مسؤول میز ایران پای میز بازرسی!

    کد خبر :532129

مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا حالا خود باید مقابل میز بازرس کل این وزارتخانه پاسخ بدهد به جز انتقام سیاسی یا تعصب نژادی چه انگیزه‌ای برای اخراج تعدادی از کارکنان پیشین داشته است؟

گزارش دیلی‌بیست حاکی است برایان هوک مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در میانه هجمه همه‌جانبه واشینگتن علیه ایران به زودی به دلیل یک پرونده تخلف اداری مورد بازجویی قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق -این گزارش که به قلم اِرین بانکو و اسپنسر آکرمن منتشر شده است ابتدا به جایگاه برایان هوک در وزارت خارجه آمریکا می‌پردازد که:

۱- سابقه عضویت در تیم جان بولتون (مشاور کنونی امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا) به عنوان فرستاده پیشین ایالات متحده به سازمان ملل در دوره بوش پسر را داشته است.

۲- علی رغم بسیاری دیگر که خیلی زود در دولت ترامپ برکنار شده‌اند توانسته نه تنها وضعیت پایداری برای خود ایجاد کند بلکه با تلاش‌ها و نفوذش نزدیک به ۱۰۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی در ایران را در مدتی کمتر از یک سال که از خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای سپری شده مورد تحریم قرار دهد.

۳- هوک همچنین یکی از اعضای تیم نزدیک به تیلرسون وزیر خارجه قبلی بود که علی‌رغم همکاران سابقش بعد از رفتن تیلرسون به مهره پمپئو تبدیل شد.

۴- مسئول میز ایران به بهانه اینکه یک پرونده مهم در خاورمیانه را در دست دارد، با جِرد کوشنر داماد ترامپ که عملاً مشاور ویژه او در امور خاورمیانه است، رابطه نزدیکی برقرار کرده و در سفر اخیر او به ریاض و دیدار با بن‌سلمان همراهی‌اش کرد.


تبریک نتانیاهو به هوک بابت اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران با واکنش کاربران به توییت وی همراه شد.

بنابر این به نظر می‌رسد او یک مهره فرصت‌طلب اداری است که بازی با نومحافظه‌کاران و تیم ترامپ را به خوبی بلد است و در تلاش برای تضعیف ایران هیچ اما و اگری نمی‌آورد. اگر تیلرسون از او می‌خواهد با اروپاییان برای محدودسازی برنامه موشکی ایران مذاکره کند، این کار را انجام می‌دهد و اگر ترامپ از توافق خارج شود و پمپئو از او بخواهد فشار بر ایران را برای «تغییر رژیم» مدیریت کند، باز هم او پای کار است.

اما در همین بحبوحه یک پرونده تخلف اداری گریبانگیر هوک شده است.

بازرس کل وزارت خارجه آمریکا در آخرین مراحل تحقیق پیرامون یک پرونده قرار دارد که نشان می‌دهد برخی کارکنان وزارت خارجه آمریکا صرفاً به دلیل اینکه رئیس‌جمهور ترامپ را قبول نداشته‌اند، اخراج شده‌اند.

یکی از مدیران وزارت خارجه به دیلی‌بیست گفته است «کارکنانِ یادشده مستحق این اقدام نبوده‌اند و این کاربدون هیچ پایه مستند و حقوقی ویا طی روند اداری انجام شده است».

دست کم هشت مدیر ارشد در این اخراج مشکوک دست داشته‌اند که برایان هوک نیز یکی از آنها است و همین موضوع بود که اِنجل و کیومینگ دو نماینده کنگره را در آگوست ۲۰۱۸ بر آن داشت تا مراتب هشدار و اعتراض خود را به نصب هوک به مسئولیت میز ایران در وزارت خارجه آمریکا بیان کنند.


کیومینگ به همراه یکی دیگر از نمایندگان اثرگذار کنگره به نام اِنجل در آگوست ۲۰۱۸ طی نامه‌ای به وزارت خارجه نسبت به نصب هوک با توجه به پرونده تخلف اداری‌اش هشدار داده بودند.

آنها در نامه‌ای به پمپئو نوشتند «مدارک داخلی نشان می‌دهد هوک در اقدامات اثرگذاری با هدف انتقام سیاسی از کارکنان وزارت خارجه نقش داشته است». انجل حتی گفته است اخراج برخی کارکنان به دلایل غیرموجه قومی و نژادی بوده است.

حالا در کنار انتقاد به سیاست‌های افراطی ترامپ که میز همکاری با ایران را به هم ریخته و علی‌رغم انتقاد متحدان اروپایی‌اش «تغییر رژیم» را بار دیگر در دستور کار قرار داد و تا به حال نیز معلوم نیست تا چه حد توانسته کارآیی این سیاست را نشان بدهد، یک پرونده تخلف اداری نیز به هجمه رسانه‌ای علیه وزارت خارجه آمریکا اضافه شده است.

فعلاً هوک بسیار به پمپئو نزدیک است. این را مارک دوبوویتز از مدیران ارشد اندیشکده تندروی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها بارها گفته است. اما افزایش فشار بر هوک ممکن است ترامپ را یاد جملاتی بیاندازد که در زمان مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری از هوک در پولیتیکو نقل شده بود: «حتی اگر شما بگویید که از ترامپ به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان حمایت می‌کنید، وقتی فهرست مواضعش را نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید با همه آنها مخالفید».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید