مراقب قلب دوم خود باشید

    کد خبر :1041689
مراقبت از پا

افراد به دلیل سبک زندگی و یا گرمایی بودن نمی‌توانند پوشیدن جوراب را تحمل کنند اما گرم نگهداشتن و مراقبت از پاها یکی از مهمترین اقداماتی است که هر فرد برای سالم‌تر نگهداشتن بدن خود می‌تواند انجام دهد.

به گزارش مشرق، از قدیم می‌گفتند: «آدم از پا سرما می‌خورد!…» گرم نگهداشتن و مراقبت از پاها یکی از مهمترین اقداماتی است که هر فرد برای سالم‌تر نگهداشتن بدن خود می‌تواند انجام دهد. هرساله با فرا رسیدن فصل سرما تعداد لباس‌ها بیشتر و جنس‌ آنها ضخیم‌تر شده و جوراب یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین لباس‌ها برای گرم نگهداشتن بدن در فصل پاییز و زمستان است.

برخی افراد به دلیل سبک زندگی و یا گرمایی بودن نمی‌توانند پوشیدن جوراب را تحمل کنند، اما جوراب نه تنها بدن را از سرماخوردگی بلکه از بیماری‌های فشارخون، آرتروز، درد استخوان، رینود و… می‌تواند نجات دهد. بنابراین پوشیدن آن می‌تواند در بهبود سلامت جسمانی مؤثر باشد. در این گزارش برخی از مزایا و معایب استفاده از جوراب برای بهبود سلامت جسمانی را بررسی خواهیم کرد.

چرا باید جوراب بپوشیم؟

یکی از مهمترین دلایل پوشیدن جوراب، محافظت از پا به‌ عنوان قلب دوم بدن انسان است. به همین دلیل در صورت تماس مداوم پا با زمین، این عضو مهم بدن در معرض آسیب‌های بسیاری قرار می‌گیرد. اما زمانی که جوراب به پا داشته باشید، پاها موقع راه رفتن از آسیب‌های احتمالی همچون فرورفتن جسم تیز و غیره در امان خواهند بود.

همچنین یکی دیگر از کاربردهای جوراب موقع پوشیدن کفش نمایان می‌شود، به‌طوری‌که جوراب باکیفیت و نخی مانع ایجاد اصطکاک بین کف پا و کفی کفش می‌شود و از وارد شدن آسیب به پا جلوگیری و با جذب عرق کف پا، از بروز بیماری‌های ناشی از آلودگی پیشگیری خواهد کرد.

پوشیدن جوراب خواص درمانی دارد

گفتنی است که جوراب خواص درمانی دارد. افرادی که به بیماری‌های دیابت، آرتروز و واریس مبتلا هستند با پوشیدن جوراب، گردش خون در بدن آن‌ها بهبود خواهد یافت. اگر به بیماری های خاصی مانند واریس مبتلا هستید حتما از جوراب های مخصوص واریس در خانه استفاده کنید. فشاری که جوراب واریس بر رگ‌های خونی ایجاد می‌کند سبب بهبود گردش خون در بدن شده و این کار سبب کاهش عوارض بیماری و انسجام رگ‌های خونی در پا می‌شود.

کاهش علائم بیماری رینود

اولین فایده جوراب پوشیدن در خانه گرم شدن پاها است. رینود بیماری است که دمای دست و پاها به هنگام خواب پایین آمده و سرد و بی‌حس می‌شوند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولاً خواب راحت و با کیفیتی ندارند. از این رو پوشیدن جوراب در این افراد سبب می‌شود تا پاهای آن‌ها هم در طول روز و هم در هنگام خواب و استراحت گرم باشد.

همچنین از فواید دیگر پوشیدن جوراب در خانه کاهش خستگی پاها است. در واقع جوراب مانند یک محافظ عمل می‌کند و با پوشیدن آن در خانه کمتر احساس خستگی خواهید کرد. بهتر است از جوراب های نرم و راحت استفاده نمایید، استفاده از جوراب های تنگ و غیر استاندارد نه تنها خستگی را از بین نمی‌برد بلکه باعث افزایش فشار بر روی پا و بدن شما می‌شود.

عوارض پوشیدن جوراب

پوشیدن جوراب فواید زیادی دارد اما در برخی از مواقع ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. برخی از افراد عادت دارند که با جوراب بخوابند. یکی از اصلی‌ترین مضرات جوراب پوشیدن در خواب کاهش بهداشت پا و بدن است. زیرا ممکن است در طول خواب پاها عرق کنند. در این شرایط با وجود جوراب تنفس کافی برای پوست پا ایجاد نمی‌شود و انواع باکتری و میکروب‌ها شروع به فعالیت بر روی پوست می‌کنند.

همچنین در مواردی ممکن است پوشیدن طولانی مدت جوراب در خواب، باعث کاهش فشار خون شود. بنابراین توصیه می‌شود که در هنگام خواب از جوراب استفاده نکنید. یا اگر به پوشیدن جوراب در هنگام خواب عادت دارید بهتر است از جوراب‌های نخی استفاده کنید.

پوشیدن جوراب تنگ و عوارض آن

استفاده از جوراب تنگ و غیر استاندارد می‌تواند مشکلات جدی را در سیستم گردش خون بدن ایجاد کند. همچنین پوشیدن جوراب‌های دارای الیاف مصنوعی و پلاستیکی در طولانی مدت آسیب‌های فراوانی را برای سلامتی بدن شما به وجود می‌آورند. بنابراین پوشیدن جوراب‌های استاندارد، نخی و با سایز مناسب در بهبود کیفیت سلامت جسمانی بسیار اهمیت دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید