محکومیت ۶۰۰ میلیون دلاری شرکت ملی نفت ایران با شکایت شرکت اماراتی داناگاز

    کد خبر :849240
محکومیت ۶۰۰ میلیون دلاری شرکت ملی نفت ایران با شکایت شرکت اماراتی داناگاز

شرکت خصوصی اماراتی “دانا گاز” (دانه غاز) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک گروه داوری بین‌المللی که به اختلاف کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت و گاز ایران رسیدگی می‌کرد، طرف ایرانی را به دلیل عدم اجرای تعهداتش به پرداخت ۶۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت محکوم کرده است.

به گزارش یورونیوز، قرارداد معروف به کرسنت ۲۰ سال پیش میان شرکت ملی نفت و گاز ایران و کرسنت پترولیوم (یکی از زیرشاخه‌های دانا گاز) امارت عربی متحده بسته شد.

قرار بود ایران براساس تعهداتش در این قرارداد، بخشی از گاز استخراج شده در یک میدان مشترک با امارات (میدان سلمان) را در بازه زمانی ۲۵ ساله به کرسنت پترولیوم بفروشد. اما این قرارداد هرگز اجرایی نشد.

این قراداد در زمان دولت دوم ریاست جمهوری سیدمحمدخاتمی و وزارت نفت بیژن زنگنه امضا شد اما اجرایی نشد. دولت محمود احمدی نژاد پس از انتقادهای اولیه تلاش کرد تا این قراداد را اجرایی کند اما موفق نشد. در سال ۲۰۰۹ میلادی شرکت کرسنت اختلاف خود با شرکت ملی نفت و گاز ایران را به داوری بین‌المللی سپرد.

شرکت دانا گاز (دانه غاز) امارات اعلام کرده است که غرامت یاد شده صرفا به عدم ایفای تعهد ایران در دوره نخست قرارداد باز می‌گردد و این شرکت انتظار صدور رای ضرور و زیان بسیار سنگین‌تری علیه ایران را در مرحله بعد دارد.

هیات داوری این قرارداد در پاریس مستقر است و احتمالا رای آتی خود را تا دو سال دیگر صادر خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید