مهندسی ژنتیک طعم گوجه فرنگی را تند می کند

    کد خبر :463583

محققان با مهندسی ژنتیک توانسته اند عامل اصلی طعم تند فلفل را در گوجه فرنگی ایجاد کنند. به این ترتیب گوجه فرنگی هایی تولید کردند که طعم تندی دارند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایندپندنت، طبق تحقیقات جدید به زودی می توان با مهندسی ژنتیک گوجه فرنگی هایی تولید کرد که طعم تند دارند!

دانشمندان معتقدند با دستکاری ژن های گوجه فرنگی می توان «کپسایکوئید» تولید کرد. این ماده عامل اصلی طعم تند فلفل چیلی به حساب می آید.

محققان دانشگاه فدرال Vicosa در برزیل این تحقیق را انجام داده اند. «آگوستین زوگون» مولف ارشد این تحقیق می گوید: با مهندسی ژنتیک «کپسایکوئید» می توان گوجه فرنگی حاوی این ماده را راحت تر تولید کرد. چنین محصولی قابلیت های مختلفی دارد.

هدف این اصلاحات ژنتیک عرضه گوجه فرنگی های تند به سوپرمارکت ها نیست بلکه تولید «کپسایکوئید» به شیوه راحت و در مقیاس انبوه است.

این ماده تند علاوه برمغذی بودن، آنتی بیوتیک های فراوانی دارد و در محصولات مختلف از داروهای مسکن تا اسپری فلفل به کار می رود. جالب آنکه فلفل های چیلی و گوجه فرنگی از یک خانواده هستند.

محققان با بررسی توالی ژنوم گوجه فرنگی متوجه شدند هنوز هم ژن های مورد نیاز برای تولید«کپسایکوئید» در آن وجود دارد اما قدرت فعال کردن ژن ها را نداشتند.

زوگون در این باره می گوید: در فرضیه با استفاده از این ژن ها می توان کپسایکوئید در گوجه فرنگی تولید کرد. از آنجا که اطلاعات کافی درباره مسیر این ماده در گوجه فرنگی نداریم مجبور شدیم از روش های جایگزین استفاده کنیم.

یکی از این روش های جایگزین، فعال کردن ژن ها است. اما باید منتظر می ماندیم تا ببینیم چه ترکیباتی تولید می شود. ما از این روش و روش های دیگر استفاده کردیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید