ناسا تلکسوپ پرتو ایکس خود را برای کشف اسرار بیشتر کیهان به فضا ارسال کرد

    کد خبر :869751

ناسا رصدخانه‌ پرتو ایکس IXPE خود را توسط موشک فالکون 9 اسپیس ایکس به فضا فرستاد تا با کمک آن اطلاعات دقیقی در مورد سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی بدست بیاورد.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_یک موشک بازیابی شده‌ فالکون از سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب شد تا کاوشگر تصویربرداری پرتو ایکس یا IXPE را در مدار قرار دهد. این کاوشگر مجموعه‌ تازه‌ای از دوربین‌های اشعه ایکس را برای مشاهده‌ اسرار کیهان در اختیار بشر قرار می‌دهد.

ماهواره‌ IXPE ابعادی برابر یک یخچال داشته و ۲۱۴ میلیون دلار خرج روی دست ناسا گذاشته است. هدف این ماهواره کاوش اسرار پشت پرده پویاترین اجرام کیهان یعنی سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی است. با کمک این رصدخانه‌ پرتو ایکس، ستاره‌شناسان قادر هستند ضمن اصلاح مدل‌های فعلی از سازوکارهای این نوع اجرام کیهانی مرموز را مطالعه کنند.

IXPE به دیگر ماهواره‌های رصد پرتو ایکس ناسا، مانند تلسکوپ فضایی چاندرا که در مداری بسیار بالاتر قرار دارد، می‌پیوندد. چاندرا یک ماهواره‌ تصویربرداری است که تصاویر زیبایی از منابع پرتو ایکس می‌گیرد، در حالی که IXPE تنها بر قطبش‌سنجی تمرکز می‌کند.

اولین هدف این رصدخانه‌ پرتو ایکس تازه‌نفس سحابی خرچنگ است که بقایای یک ستاره‌ مرده محسوب می‌شود. IXPE برای نگاه کردن به اهداف بسیار چشمگیر طراحی شده است و بقایای یک انفجار ستاره‌ای سوژه‌ای عالی برای شروع است.

داخل این سحابی یک پرتو نور مانند فانوس دریایی وجود دارد که در واقع جسد ستاره‌ای است که سحابی را ایجاد کرده است. IXPE بر فراز استوا در مداری پایین‌تر پرواز خواهد کرد تا در برابر تشعشعات زیاد مدارهای بالاتر محافظت شود و به ایستگاه‌های زمینی که با آن ارتباط برقرار می‌کند، نزدیک‌تر باشد.

پرتاب امروز فالکون ۹ دومین پرتاب موشک از کیپ کاناورال طی هفته‌ی جاری است. اسپیس‌ایکس سال گذشته ۲۶ موشک را پرتاب کرد و با دو پرتاب باقی‌مانده، امسال رکورد خود را می‌شکند.

ماهواره‌ی IXPE کوچک‌ترین محموله برای پرواز با موشک فالکون ۹ محسوب می‌شود. ابتدا قرار بود این ماهواره توسط موشک  Pegasus پرواز کند، اما ناسا وسیله‌یپرتاب را تغییر داد تا چند میلیون دلار از هزینه‌ها بکاهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید