نارضایتی کاربران از افزایش تعرفه اینترنت بدون ارتقای کیفیت/ خطای محاسباتی مسولان و ضرری که مشترکین متحمل می‌شوند

    کد خبر :896770
اینترنت

اگرچه تعرفه اینترنت در سال 1400 به دلیل تصمیم مجلس شورای اسلامی، تغییر نکرد و ثابت ماند اما وزارت ارتباطات عزم خود را جزم کرده که تعرفه ها را در سال جدید اصلاح کرده و قیمت ها را افزایش دهد.

«بازتاب»؛ زهره علامی- وزیر ارتباطات در تازه ترین اظهاراتش در سال 1401 با اشاره به افزایش تعرفه اینترنت، از تشکیل کارگروهی خبر داد که قرار است مدل‌های مختلف برای اصلاح تعرفه اینترنت و افزایش قیمت را بررسی کند تا به مردم هم فشار نیاید.

البته چهار ماه پیش، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگویی اظهار کرده بود که مدل جدید قیمتی خواهیم داشت، مدلی که هم برای مردم مفید باشد و هم برای اپراتورها، اکنون هم در حال بررسی مدل‌های قیمتی هستیم و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

اظهارات مسوولان وزارت ارتباطات درباره افزایش تعرفه اینترنت در سال جدید در شرایطی است که بر اساس قانونی که در سال 1400 به تصویب رسید، این وزارتخانه اجازه نداشت تعرفه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را افزایش دهد.

تلاش برای افزایش تعرفه

سال‌هاست که مدیران شرکت‌های اینترنت ثابت و همراه پیگیر افزایش قیمت اینترنت هستند و همواره درخواست‌ آن‌ها با مخالفت مجلس و دولت به ویژه وزارت ارتباطات مواجه شده اما این بار وزیر ارتباطات به حمایت از شرکت های اینترنتی برخواسته و از افزایش تعرفه اینترنت حمایت می کند.

از اواسط دهه 90 بسیاری از شرکت‌های اینترنتی و همچنین مخابرات خواستار افزایش تعرفه با توجه به تورم در کشور شدند اما وزارت ارتباطات دولت یازدهم و دوازدهم با این خواسته موافقت نکردند اما پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم و با توجه به موضع گیری های وزیر ارتباطات به نظر می رسد که قرار است امسال شاهد افزایش تعرفه های اینترنتی باشیم.

در همین راستا رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اعلام کرد که سال ۱۴۰۰ برای افزایش تعرفه اینترنت محدودیت قانونی داشتیم، اما در سال آینده، فضا برای اصلاح تعرفه‌‎ها به شکل مناسب فراهم است.

یا در بهمن ماه سال گذشته هم وزیر ارتباطات از مجلس خواست که در ایام بررسی بودجه همراهی کنند تا موانع بودجه سال 1400 تکرار نشود چون یکی از آن عدم اصلاح تعرفه ها بود.

آیا شرایط برای تصمیم جدید وزارت ارتباطات فراهم است؟

حالا که وزارت ارتباطات تصمیم به افزایش تعرفه اینترنت گرفته است، این سوال مطرح می شود که آیا شرایط برای این اقدام فراهم است؟

کارشناسان حوزه ارتباطات معتقدند؛ گرانی اینترنت باید متناسب با کیفیت اینترنت باشد و کاربران هم گرانی اینترنت را مغایر با کیفیت کنونی اینترنت می‌دانند، به عقیده آن‌ها افزایش تعرفه اینترنت در صورتی منطقی است که اینترنت از سرعت و کیفیت خوبی بهره‌مند باشد که در حال حاضر اینگونه نیست.

از سوی دیگر مسوولان وزارت ارتباطات می گویند که نظام تعرفه‌ای در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (ict) نیاز به بازنگری جدی دارد و حتی وزیر ارتباطات هم نسبت به این موضوع هشدار داده است.

به گفته عیسی زارع پور اگر به همین منوال پیش برویم، کیفیت شبکه‌ای را که الان داریم، در سال جدید نخواهیم داشت، این اظهارات درحالی است که نارضایتی کاربران نسبت به سرعت پایین اینترنت بالا گرفته است.

اما با این وجود مسوولان وزارت ارتباطات معتقدند که افزایش تعرفه اینترنت برای تحقق هدف «پروژه فیبر نوری نقاط» انجام می شود که براساس آن پهنای‌باند ارتقا می یابد و به تبع آن مشکل سرعت اینترنت کشور که این روزها از دغدغه‌های اصلی کاربران است، است، حل می شود چون انجام پروژه «فیبر نوری نقاط» نیازمند هزینه است که بخشی از آن با گران شدن اینترنت تامین می‌شود.

در واقع به نظر می رسد که وزارت ارتباطات می خواهد که با افزایش قیمت تعرفه‌ اینترنت‌های ثابت و تلفن همراه، بتواند زیر ساخت لازم برای توسعه اینترنت کشور را فراهم کند.

دلیل واقعی افزایش تعرفه

ماه هاست که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت دچار مشکلات مالی شدند و حتی برخی از آن‌ها بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کرده اند.

دلیل آن هم این است که تعرفه اینترنت در اپراتورهای تلفن همراه، کم است برهمین اساس تمایل افراد به استفاده از اینترنت موبایل به‌جای اینترنت ثابت افزایش یافته بنابراین شرکت‌های FCP در حال از دست دادن مشترکانشان هستند.

در این میان مسوولان حوزه ارتباطات تصمیم دارند چون قیمت اینترنت موبایل پایین است و گرایش به استفاده از اینترنت ثابت کم شده و بخش ثابت از این بخش ضربه خورده است، قیمت تعرفه ها را افزایش دهند و تناسب ایجاد کنند.

استدلال آنها این است که در کشورهای دیگر اینترنت موبایل در مقایسه با اینترنت ثابت به این اندازه ارزان نیست، بنابراین این معادله را باید به‌صورتی حل کرد که هم امکان استفاده از اینترنت ثابت در دسترس باشد و هم تعرفه آن اصلاح شود.

اما مسوولان حوزه ارتباطات این موضوع را در نظر نگرفته اند که افزایش تعرفه ها در شرایطی منطقی است که قیمت، کیفیت و در دسترس بودن، در کنار هم باشد و حالا که کاربران از وضعیت موجود ناراضی هستند افزایش تعرفه ها می تواند چالش های بسیاری را به همراه داشته باشد.

البته بهانه دولت این است که با افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنت اپراتورهای تلفن همراه قرار است که کیفیت شبکه، بهبود یابد اما به نظر می رسد که این اقدام برای جلوگیری از ضرر بخش ثابت است نه ارتقای کیفیت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید