نکات اجرایی کاشت میلگرد در بتن + ضوابط اجرایی و آیین نامه

    کد خبر :989794

کاشت میلگرد یکی از بزرگ‌ترین تحولاتی بود که در صنعت ساختمان رخ داد! این عمل می‌تواند در فرایند اجرای ساختمان یا پس از آن صورت گیرد اما به هر جهت، هدف آن افزایش مقاومت کلی سازه یا بخشی از آن است. روش کاشت میلگرد، به هر صورتی نیازمند بهره‌گیری از مصالح با کیفیت و فرایندی اصولی است چراکه ارتباطی مستقیم با مقاومت و استحکام ساختمان دارد.

به همین واسطه، در ادامه این نوشته قصد داریم به صورت کامل به بررسی نکات اجرایی کاشت میلگرد + ضوابط اجرایی و آیین نامه آن بپردازیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

کاشت میلگرد چیست؟

کاشت میلگرد، فرایندی نوظهور است که باعث شده تا امر مقاوم‌سازی ساختمان بسیار راحت‌تر باشد. در این روش بتن یا فونداسیون سازه سوراخ شده و سپس میلگرد‌ها درون آن، با فواصل مشخص و از پیش تعیین شده قرار می‌گیرند. در مرحله بعدی باید با استفاده از ملات و چسب‌های مخصوص این میلگرد‌ها محکم شده و در نهایت المان‌های جدید متصل می‌شوند.

از این رو می‌توان گفت که این روش، صنعت ساختمان‌سازی را متحول کرد چرا که برای اولین بار پیوند مصالح جدید به مصالح قدیمی را ممکن نمود. کاشت میلگرد روشی بسیار مقرون به صرفه و قابل اعتماد است و می‌توان آن را یکی از بهترین روش‌ها برای مقاوم‌سازی در نظر گرفت.

اگر قصد اجرای این سیستم را دارید، باید از قیمت میلگرد امروز اطلاع حاصل کنید چراکه هزینه این سیستم وابستگی شدیدی به قیمت میلگرد دارد.

این روش برای اجرا نیازمند نیروی متخصص، با تجربه و با دانش فنی بالا است چرا که شرایط اجرای حساس آن اجازه کوچک‌ترین خطایی را نمی‌دهد.

هدف از کاشت میلگرد چیست؟

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، کاشت میلگرد در جهت افزایش مقاومت سازه صورت می‌گیرد اما برخی موارد جزئی‌تر هم وجود دارند که عبارتند از:

♦ توسعه سازه

♦ تقویت ستون‌ها

♦ تقویت فونداسیون

♦ اجرای نما در ساختمان

♦ اعمال تیر یا ستون جدید

♦ افزودن بخش‌های جدید به سازه

نحوه کاشت میلگرد در بخش‌های مختلف سازه

اجرای این روش در بخش‌های مختلف سازه متفاوت است ‌اما به صورت کلی، یک‌سری مراحل مشترک وجود دارند که به شرح زیر هستند:

1. محاسبه ابعاد سوراخ مورد نیاز برای قرار‌گیری میلگرد

2. تعیین فواصل بین میلگرد‌ها و محل کاشت با ابزار مناسب

3. سوراخ کاری بتن به صورت تمیز و بدون تخریب

4. پاک‌سازی سوراخ به وجود آمده از خاک و غبار

5. پاک‌سازی جداره‌ها با استفاده از فرچه

6. تکرار فرایند پاک‌سازی

7. تزریق چسب به اندازه مورد نیاز

8. اعمال میلگرد

9. زمان دادن به اتصال برای مک شدن

روش کاشت میلگرد در ستون‌ها

کاشت میلگردها در ستون به صورت عمودی (در امتداد ستون) و افقی (عمود بر ستون) صورت می‌گیرد. هدف از این کار معمولا توسعه ستون است اما برای اجرای شمشیری راه پله نیز می‌توان از این روش بهره برد.

تعیین دقیق فاصله بین میلگردها و خاموت، اهمیت ویژه‌ای در این فرایند دارد. همچنین قطر میلگرد نیز تاثیر دارد؛ به عنوان مثال، میلگرد 16 نیازمند فضای بیشتری از میلگرد 12 است.

جدا از این باید اطلاعات دقیقی از شرایط کاشت آرماتور‌ها در ستون هم داشت تا بتوان سیستم را با بهره‌گیری از اطلاعات دقیق به کم‌نقص‌ترین شکل ممکن پیاده‌سازی کرد. در صورتی‌که اطلاعاتی از شرایط آرماتورها در ستون پیش از ساخت کامل وجود نداشته باشد، باید با استفاده از آزمون اولتراسونیک، فواصل مورد نیاز را تعیین کرد.

 روش کاشت میلگرد در فونداسیون

یک‌پارچه‌سازی فونداسیون، افزایش سطح، افزایش ارتفاع و اصلاح برخی نقاط، مهم‌ترین اهداف از کاشت میلگرد در فونداسیون محسوب می‌شوند. در این فرایند باید توجه داشته باشید که هیچ‌گونه آسیبی به فونداسیون نرسد. همچنین توجه به عمق فونداسیون برای سوراخ‌کاری و تعیین طول میلگرد‌ها اهمیت بسیاری دارد. در صورت بهره‌مندی از دستگاه مناسب برای سوراخ‌کاری بدون آسیب به فونداسیون مانند دستگاه دریل یا مغزگیر مناسب، می‌توان مراحل کاشت میلگرد را بدون مشکل انجام داد.

 روش‌های کاشت میلگرد در بتن

روش‌های کاشت میلگرد متفاوت هستند و تفاوت آنها هم ناشی از ترکیبات چسب‌های به کار رفته در فرایند کاشت است. در ادامه به بررسی انواع این روش‌ها خواهیم پرداخت.

تزریق چسب

در روش تزریق چسب که رایج‌ترین روش کاشت میلگرد نیز است، با استفاده از ابزار‌های تزریق، میزان مورد نیاز چسب را در حفره تزریق کرده و سپس میلگرد‌ها کارگذاری می‌شوند.

کارگذاری کپسول

در روش کارگذاری کپسول نیاز به تزریق چسب وجود ندارد. بلکه کپسول‌هایی شیشه‌ای حاوی ترکیبات رزینی در حفره‌ها قرار می‌گیرند. در قدم بعدی میلگرد‌ها درون حفره قرار گرفته و با ضربات چکش به انتهای حفره هدایت می‌شوند که در نتیجه آن شیشه کپسول شکسته و باعث پخش شدن رزین در حفره می‌شود.

اجرای مکانیکی

در این روش کاشت میلگرد نیاز به هیچ نوع چسبی وجود ندارد. در روش اجرای مکانیکی از آرماتور‌های مخصوصی استفاده می‌شود که در انتهای خود دارای پرده‌هایی هستند که با چرخیدن باز شده و فضای داخلی را پر می‌کنند. در این روش فشار اعمالی نباید بیش از اندازه باشد چرا که این پرده‌ها می‌توانند دیوار را خرد کنند.

آیین نامه و ضوابط کاشت میلگرد در بتن

اجرای فرایند کاشت میلگرد نیازمند در نظر داشتن برخی قانون‌های مهم است تا کار به صورت استاندارد تکمیل شود. از طرفی در آیین‌نامه بتن ایران، ضوابطی برای این امر مشخص شده که تمامی پیمانکاران و مهندسان ناظر موظف به اجرای آن هستند. مفاد این آیین نامه به شرح زیر است:

♦ حداقل تغییر شکل میلگرد در زمان کاشت به نسبت حالت اولیه در زمان گسیختگی میلگرد باید بیشتر از 8 درصد باشد.

♦ حداقل فاصله بین میلگرد‌های کاشته شده نباید از پنج برابر قطر میلگرد کمتر باشد.

♦ اگر هدف از کاشت میلگرد، ادامه ‌دادن مقطع ستون باشد، نسبت سطح مقطع میلگردهای کاشته شده به سطح مقطع ستون موجود، باید بین 0٫8 % تا 8% در نظر گرفته شود.

♦ برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، باید پوششی سنگ‌دانه بتن به عنوان محافظ وجود داشته باشد.

♦ حداقل تعداد میلگردهای کاشته شده در اعضای فشاری برای میلگردهای داخل خاموت مستطیلی، برابر ۴ عدد است.

جمع بندی

مقاوم‌سازی ساختمان، در هر زمانی، چه در ‌مراحل ساخت و چه بعد از ساخت، امری بسیار حائز اهمیت است! به همین منظور فرایند‌های زیادی برای مقاوم‌سازی ساختمان به وجود آمده‌اند. اما در این بین، یکی از بهترین روش‌ها که روش جدیدی هم است، کاشت میلگرد به شمار می‌رود.

کاشت میلگرد علاوه بر مقاوم‌سازی، برای توسعه سازه و اضافه کردن بخش‌های جدید نیز کاربرد دارد و به صورت کلی می‌توان این روش را روشی انعطاف‌پذیر در نظر گرفت. قابل اطمینان بودن و هزینه پایین اجرا، از مهم‌ترین مزایای کاشت میلگرد به‌شمار می‌روند.

در این بین، کیفیت میلگرد‌ها اهمیت زیادی دارد؛ به همین واسطه توصیه می‌شود حتما از مراکز معتبر اقدام به خرید کنید. پیشنهاد ما برای شما مجموعه آیرومارت است. آیرومارت یکی از معتبر‌ترین فروشندگان آهن آلات در کشور به شمار می‌رود که به صورت آنلاین، تمامی مصالح مورد نیاز شما از جمله میلگرد را از تمامی تولید‌کنندگان این کالا تامین کرده و در اختیارتان قرار می‌دهد.

با مراجعه به وبسایت آیرومارت به نشانی www.iromart.com می‌توانید از قیمت روز میلگرد آجدار تا انواع تیر آهن و هر نوع مصالح آهنی دیگری اطلاع کسب کرده و اقدام به ثبت سفارش آنلاین کنید. همچنین برای بهره‌مندی از مشاوره رایگان خرید می‌توانید با شماره 02145306 تماس حاصل نمایید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید