معرفی انواع موزاییک واش بتن

    کد خبر :989480

امروزه برای زیبایی و نظافت از موزاییک کف در ساختمان سازی و طراحی نمای بیرونی از موزاییک استفاده می شود. موزاییک واش بتن به دلیل ماندگاری بالا یکی از پرکاربردترین موزاییک ها می باشد. این نوع موزاییک کف خود به چند دسته تقسیم می شود که هر کدام کاربرد، شکل و طرح متفاوتی دارند. هر یک از آنها دارای یک ماده اولیه و یک ماده ثابت در ساختار مشترک هستند که تنها تفاوت آنها اضافه شدن مواد دیگر و نحوه ساخت آنها است. پس در ادامه همراه خانه موزاییک باشید تا در مورد انواع موزاییک واش بتن و قیمت موزاییک حیاط به شما مشتریان عزیز توضیحاتی ارائه دهیم.

موزاییک واش بتن چیست؟

واش بتن همان بتن شسته شده است که کاربرد زیادی در کف پارک ها، پیاده رو شهرها، تراس ها، کنار استخر، محوطه داخل حیاط، باغ و ویلاها، پمپ بنزین ها و… دارد. به طور معمول از موزاییک واش بتن و موزاییک حیاط برای زیبا سازی محوطه ها استفاده می شود. خوب است بدانید که موزاییک پلیمری نیز یک نوع موزاییک واش بتن است، که از این مدل موزاییک برای کف سازی محیط های سرپوشیده استفاده می شود. این نوع موزاییک ها را بیشتر برای تزئین کردن محیط استفاده می کنند. معمولا سنگ های روی سطح موزاییک واش بتن درشت و نمایان هستند به همین دلیل به آن موزاییک برجسته نیز می گویند.

موزاییک واش بتن از چه ترکیباتی ساخته می شود؟

از ترکیبات اصلی که در ساخت بتن نیز استفاده می شود در تهیه این نوع موزاییک نیز کاربرد دارد. از این ترکیبات می توان به سیمان، آب، سنگدانه درشت و ریز تزئینی، روان کننده، چسب به همراه نوعی خاصی از اسید برای ساخت موزاییک کف واش بتن اشاره کرد. از این اسیدها موقعی استفاده می شود که در مرحله آخر تولید بخواهیم سطح این موزاییک ها را بشوریم. اگر این اسید مورد دسترس نباشد می توان از آب خالی برای شستن سطح موزاییک استفاده کرد. شاید بخواهید بدانید که دلیل شستن موزاییک در مرحله آخر تولید چیست؟ این کار به این دلیل است که سنگ های تزئینی استفاده شده در سطح موزاییک کف جلوه بیشتر داشته باشند.

اگر به جای شستشوی سطح موزاییک، در آخرین مرحله برای ساخت موزاییک واش بتن سطح آن ساب داده شود، ظاهر موزاییک به طور کلی تغییر خواهد کرد و سطح موزاییک حیاط کامل صاف و صیقل خورده می شود. رنگ اصلی موزاییک با توجه به نوع سنگ های به کار رفته در آن مشخص می شود و طیف وسیعی از رنگ های سنگ در موزاییک کف واش بتن به کار می رود. شما عزیزان می توانید برای مشاهده قیمت موزاییک حیاط به وب سایت خانه موزاییک مراجعه کنید.

شناخت انواع موزاییک واش بتن

همانطور که در بالای این مطلب ذکر شد موزاییک واش بتن دارای انواع مختلفی است که در رنگ های متنوعی طراحی و تولید می شوند. ما در ادامه قصد داریم انواع این موزاییک ها را به شما توضیح دهیم.

واش بتن درجا

یکی از انواع موزاییک حیاط واش بتن موزاییک درجا واش بتن است. قبل از ورود تجهیزات مدرن و پیشرفته به صنعت ساخت و ساز و مصالح، موزاییک واش بتن درجا تولید می شد و از آن در مکان های مختلف استفاده می کردند. بنابراین کارگران مخلوط های بتن ساخته شده بر اساس دستورالعمل های اولیه را به سمت قالب ها هدایت می کردند، بنابراین سطح آنها با دستگاه های فشار قوی که واتر ‌جت نامیده می شود شستشو می دادند. با استفاده از واترجت تمام سیمان باقیمانده اطراف سنگدانه ها شسته شده و تنها سنگ دانه هایی باقی می مانند که در واش بتن مصرف می ‌شوند. این روش باعث می شد شکل ظاهری موزاییک نازیبا و زشت شود و در حرارت بالا موزاییک رنگ خود را از دست می داد با وجود این مشکلات این نوع روش کاملا منسوخ شده است.

واش بتن معمولی

برای ساخت موزاییک واش بتن معمولی بیشتر از سنگدانه های درست استفاده می شود. سنگ های به کار رفته در این نوع موزاییک چند وجهی بوده و به همین دلیل در مقایسه با انواع دیگر موزاییک کف واش بتن، فرورفتگی و برجستگی های بیشتری را ایجاد می کند. از این موزاییک برای کف محوطه ها استفاده می شود. قیمت موزاییک کف در خانه موزاییک بسیار مناسب است و شما می ‌توانید با یک هزینه کاملا مناسب این نوع موزاییک را با بهترین کیفیت برای خود تهیه کنید.

موزاییک واش بتن آنتیک

یکی دیگر از انواع موزاییک واش بتن که در خانه موزاییک موجود است، موزاییک واش بتن آنتیک است. در ساخت این نوع موزاییک از سنگدانه هایی استفاده می شود که دارای استانداردهای مورد نیاز برای تهیه این نوع مدل موزاییک باشد. میزان جذب آب در موزاییک کف آنتیک بسیار بالا است. از ویژگی های موزاییک واش بتن مدل آنتیک می توان به رنگ های یکنواخت، مقاومت بالا، ضریب سایش و … اشاره کرد. از مواد به کار رفته در تهیه این نوع موزاییک می توان پودر میکرونیزه، سنگدانه های استاندارد با کیفیت بالا، سیمان پرتلند مرغوب ، آب و مواد افزودنی دیگر اشاره کرد.

واش بتن ویبره ای

از جمله موادی که برای تولید موزاییک واش بتن ویبره ای می توان نام برد: سنگدانه های رنگی، ماسه، پودر سنگ، سیمان پرتلند با دانه بندی های گوناگون که با برخی از افزونه ها ترکیب می کنند می توان اشاره کرد. از این مواد های ذکر شده جهت بالا بردن مقاومت و کاهش جذب آب موزاییک واش بتن ویبره ای استفاده می شود و این مخلوط ها را برای تولید موزاییک به درون قالب می ‌ریزند.

در مرحله بعدی این ترکیبات را روی دستگاه های ویبره می ریزند، این ارتعاش روی ترکیبات باعث می شود که حباب های بتن شسته شده به مرور زمان کاهش یافته و سپس به تدریج چگالی و تراکم آن افزایش یابد. پس از مدت زمان مشخصی در آزمایشگاه تخصصی آزمایش می شود که آیا این مخلوط مقاومت لازم را دارد یاخیر. در نتیجه مخلوط به کمک فشار آب یا دستگاه واتر جت از قالب جدا شده و سطح آن را تمیز می کنند تا این سنگدانه برجستگی های خود را به طور واضح نشان دهند.

موزاییک واش بتن پرسی

همانطور که می دانید این موزاییک کف به روش پرسی ساخته می شود. برای به دست آوردن تراکم مناسب موزاییک واش بتن پرسی از دستگاه های پرس استفاده می کنند تا سیمان به طور کامل فشرده سازی شود.موزاییک های پرسی معمولا تک لایه هستند ولی جالب است بدانید که موزاییک پرسی واش بتن از دو لایه ساخته می شود.

یک موزاییک واش بتن خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

♦ هنگامی که موزاییک واش بتن شکسته می شود، تمامی سنگدانه ها باید درون ضخامت موزاییک وجود داشته باشند. به عنوان مثال اگر ضخامت یک موزاییک 35 میلی متر است این سنگدانه ها باید در همه نقاط این 35 میلی متر به طور کامل دیده شوند.

♦ اگر یک موزاییک کف واش بتن به صورت استاندارد طراحی و تولید شده باشد، باید در صورت شکسته شدن موزاییک، سنگدانه از سیمان جدا نشود. یعنی در هنگام شکستن سنگ ها نیز از وسط شکافته می شوند.

♦ هیچ حباب هوایی نباید در برش های عرضی و طولی موزاییک واش بتن وجود داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید