معضل کرونا و بحران در صنعت گردشگری ترکیه

    کد خبر :694763

بعد از اعلام کشف و گسترش دامنه ویروس کرونا در چین، ترکیه همانند دیگر کشورهای جهان تدابیری را در برهه‌های زمانی مختلف مورد اجرا گذاشت. دولت آنکارا در آغاز و حتی قبل از بسیاری از کشورهای غربی اتباع خود را با پروازهای ویژه از کشورچین به ترکیه بازگرداند و این افراد در قرنطینه‌هایی که از سوی وزارت بهداری تهیه شده بود به مدت ۱۴ روز تحت نظر بودند. متعاقب آن پروازهای شرکت هواپیمایی ترکیه به چین متوقف شد.

از جمله برنامه‌های اجرا شده توسط دولت آنکارا، کنترل مسافران در مبادی گمرکی این کشور به خصوص فرودگاه استانبول و سنجش دمای بدن آنها توسط دستگاه‌های ویژه در بدو شیوع کرونا بود. به مرور این کنترل، به کنترل تک تک افراد منجر شد و در حال حاضر دمای بدن تمامی مسافران ورودی به ترکیه یک به یک کنترل و در صورت مشاهده وضعیت اضطراری فرد به قرنطینه منتقل می‌شود. این وضعیت اگر در مورد یک پرواز باشد به تمامی مسافران آن پرواز هم توصیه می‌شود که به مدت ۱۴ روز خود را در منزل قرنطینه کنند و در طول این مدت نیز از سوی وزارت بهداری کنترل این افراد انجام می‌شود.

به موازات این، دولت آنکارا برنامه اطلاع سازی عمومی از کرونا را به‌طور گسترده در سطح کشور مورد اجرا گذاشته است و از هفته‌ها قبل در بخش‌های مختلف خبری برنامه‌های تلویزیونی و نیز با پخش آگهی‌های دولتی در این زمینه و نحوه اتخاذ تدابیر از سوی مردم، اطلاع رسانی به عمل آمده است.

به گزارش ایرنا، وزیر بهداری ترکیه تقریبا همه روزه با برپایی کنفرانس مطبوعاتی آخرین تحولات در زمینه کرونا را به اطلاع مردم ترکیه می‌رساند. همچنین مساله کرونا در سطح رسانه‌های اجتماعی ترکیه نیز از بدو شیوع به‌طور گسترده جای گرفته است.

رسانه‌های عمومی هم در بعضی مواقع ادعاهایی در زمینه پیدا شدن موارد مشکوک به کرونا را مطرح می‌کنند که این ادعاها تک به تک از سوی وزیر بهداری ترکیه در جریان مصاحبه‌های مطبوعاتی روزانه و یا مسوولین محلی شامل استاندار و یا فرمانداران پاسخ داده می‌شود.

در روزهای گذشته در رسانه‌های اجتماعی ترکیه اعلام شد که یک گردشگر سنگاپوری مبتلا به کرونا به ترکیه آمده است، وزیر بهداری ترکیه بعد از اعلام این مطلب با حضور در تلویزیون‌های ترکیه اعلام کرد که مسافر یاد شده مسافر ترانزیت بود که با هواپیمای ترکیش ایر به مقصد ثالثی پرواز کرده است ولی کادر پروازی که وی را به مقصد ثالث حمل کرده بودند بعد از بازگشت به ترکیه به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهند شد.

اگرچه آمدن این شخص به ترکیه و ارایه گذرنامه‌اش و حتی ماندن وی در بخش ترانزیت فرودگاه می‌تواند عاملی برای پخش ویروس باشد، ولی وزیر بهداری ترکیه تنها به مساله قرنطینه کادر پروازی اشاره کرد.

احزاب سیاسی مخالف در ترکیه که در تضاد با حاکمیت حزب عدالت و توسعه هستند و حتی شاهد نزاع نمایندگان موافق و مخالف در مجلس هستیم نیز تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در ترکیه و یا پنهانکاری دولت آنکارا را مطرح نکرده‌اند. این احزاب همانند رسانه‌های اجتماعی در مورد پروازها به چین و یا بستن مرزهای ترکیه مواضعی انتقادی داشتند که این مواضع نیز از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته است.

در روزهای اخیر و به موازات تشدید گزارش‌های تلویزیونی در زمینه افزایش میزان صادرات ماسک و مواد تمیز کننده و افزایش قیمت‌های آنان در بازارهای داخلی و انتقادهای گسترده در رسانه‌های اجتماعی، دولت ترکیه صادرات این ملزومات را ممنوع و برای پنج شرکت بزرگ تولید کننده ماسک‌های طبی جریمه‌های هنگفتی وضع کرد.

مساله‌ای که بعد از شیوع کرونا در جهان، در سطح رسانه‌های اجتماعی ترکیه مطرح شد ولی مورد توجه قرار نگرفت، مساله ورود گردشگران خارجی به ترکیه بود. بخشی از کاربران در آن دوره خواستار ممانعت از ورود گردشگران چینی به ترکیه و در مرحله بعد ورود ایرانیان به این کشور شدند که هر دوی این درخواست‌ها نه در آن زمان که در هفته‌های بعد از سوی دولت آنکارا مورد قبول واقع شد.

گردشگری یکی از مهمترین منابع درآمد ترکیه است و این کشور سالانه میلیاردها دلار از این محل درآمد کسب می کند. درآمد ترکیه از محل صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ میلادی برابر ۳۴.۵ میلیارد دلار بود و ترکیه هدف خود در سال ۲۰۲۰ را ۴۱ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

اقتصاد برخی از مناطق ترکیه به‌طور کلی وابسته به گردشگری است و عدم ورود گردشگران خارجی اقتصاد ترکیه را با معضل جدی مواجه خواهد کرد.

قبل از شیوع کرونا، ترکیه در ماه ژانویه پذیرای یک میلیون و ۷۸۷ هزار و ۴۲۵ مسافر و گردشگر خارجی بود که رقم یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۶.۱۱ درصد افزایش نشان می‌داد.

روزهای گذشته در مقاله ای در روزنامه «ملیت» به احتمال بروز بحران در صنعت گردشگری ترکیه پرداخته شده و آمده بود: اولین ضربه به صنعت گردشگری ترکیه در نوروز سال جاری خواهد بود چرا که در سالجاری و در نوروز مسافران ایرانی امکان ورود به ترکیه را ندارند و صدها هزار گردشگر در نوروز سالجاری به این کشور نخواهند آمد.

«ملیت» با اشاره به اینکه گردشگران ایرانی برای ترکیه اهمیت بسیاری دارند، نوشت: در سال ۲۰۱۹ میلادی یک میلیون و ۹۶۰ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه آمدند که با احتساب افرادی که از صبح تا شب در ترکیه مانده اند، این رقم به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد.

به نوشته این روزنامه بحران ادلب و نیز بحران ناشی از شیوع کرونا موجب ابطال بسیاری از تورهای گردشگری به ترکیه شده است. در سال گذشته میلادی روسیه با پنج میلیون و ۱۷۹ هزار ، آلمان با چهار میلیون و ۱۹۴ هزار، بلغارستان با دو میلیون و ۶۲۵ هزار، انگلستان با دو میلیون و ۱۵۷ هزار و گرجستان با یک میلیون و ۹۸۴ هزار نفر پنج کشور نخست در ارسال گردشگر به ترکیه بودند. ایران با یک میلیون و ۹۶۰ هزار نفر در این رده بندی در ردیف ششم جای داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید