نامزد های اصلی جانشینی رهبر واگنر چه کسانی هستند؟

    کد خبر :1018107
نامزد های اصلی جایگزینی رهبر واگنر

نام «ویکتور بوت»، تاجر تسلیحات طی روزهای اخیر در کانال‌های تلگرام و شبکه ایکس به عنوان رهبر جدید و احتمالی گروه واگنر برای جانشینی «یوگنی پریگوژین»، که عصر چهارشنبه گذشته کشته شد، منتشر شده است.

پس از مرگ پریگوژین، نام چندین نفر برای رهبری واگنر مطرح شده که جدیدترین آن، ویکتور بوت است.

«تاجر مرگ»

بوت، که معروف به تاجر مرگ است، پس از گذراندن دو سال در زندان‌های تایلند قبل از تحویل به واشنگتن، از سال 2010 در زندان‌های آمریکا به سر می‌برد تا اینکه در دسامبر 2022 میلادی در چارچوب توافق تبادل زندانیان با مسکو آزاد شود.

بوت که در سال 1967 در تاجیکستان به دنیا آمد، شهرت فراوان خود را از تامین سلاح برای کشورهای مشمول تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد به دست آورده و بر این اساس مشتریان وی عمدتاً در آفریقا متمرکز هستند و وی از بلغارستان،اسلواکی و اوکراین سلاح خریده و آن را به آفریقا قاچاق می‌کند، شهرت او پس از تولید فیلم هالیوودی «ارباب جنگ» (Lord of War )بر اساس داستان زندگی او افزایش یافت.

جمعه گذشته، نام بوت به عنوان یک کاندیدای قوی برای جانشینی پریگوژین در کانال تلگرامی «Ateo Breaking» که متخصص انتشار اخبار روسیه و اوکراین است و بیش از 500 هزار دنبال‌کننده دارد، ظاهر شد و گمانه‌زنی‌ها به سرعت در مورد صحت این خبر آغاز شد؛ خبری که توسط هیچ یک از منابع رسمی روس تایید نشده است، پس از این، یک حساب کاربری در پلتفرم X با عنوان «ویکتور بوت برای رهبری واگنر» ایجاد شد.

«ایگور سوشکو»، تحلیلگر آمریکایی دارای اصالت اوکراینی، که به خاطر پوشش جنگ روسیه علیه اوکراین شهرت دارد، در توییتی این ادعاها را تقویت کرد و نوشت: «توطئه توسعه یافته است، شایعات می‌گویند که تاجر مرگ یعنی ویکتور بوت به نیابت از پوتین به رهبری شرکت واگنر منصوب خواهد شد.»

بوت رابطه قوی با کشورهای آفریقایی دارد و از تامین‌کنندگان اصلی سلاح برای اکثر درگیری‌ها و جنگ‌های این قاره بود، یکی از مهمترین نقاط قوت او در رقابت برای جانشینی پریگوژین، تلاش وی پس از خروج از زندان برای برقراری روابط نزدیک با رهبران آفریقا است.

موضوع جالب توجه حضور بوت در اجلاس سران روسیه و آفریقا در سن پترزبورگ در 25 ژوئیه گذشته بود.

بوت روابط خوبی با پریگوژین داشت که در ژوئن گذشته در بازدید از یکی از مراکز استخدام واگنر در شهر اولیانوفسک روسیه تصاویری از او با بوت منتشر کرده بود و پریگوژین در آن زمان در یک فایل صوتی در تلگرام از بوا تمجید کرد و گفت: «من فکر می‌کنم این شخص می‌تواند کار فوق العاده ای برای آینده روسیه انجام دهد.»

تروچف: نامزد مورد علاقه پوتین

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه در گزارشی فاش کرد که آماده‌سازی‌ها در کرملین برای مرحله پس از پریگوژین حتی قبل از مرگ او در حال انجام بوده است. بر اساس گزارش این روزنامه، پریگوژین یک شبکه جهانی بزرگ و به هم پیوسته از مزدوران مسلح، سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف و تیم‌های رسانه‌ای را از خود برجای گذاشت، وی همچنین با دولت‌های آفریقایی روابط نزدیکی برقرار کرد و برای تامین منافع مسکو در سراسر قاره افریقا تلاش کرد.

این روزنامه امریکایی افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تمایل دارد تا «آندری تروشف»، سرهنگ سابق وزارت امور داخلی روسیه را به رهبری واگنر انتخاب کند؛ فردی که میانجی اصلی تماس بین پریگوژین و وزارت دفاع در جنگ با اوکراین بود.

اما واشنگتن پست در گزارش خود می‌گوید که کانال‌های تلگرامی و وبلاگ نویسان نظامی مرتبط با واگنر در هفته‌های اخیر گفته اند که تروچف از این گروه اخراج شده است زیرا عناصر واگنر معتقدند که وی پس از شورش نافرجام این گروه علیه ارتش روسیه در ژوئن گذشته به پریگوژین خیانت کرده و برای انعقاد قرارداد با وزارت دفاع تلاش کرده است.

كنستانتين پيكالوف؛ مسئول سابق واگنر در افریقای مرکزی

از جمله نام‌های دیگری که برای جانشینی پریگوژین منتشر شده است، «کنستانتین پیکالوف» افسر بازنشسته روس است که دست راست پریگوژین در افریقای مرکزی به شمار می‌رفت و رئیس عملیات این گروه در آنجاست.

سایت « Bellingcat» پیکالوف را «ارباب آفریقا» نامیده و در تحقیقات تحقیقاتی مشترک با روزنامه های «اینسایدر» و «در اشپیگل» اعلام کرده که پیکالوف، که نام سازمانی وی«مازای» است، حلقه ارتباط میان واگنر در افریقا و وزارت دفاع روسیه بوده است.

پس از تأسیس واگنر در سال 2014میلادی در زمان اشغال شبه جزیره کریمه، روسیه وارد چندین درگیری خارج از مرزهای خود از سوریه گرفته تا آفریقا شد که در ادامه جنگ با اوکراین روی داد و در این مسیر، واگنر و رهبر آن پریگوژین از پویایی و عملگرایی مناسب برای همگام شدن با ماجراجویی‌های روسیه برخوردار بودند. این گروه علاوه بر ایجاد چندین پایگاه در روسیه و خارج از آن، وارد فعالیت‌های اقتصادی اعم از تجارت نفت و گاز تا طلا و الماس در آفریقا شده است.

این شبکه پیچیده مزدوران و شرکت‌ها به طرز ماهرانه‌ای توسط پریگوژین رهبری می‌شد و به شخص وی مرتبط بود به طوری که بسیاری گمانه‌زنی‌هایی درباره آینده واگنر پس از پریگوژین مطرح کردند اما واضح است، حتی قبل از مرگ پریگوژین، کرملین تصمیم به برچیدن ساختار کنونی واگنر گرفت چرا که تمرکز این همه قدرت در دست یک فرد، هر فردی که باشد، موضوع بسیار خطرناکی است، اما در عین حال، کرملین نمی تواند از دستاوردهای بزرگی که واگنر به دست آورده دست بکشد.

بر این اساس، بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کنند که در مرحله بعدی شاهد تغییر در ساختارهای واگنر همزمان با ظهور رهبران جدید مرتبط با کرملین باشیم و در عین حال این گروه تابع وزارت دفاع روسیه خواهد شد.

شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید