ژنرال «آندری آوریانوف» کیست و چه ارتباطی با کشته شدن رهبر واگنر دارد؟

    کد خبر :1017964
آندری-آوریانوف،

در حالی که گمانه‌زنی ها و فرضیه‌ها درباره کشته شدن «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه واگنر در چهارشنبه گذشته پس از سقوط هواپیمای وی ادامه دارد، چندین سایت روسی و غربی در روزهای اخیر نام ژنرال «آندری آوریانوف»، رئیس یگان عملیات ویژه اروپا موسوم به «واحد 29155» وابسته به سرویس اطلاعات نظامی روسیه را به عنوان مظنون احتمالی در ترور پریگوژین یا به عنوان کسی که بیشترین سود را از مرگ می‌برد، منتشر کرده‌اند؛ مردی که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه مدیریت عملیات در آفریقا را به وی سپرده و این عملیات را مستقیما زیر نظر وزارت دفاع روسیه و نه رهبران گروه‌های شبه نظامی درآورده است.

روزنامه وال استریت ژورنال جمعه گذشته در گزارشی نوشت پیش از مرگ پریگوژین، کرملین اعمال کنترل رسمی بر شبکه شرکت‌های گسترده را آغاز کرده بود؛ شرکت‌هایی که دیگر اعتماد پوتین را از دست داده‌اند.

به نوشته این روزنامه امریکایی، وزارت دفاع روسیه اعزام هیئت‌هایی را به آفریقا آغاز کرده است تا به دولت‌های خارجی اطلاع دهد که از این پس مستقیماً با دولت روسیه و نه با پریگوژین تعامل خواهند داشت. انتظار می‌رود این کنترل توسط اطلاعات نظامی روسیه و ژنرال آندری اوریانوف انجام شود.

سایت«آی نیوز» هم به نقل از دو منبع اطلاعاتی بریتانیا، اعلام کرد آوریانوف یکی از مظنونان سقوط هواپیمای پریگوژین است.

این دو منبع اطلاعاتی بریتانیایی تصریح کردند ژنرال آوریانوف «کینه طولانی و روابط تنش‌آلودی» با رئیس واگنر داشت و این ژنرال روس اکنون رهبری و هدایت عملیات برای جایگزین‌سازی 20 هزار سرباز روس با مزدوران واگنر در آفریقا را برعهده دارد.

آوریانوف در یک حضور نادر مقابل دوربین‌ها در کنار پوتین در جریان دیدار با «آسیمی گوتا»، رئیس جمهور انتقالی مالی، در حاشیه اجلاس سران روسیه و آفریقا در اواخر ژوئیه گذشته دیده شد.

به گزارش شفقنا، در این نشست اعضای هیئت مالی به معرفی خود و مناصب‌شان پرداختند و سپس پوتین از اعضای هیئت روس خواست تا خود را معرفی کنند، پس از معرفی اعضای این هیات، ژنرال آوریانوف در جمله‌ای کوتاه گفت: «آندری اوریانوف، امنیت» به احتمال زیاد ظهور آوریانوف با ماموریت های جدید وی آفریقا در ارتباط است.

شایان ذکر است که پریگوژین که در سال های اخیر بازگشت قدرتمندانه روسیه به آفریقا را تثبیت کرده بود، نتوانست به محل اقامت هیئت‌های آفریقایی شرکت‌کننده در اجلاس برسد و تنها به اشتراک‌گذاری یک عکس با یکی از مقامات جمهوری آفریقای مرکزی در هتلی بسنده کرد.

به نوشته کانال « VChK-OGPU »که به اخبار و اسرار مسئولان و الیگارشی و مسئولان امنیتی روس می‌پردازد، رئیس واگنر از طرح کرملین در جایگزین‌سازی عناصر اطلاعات نظامی یا نیروهای طرفدار خود با عناصر واگنر اطلاع داشته و به همین خاطر شتابان به افریقا رفته و با رئیس جمهور افریقای مرکزی برای اقناع وی به تداوم همکاری با واگنر دیدار کرد سپس با مقامات مالی دیدار کرد و در ادامه با هیاتی از نیروهای واکنش سریع سودان به فرماندهی حمیدتی ملاقات کرد و صندوق طلایی در مقابل قرارداد پیشن موشک زمین به هوا دریافت کرد، پریگوژین به شدت مخالف تجدیدنظر در ساختار شرکت و وابسته کردن آن به دستگاه اطلاعات نظامی روسیه بود.

مانند اکثر نیروهای نظامی و اطلاعاتی روسیه، اطلاعات کافی درباره بیوگرافی و زندگی شخصی اوریانوف وجود ندارد. بیشتر اطلاعات از تحقیقات تهیه شده توسط وب‌سایت‌ها و رسانه‌های تحقیقی مستقل یا تحت حمایت امریکا در مورد مسمومیت مخالفان روسی در اروپا، بمب‌گذاری‌هایی که در یک انبار تسلیحات در جمهوری چک در اکتبر 2014 رخ داد، به دست آمده است.

دقیقاً مشخص نیست که اوریانوف در چه تاریخی به دنیا آمده اما منابع مختلف تصریح دارند که او در سال 1988 میلادی از مدرسه عالی فرماندهی نظامی تاشکند فارغ التحصیل شد.

در تحقیقی که توسط وب‌سایت« Svoboda» در 14 سپتامبر 2019 انجام شد، آوریانوف در ژانویه 2015 میلادی عنوان «قهرمان روسیه» را به همراه سه نشان شجاعت به دلیل نقش‌آفرینی در تصرف شبه جزیره کریمه در بهار 2014 کسب کرد. وی همچنین در جنگ افغانستان و چچن هم حضور داشته است.

بر اساس اطلاعات غیررسمی، «واحد 29155» بر آموزش ماموران اطلاعات نظامی و جاسوسان در خارج از کشور نظارت می‌کند و مقامات آمریکایی آن را به مداخله به نفع دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات 2016 متهم می‌کنند. این واحد در آماده‌سازی برای به دست گرفتن کنترل شبه جزیره کریمه در سال 2013 و آغاز سال 2014 نقش داشت تا اینکه مدیریت عملیات در اروپا را برعهده گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید