مراقبت از پوست در فصل سرما

    کد خبر :1036639
مراقبت از پوست در هوای سرد
سلامت کلی پوست اهمیت زیادی دارد. این بدان معنی است که نه تنها باید از آن در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت کنیم بلکه هوای بسیار سرد یا باد شدید هم می‌تواند به ویژه برای پوست، خشن و آسیب زا باشد. بنابراین باید برای نرم و لطیف نگه داشتن پوست در هر فصل آگاهی لازم را داشته باشیم.

مراقبت از پوست در هر فصل نیاز به توجه مخصوص به همان فصل را دارد. چگونگی شست و شوی پوست و استفاده از مرطوب کننده‌های مناسب با نوع پوست یکی از کارهایی است که حتماً باید مد نظر قرار گیرد. مثلاً برای پوست‌های معمولی تا خشک، مرطوب کننده‌های کرمی بهتر از لوسیون‌ها هستند یا اگر پوست حساسی دارید، مرطوب کننده‌های بدون عطر انتخاب مناسب‌تری برای شما هستند. ضمن آنکه پس از حمام نیز بهتر است مرطوب کننده را به طور مستقیم روی پوست مرطوب بمالید تا رطوبت سطح پوست بیشتر حفظ شود.

عوامل مؤثر بر خشکی و چربی پوست

دکتر خلیل صداقت پیشه، متخصص پوست و مو و زیبایی درباره میزان خشکی یا چربی پوست می‌گوید: خشکی یا چربی پوست در وهله نخست یک مشکل ژنتیکی است؛ یعنی بعضی افراد به طور طبیعی پوست خشک، بعضی دیگر چرب و اغلب افراد نیز پوستی مختلط دارند؛ یعنی بعضی نواحی پوست آن‌ها چرب و بعضی قسمت‌های دیگر هم خشک است. حال باید توجه داشت عوامل محیطی نیز می‌توانند مشکل را افزایش یا کاهش دهند. مثلاً سرمای هوا، شست و شوی زیاد، شست و شو با آب سرد یا آب خیلی داغ می‌تواند خشکی را تشدید کند

شناسایی نوع پوست

به گفته دکتر صداقت پیشه، پوست خشک، فرد را مستعد اگزما، ترک پوست، خارش و حتی چروک زودرس می‌کند. همان گونه که مشکلات پوست چرب بر اثر چرب کردن و استفاده از کرم و پماد یا کمتر حمام رفتن و. . افزایش می‌یابد. برای داشتن برنامه مراقبتی برای پوست در گام اول فرد باید بداند چه نوع پوستی دارد. سپس نسبت به نحوه مراقبت از آن اقدام کند.

برنامه مراقبتی برای پوست

فردی که پوست خشک دارد باید توجه داشته باشد در حد امکان دفعات شست و شوی دست‌ها و بدن را کاهش دهد. بعد از حمام نیز چون پوست چربی سطح خود را از دست می‌دهد بایدآن را چرب نگه دارد. استفاده از شوینده‌هایی مثل صابون و شامپو و مواد ضدعفونی کننده را هم کمتر کند.

به گفته این متخصص پوست هنگامی که پزشک متخصص برای فرد دارای پوست خشک، صابون یا پن تجویز می‌کند منظور آن است که از شوینده‌های قوی استفاده نشود. البته این موضوع به معنای آن نیست که این گونه مواد؛ پوست را خشک نمی‌کنند.

مراقبت از پوست در هوای خشک و سرد

دکتر صداقت پیشه می‌گوید: توجه داشته باشیم سرما خشکی پوست را تشدید می‌کند. پس باید برای مقابله با آن از لباس مناسب و گرم استفاده شود. ضمن آنکه سرما، خشکی هوا را هم تشدید می‌کند. پس بهتر است هوای اتاق یا فضاهای بسته را در خانه به کمک قراردادن کتری روی گاز یا استفاده از دستگاه بخور مرطوب نگه داشت.

ارتباط آلودگی هوا با سلامت پوست

به گفته این متخصص پوست، استفاده از ضدآفتاب هم برای همه افراد ضروری است. ولی در افراد دارای پوست خشک ضروری‌تر است استفاده از کلاه لبه دار برای محافظت از تابش مستقیم آفتاب نیز ضرورت زیادی دارد.

آلودگی هوا شاید به علت ایجاد مانع در مسیر نور خورشید شدت تخریب پوست را کمی کاهش دهد. ولی حضور گازهای سمی در آن به پوست آسیب بیشتری می‌رساند. همچنین وجود دوده در هوای آلوده در لابه لای خطوط پوست باعث کدری و تیرگی پوست خواهد شد بنابراین بهتر است در حد امکان از قرار گرفتن پوست در هوای آلوده اجتناب شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید