شود.

جعبه

جعبه‌ها یکی دیگر از معمول‌ترین روش بسته‌بندی موادغذایی هستند. جنس آنها می‌تواند از چوب، فیبر و حتی فلز باشد و موادغذایی را در برابر ضربه و ورود هوا و آلودگی محافظت کند. از جعبه برای بسته‌بندی موادی مانند شیرینی، میوه و سبزی، غلات و پیتزا استفاده می‌شود.

قوطی

قوطی‌ها جنسی از فلز یا فولاد نازک دارند که توسط قلع برای جلوگیری از خوردگی، پوشش داده شده‌اند. این نوع بسته‌بندی، مات بوده و مانع ورود نور می‌شود. به همین دلیل از قوطی‌ها برای بسته‌بندی موادی استفاده می‌شود که در برابر نور حساس هستند و ممکن است نور باعث خرابی آن‌ها شود. از قوطی‌ها در نگهداری بسیاری از مواد از جمله میوه و سبزی، سوپ‌ها، گوشت و غذاهای کنسروی کاربرد دارد.

پالت

یکی از عواملی که ممکن است به موادغذایی آسیب بزند، ضربه است؛ در واقع ممکن است به قسمتی از موادغذایی آسیب زده و موجب کنده‌شدن یا پاره‌شدن پوست آن‌ها شود. درنتیجه این مواد، هوا و آلودگی را جذب خود کرده و سریع‌تر خراب می‌شوند. پالت‌ها به این منظور استفاده می‌شوند و در صورت بسته‌بندی کردن مواد توسط پالت، هنگام واردشدن ضربه در زمان حمل‌ونقل و جابه‌جایی صدمه‌ای به آنها وارد نمی‌شود.

کارتن

کارتن‌ها در اصل از جنس کاغذهای بسیار ضخیم و محکم هستند و به‌عنوان بسته‌بندی ثانویه کاربرد دارند. یعنی موادغذایی از قبل توسط روش‌های دیگر بسته‌بندی شده و برای حمل راحت و جلوگیری از آسیب به هنگام جابه‌جایی استفاده می‌شوند. این مورد را نیز می‌توان در انواع مختلف موادغذایی مانند شیر، تنقلات، تخم‌مرغ، حبوبات و… مشاهده کرد.

شیشه

شیشه هم یکی از روش‌های معمولی و قدیمی برای بسته‌بندی موادغذایی است. از مزیت‌های این روش این است که شیشه هیچ واکنشی با موادغذایی ایجاد نمی‌کند و درنهایت طعم، رنگ و بوی اصلی موادغذایی حفظ می‌شود. همچنین روشی مناسب برای حفاظت محصولات در برابر آلودگی و میکروب‌ها بوده و ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌شود. در کنار این مزایا معایبی مانند وزن زیاد و شکسته‌شدن در برابر ضربه را نیز دارد. از شیشه برای بسته‌بندی موادی مانند رب، آبمیوه و ترشیجات استفاده می‌شود.

کاغذ

بسته‌بندی با کاغذ، روش دیگری است که به دلیل ضعیف بودن و حساس به رطوبت، زیاد استفاده نمی‌شود؛ اما از طرفی قابلیت انعطاف‌پذیری و سبکی آن سبب‌ شده است در برخی از صنایع مورداستفاده قرار گیرد. این نوع بسته‌بندی بیش‌تر برای موادغذایی سبک و جامد مانند تنقلات کاربرد دارد.

سینی

سینی‌ها سطحی صاف با لبه‌هایی برجسته و بلند دارند تا از ریختن مواد غذایی داخلشان، جلوگیری کنند. آنها را می‌توان از جنس‌های مختلفی مانند کارتن و یونولیت در بازار مشاهده کرد. وزن سبک آن‌ها و حمل راحت، سبب محبوبیت این نوع بسته‌بندی شده است و موادغذایی مانند گوشت و…  را با آن‌ها بسته‌بندی می‌کنند.

لفاف

نوعی دیگر از بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر لفاف است. جنس آن بیش‌تر از پلاستیک نازک است و معمولا به صورت رول‌های آماده در بازار عرضه می‌شود. این نوع بسته‌بندی را می‌توان بیش‌تر در تنقلاتی مانند آبنبات مشاهده کرد.

خرید دستگاه بسته بندی موادغذایی از ویترین نت

بسته‌بندی موادغذایی یکی از روش‌های کسب درآمد است و ویترین نت یکی از فروشندگان برتر دستگاه‌های صنعتی و تجاری از جمله دستگاه بسته‌ بندی است. اگر قصد خرید دستگاه بسته بندی مواد غذایی را داشتید، می‌توانید از ویترین‌نت مشاوره و راهنمایی بگیرید. این مجموعه با چندین سال سابقه فعالیت در این زمینه، یکی از بهترین‌های این حوزه است و دستگاه‌های مختلفی را با بهترین کیفیت به مشتریان عرضه می‌کند. همچنین پشتیبانی پس از فروش و نصب و راه‌اندازی در صورت نیاز از امکانات این مجموعه است و به شما در زمینه خرید بهتر و مناسب کمک خواهند کرد. همچنین شما می‌توانید با فروشندگان این محصولات بدون واسطه در ویترین نت ارتباط بگیرید و از خودِ آنها خرید کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید