بررسی تمامی علائم خرابی باتری ماشین و روش های جلوگیری

    کد خبر :989763

باتری ماشین به دلایل مختلفی می تواند خراب شود که در این صفحه تمامی علت های خرابی و جلوگیری از خرابی باطری خودرو ذکر شده است.

باتری نیز همانند موتور جزو ضروری ترین بخش های وسیله نقلیه شما است و آسیب به آن عملا خودروی شما را از حرکت وا میدارد! دارندگان خودرو باید توجه ویژه ای به باتری خودرو خود داشته باشند و آن را حیاتی ترین بخش وسیله نقلیه در نظر بگیرند. مانند دیگر باتری ها، باطری خودرو نیز تا همیشه دوام نمی آورد، با گذر زمان و با توجه به نحوه استفاده از خودرو، باتری ها حداقل 2 سال و در بهترین شرایط حداکثر 7 سال عمر می‌کنند.

از آنجایی که باتری خودرو از جمله قطعات مهم ماشین به شمار می رود تنها زمانی که کاملا خراب می شود به آن توجه می کنیم، آگاه بودن از علائم خرابی و فرسودگی باتری خودرو خالی از لطف نیست و ممکن است قبل از معیوب شدن کامل باتری بتوان آن را تعمیر کرد.

علائم خرابی باتری ماشین

باتری اصلی ترین بخش در خودرو است خودروی شما به کمک برق میتواند استارت بخورد و شروع به حرکت کند. اشتعال سوخت نیز از طریق سیستم برق خودرو صورت می پذیرد همچنین هسته اصلی خودرو که کامپیوتر آن است نیز با برق کار میکند.

اگر مشکلی برای سیستم برق رسانی خودرو پیش بیاید عملا وسیله نقلیه شما از کار می افتد و خسارت های زیادی را موجب میشود. لازم به ذکر است علائم خرابی در باتری های اسیدی و اتمی در اکثر مواقع یکسان بوده اما معمولا طول عمر باتری های اتمی بیشتر از اسیدی می باشد. بنابراین اگر به دنبال باتری خودرو هستید که سال های بیشتری از آن استفاده کنید، باتری اتمی را به شما پیشنهاد می کنیم. البته ناگفته نماند که نحوه نگهداری از باطری خودرو جهت افزایش طول عمر آن بسیار حائز اهمیت است. به هر حال در ادامه چند مورد از علائمی که نشان دهنده آسیب به باتری خودرو است را عنوان کرده ایم:

استارت نخوردن موتور

اگر حین استارت خودرو با مشکل مواجه شده باشید نشان از معیوب بودن و یا فرسوده بودن باتری خودروی شما دارد. با گذشت زمان و فرسوده شدن اجزای داخلی باتری خودرو استارت زدن با مشکل مواجه میشود. البته استارت نخوردن خودرو ممکن است علت دیگری داشته باشد اما اگر به تازگی متوجه شده اید که خودرو بد استارت می خورد یا سیستم صوتی و چراغ های خودرو دچار مشکل شده اند، باطری خودرو معیوب شده است و بایستی جهت تعویض آن هر چه سریعتر اقدام کنید.

تغییر در شکل ظاهری باتری خودرو

گرمای بیش از حد و مداوم موجب ایجاد برآمدگی و خرابی در باتری خواهد شد. اگر متوجه بوجود آمدن تغییرات ظاهری در خودرو شده اید احتمالا عمر مفید باتری خودروی شما رو به اتمام است. ضربه، گرما، شکستگی و موارد این چنینی در خراب شدن باتری خودرو تاثیر میگذارد و موجب مختل شدن عملکرد آن میشود. گرم شدن بیش از حد موتور خودرو مخصوصا در تابستان می تواند منجر به تغییر شکل در ظاهر باتری شود و صفحاتی که انرژی برق را در خود ذخیره می کنند به علت تغییر شکل و حرارت بالا ذوب شده و باتری به طور کلی معیوب می شود. از این جهت توصیه می شود خودرو خود را در تابستان زیر نور مستقیم آفتاب برای مدت زمان طولانی پارک نکنید.

تغییر رنگ نشانگر باتری

باتری استفاده شده در بیشتر خودرو ها دارای نشانگری روی بدنه است که سلامت باتری را نشان میدهد. در حالتی که باتری سالم است رنگ این نشانگر سبز است در صورتی که رنگ نشانگر از سبز به زرد و یا قرمز تغییر پیدا کند می توان نشان از پایان عمر مفید باتری می باشد. راننده باید بعد از اطمینان از خرابی باتری نسبت به تعویض آن اقدام کرده و باتری جدیدی جایگزین نماید.

تضعیف نور صفحه کیلومتر

صفحه کیلومتر خودرو برای روشن شدن به انرژی کمی نیاز دارد در صورتی که نور صفحه کیلومتر کم یا زیاد شود بدین معنا است که باتری ماشین در حال خراب شدن است.

خوردگی در اتصالات باتری

در صورت خالی شدن باتری خودرو خوردگی هایی در قسمت اتصالات مثبت و منفی ایجاد میشود اگر با پودر سبز رنگی و یا ماده ای کریستال مانند روی باتری خودرو مواجه شدید در اسرع وقت به تعمیرکار مراجعه کنید چرا که بی توجهی به این خوردگی ها موجب خراب شدن باتری خودرو میشود. همچنین توصیه میشود که هرچند وقت یکبار وضعیت ظاهری باتری را چک کنید تا در صورت مشاهده هر نوع خوردگی اقدام به رفع مشکل کنید.

استشمام بوی آزار دهنده

اگر متوجه بوی ناخوشایندی در خودرو و یا اطراف آن شدید باید وضعیت باتری را بررسی کنید. حین بررسی باتری احتمال زیاد مایع بی رنگی در اطراف موتور مشاهده می‌کنید این مایع اسید باتری است. سعی کنید در این شرایط باتری و مایع نشت شده را لمس نکنید و سریعا به تعمیرکار مراجعه کنید.

روش های افزایش طول عمر باتری

♦ پارک کردن خودرو در مکان های خنک

♦ عدم روشن نگه داشتن چراغ های خودرو در طولانی مدت

♦ خاموش کردن بخاری، سیستم پخش یا کامپیوترهای داخلی خودرو در صورت عدم نیاز

♦ تمیز کردن باتری خودرو

♦ سرویس های دوره ای خودرو

♦ رفع پوسیدگی های اتصالات خودرو

آموزش باطری سازی خودرو

سیستم برق خودرو از مهم ترین بخش ها در مکانیک خودرو محسوب می‌شود. از آنجایی که بیشتر آقایان علاقه به خودرو دارند مشاغل مربوط به آن را نیز می‌پسندند. برق خودرو یا باطری سازی از مشاغل پرطرفدار میان آقایان بوده که از بازار کار پر رونقی برخوردار می باشد. از آنجایی که حوزه مکانیک مخصوصا برق خودرو بسیار گسترده و فنی می باشد، بایستی جهت کسب مهارت و تجربه در این حوزه در دوره های آموزش باطری سازی خودرو زیر نظر سازمان فنی حرفه ای شرکت کرده تا بتوانید مهارت و دانش خود را از 0 به 100 برسانید. دقت داشته باشید تمامی دوره های آموزش برق خودرو در آموزشگاه های معتبر از پایه تا پیشرفته می باشد.

بدان معنی برای سپری کردن این دوره آموزشی نیازی به هیچ گونه دانش اولیه و پیش نیاز نمی باشد و شما تمام مباحث را از مبتدی تا حرفه ای توسط اساتید مجرب آموزش خواهید دید.

چه عواملی سبب خراب شدن باتری خودرو می شود؟

آب و هوای گرم و مرطوب تاثیر زیادی در کوتاه تر شدن عمر باطری خودرو دارد چرا که علاوه بر گرمای محیط گرمای تولید شده توسط موتور باعث تبخیر مایع باتری میشود. عامل دیگری که موجب کاهش عمر باتری میشود فرسودگی در اتصالات باتری است. اگر اتصالات باتری ایراداتی داشته باشند آنگاه سیستم نمیتواند هنگام رانندگی باتری را به درستی شارژ کنند سعی کنید همیشه آن را تمیز کنید و بررسی کنید که آیا شل یا پوسیده نباشند نمیتوانند جریان الکتریکی را انتقال بدهند. از دلایل دیگری که عمر باتری را کم می‌کند خوردگی یا پوسیدگی پایانه های باتری است. بعد از اینکه اسید باتری در کانکتورها نشت می‌کند، سفت شده و اجازه اتصال بین پایانه ها و نقاط تماس را نمی‌دهند. بهتر است به موقع خوردگی ها را از بین ببرید تا مشکلات این چنینی رخ ندهد.

 استفاده نکردن از باطری در طولانی مدت

استفاده نکردن از خودرو برای طولانی مدت به اصطلاح منجر به خوابیدن باتری می شود. اگر از خودرو برای مدت زمان طولانی استفاده نشود، صفحات داخل باطری فرایند سولفاته شدن را با سرعت بسیار بالاتری انجام می دهند و سولفاته شدن باتری منجر به فاسد شدن صفحات باتری می گردد. به عبارتی دیگر اگر باتری خودرو مورد استفاده قرار نگیرد قدرت ذخیره شارژ را از دست داده و حین استارت زدن خودرو با مشکل مواجه می شوید. بنابراین توصیه می شود اگر از ماشین خود استفاده نمی کنید، حداقل هفته ای یکبار خودرو را روشن کرده و اجازه دهید به مدت 20 دقیقه کار کند.

استفاده مداوم از کولر ماشین

مورد دیگری که سبب کاهش عمر مفید باتری خودرو می شود، استفاده مداوم از کولر ماشین می باشد. لازم به ذکر است که کولر خودرو به تنهایی سبب کاهش عمر باتری نمی شود بلکه با افزایش حرارت موتور خودرو حین استفاده از کولر، ممکن است با افزایش دما، باتری خودرو تغییر شکل داده و مایعات داخل صفحات تبخیر شوند. از این رو توصیه می شود در فصل تابستان زمانی که خودرو برای مدت زمان طولانی زیر نور آفتاب پارک شده است، بلافاصله از کولر استفاده نکنید. این امر سبب جوش آوردن موتور و معیوب شدن باتری به مرور زمان می شود.

مراقبت و نگهداری غیر اصولی باطری ماشین

نگهداری و استفاده غیر اصولی از باتری خودرو نیز منجر به کاهش طول عمر آن می شود. از این رو توصیه می شود اتصالات سر باتری را همیشه تمیز نگه دارید تا از ایجاد رسوبات در این ناحیه جلوگیری شود. رسوب کردن سر باتری و کثیف شدن آن می تواند منجر به افزایش فشار بر روی باتری برای تامین انرژی گردد. همچنین از اتصال درست سر باتری به قطب ها اطمینان حاصل کنید.

جمع بندی

برق خودرو یکی از حیاتی ترین بخش ماشین به شمار می رود که نقش بسزایی را ایفا می کند. با رعایت موارد ذکر شده می توانید به راحتی عمر باتری خود را حداقل 2 تا 4 سال افزایش بدهید. البته کیفیت تولید باتری نیز تاثیر مستقیمی بر روی طول عمر آن خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید