مسیر اشتباهی که فروشگاه رفاه برای جذب مشتری طی می کند

    کد خبر :759152

جذب مشتری و کسب سود این روزها به یکی از بزرگ ترین دغدغه های شرکت های تولیدی و مراکز ارائه کالا و خدمات تبدیل شده است؛ دغدغه ای که برای رسیدن به آن می توان از راه های مختلفی استفاده کرد و این مهم است که راه انتخاب شده درست و معقول باشد. با این همه هستند برخی شرکت ها و مجموعه های بزرگ که راه های درست را نیز به صورتی کاملاً غیر معقول طی می کنند.

به گزارش «بازتاب»، از جمله مجموعه هایی که در ماه و سال های اخیر برای رسیدن به سود و جذب مشتری بیشتر تلاش کرده است تا راه های درست را نیز غیر معقول طی کند، باید به فروشگاه های زنجیره ای رفاه اشاره کرد؛ مجموعه ای بزرگ و سراسری که اگرچه درآمدهای قابل تأملی به صورت سالانه کسب می کند، اما محل هزینه های آن نیز قابل تأمل و بعضاً عجیب است.

برای اثبات این ادعا ناگزیریم ابتدا به شمار کارکنان فروشگاه های رفاه و همینطور میزان حقوق ایشان اشاره کنیم و آن را با یکی از محل های مهم هزینه ای مهم یعنی تبلیغات سالانه مقایسه کنیم.

دقت در اسناد مرتبط با این مجموعه نشان می دهد مجموع کارمندان فروشگاههای زنجیره ای رفاه طبق آخرین صورت وضعیت مالی منتشر شده منتهی به دوره شش ماهه ۳۱ فروردین سال جاری ۷.۹۱۶ نفر است که مجموع حقوق و مزایای پرداختی گروه فروشگاههای زنجیره ای رفاه در همین صورتهای مالی ۱.۸۰۶ میلیارد ریال است که سهم هریک از پرسنل به ۳۸ میلیون ریال می رسد.

با این همه و در همین مدت شاهد هزینه قابل تأمل تبلیغات در این مجموعه هستیم که طبق سند منتشر شده به بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال می رسد که البته سهم شرکت اصلی ۲۲۷ میلیارد ریال ثبت شده است.

سایت «رصد روز» با محاسبه ای کوتاه در مورد این داده ها نوشته است: اگر بنا را بر میزان تبلیغات کل گروه بگذاریم در هرماه و توسط مدیریت این فروشگاه های زنجیره ای ۳ میلیارد ۶۶۷ میلیون تومان هزینه تبلیغات شده است که این رقم ۹۶۵ برابر حقوق دریافتی هر یک از پرسنل طی شش ماه گذشته خواهد بود.

چنین هزینه ای در شرایطی صورت می گیرد که کل سود خالص مجموعه تحت مدیریت رسول محمدی به ۵۲ میلیارد و ۸۱۵ میلیون تومان می رسد. موضوعی که در بحث چنین هزینه هایی باید مطرح کرد اینجاست که آیا بجای این مسئله نمی شد اتفاق دیگری را شاهد بود؟

عمده این هزینه ها بابت تبلیغات در صدا و سیما صورت گرفته که آمار منتشر شده مرکز تحقیقات رسانه ملی در مرداد ماه حکایت از آمار ناامید کننده مخاطبان تلویزیونی دارد و ۲۵ برنامه رسانه ملی که شاهد انواع تبلیغات در آن بودیم بیشتر از ۱۰ درصد موفق به جذب مخاطب نشد.

صرف نظر از اینکه آیا اساساً محل هایی که این مجموعه کلان برای ارائه تبلیغات خود انتخاب کرده است، درست و دارای بازخوردهای مناسب هست یا خیر در رابطه با این ولخرجی ها سئوال و نقدهای دیگری نیز مطرح است که اشاره به آنها خالی از لطف نیست.
اینکه در دنیای امروز ارتقای کیفیت محصول و بالابردن کیفیت خدمات را باید بهترین و موثرترین نوع تبلیغات در نظر گرفت؛ هدف مطلوبی که چه بسا با میلیاردها تومان هزینه تبلیغاتی نیز قابل دست یابی نباشد و از سوی دیگر نیز افزایش خدمات رفاهی به کارکنان و نیز ارتقای سامانه های فروش می تواند بخشی از این مسیرهای معقول و منطقی برای رسیدن به این اهداف باشد.

با این وجود باید پرسید مجموعه فروشگاه های زنجیره ای رفاه چرا به جای افرایش خدمات و تأمین رفاه کارکنان و نیز دیگر اقدامات مهم نظیر ارتقای سامانه فروش و افزایش کیفیت و تخفیف محصولات، در پی تبلیغات بیشتر آن هم از چند محل خاص است؟ آیا این به معنای طی کردن مسیرهای درست برای رسیدن به مقصدهای مطلوب آن هم با بهره گیری از روش های غیر منطقی و غیر معقول نیست؟

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید