معلم: حضور مستشاران نظامی ایران در سوریه قانونی است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ۸:۱۵
    کد خبر :381312

وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با شبکه «آر تی» تاکید کرد بر خلاف آمریکا، حضور مستشاران ایرانی در خاک سوریه کاملا قانونی و مطابق با درخواست دمشق است.

به گزارش افکارنیوز، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، در مصاحبه اختصاصی با این شبکه گفت بر خلاف حضور غیرقانونی آمریکا در خاک سوریه، حضور مستشاران ایرانی در این کشور، قانونی است.

او در این مصاحبه بار دیگر تاکید کرد: «مستشاران نظامی ایران به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند و حضور آنها، قانونی است. حضور آمریکا (در سوریه) غیرقانونی است و نمی‌توان این دو مسئله را به هم ربط داد. مسئله دوم این است که حضور آمریکا به مثابه اشغالگری و تجاوز است و متجاوز (از سوریه) بیرون خواهد رفت.»

وزیر خارجه سوریه افزود: «رابطه میان سوریه و ایران قابل معامله نیست. این رابطه مبتنی بر تصمیم دو کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی است و این کشور‌ها از تصمیم مستقل خود دفاع می‌کنند.»

معلم در ادامه این مصاحبه گفت با وجود آنکه دمشق خواستار حل صلح‌آمیز اوضاع در استان ادلب است، اما حق مشروع سوریه است که از شیوه‌های دیگری نیز استفاده کند.

او افزود: ما ترجیح می‌دهیم توافق ادلب به اجرا گذاشته شود و مسئله از راه صلح‌آمیز یا به کمک آشتی ملی حل شود. اما دولت سوریه برای برقراری حاکمیت خود این حق مشروع را دارد تا از راه‌های دیگری استفاده کند. باوجود این، ما نمی‌خواهیم به این مرحله برسیم.

وزیر امور خارجه سوریه در ادامه تاکید کرد منطقه غیرنظامی در ادلب «تضمینی برای امنیت مردم است. سوری‌هایی که این راه را انتخاب کرده‌اند.»

معلم افزود: «من نمی‌گویم این توافق به خوبی به اجرا گذاشته شده، اما یک آغاز است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید