مصرف غذاهای کنسروشده ریسک اختلال روده ای را افزایش می دهد

    کد خبر :320439

مطالعه جدید نشان می دهد مصرف غذاهای کنسروشده ریسک ابتلا به بیماری التهاب روده را افزایش می دهد.

بیماری التهاب روده یک اختلال روده ای است که موجب التهاب طولانی مدت در دستگاه گوارشی می شود. « بیسفنول A» (BPA) یک ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز است که در محصولات مصرفی نظیر بطری های آب، قوطی های ذخیره غذا و نوشیدنی یافت می شود و در مراحل اصلی رشد تاثیر می گذارند.

یافته ها نشان داد قرارگیری در معرض BPA موجب تشدید علائم بیماری و افزایش ریسک مرگ و میر در مقایسه با گروه های دیگر شد.

«جنیفر دلوکا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه A&M تکزاس، در این باره می گوید: «این اولین مطالعه است که نشان می دهد BPA می تواند تاثیر منفی بر متابولیسم اسیدآمینه میکروبی روده داشته باشد، بطوریکه منجر به التهاب روده شود.»

مطالعه قبلی نشان داده است که BPA می تواند از قوطی به داخل ماده خوراکی یا نوشیدنی رسوخ کرده و بر رفتار، مغز، غده های پروستات جنین، نوزاد و کودکان تاثیر گذارد.

«کلینت آلرد»، عضو دیگر تیم تحقیق، نیز می گوید: «درحالیکه هنوز دلایل بیماری التهاب روده مشخص نشده است، فاکتورهای محیطی نظیر رژیم غذایی، سیگار کشیدن، عفونت ها، میکروبیوم تغییریافته روده و مواد سمی یا آلاینده ها از عوامل پرخطر ابتلا به این بیماری هستند.»

به گزارش مهر، وی در ادامه می افزاید: «یک فاکتور پرخطر در این زمینه، هورمون استروژن است که با افزایش ریسک بیماری التهاب روده و BPA مرتبط هستند. وانگهی قبلا مشخص شده است که BPA موجب تغییر میکروب های روده نظیر تغییر میکروبیوم ها در بیماران مبتلا به التهاب روده می شود.»

محققان در این مطالعه دریافتند قرارگیری در معرض BPA موجب افزایش میزان چندین نوع ترکیب می شود که عامل ایجاد التهاب در روده هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید