محسنی‌اژه‌ای :عکاس نهاد ریاست جمهوری متهم و ممنوع الخروج بود/ این عکاس با نامه مدیر وزارت اطلاعات از کشور خارج شد

    کد خبر :133782

سخنگوی قوه‌قضاییه ضمن تشریح دلایل بروز مشکلات موسسه مالی و اعتباری کاسپین، آخرین اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات سپرده‌گذاران این موسسه را اعلام کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصدوبیستمین نشست خبری خود ضمن گرامیداشت شهید فهمیده و تشکیل سازمان بسیج دانش‌آموزی و دلاوری‌های جوانان غیور که لانه جاسوسی را اشغال کردند، درباره شرکت‌های تعاونی اعتبار و مسئولان ذی‌ربط در بانک مرکزی اظهار کرد: در یک مقطع زمانی وزارت تعاون وقت که الان این نام را نداریم، شرکت‌های تعاونی اعتباری را راه‌اندازی کرد و متاسفانه هیچ نظارتی نشد و آنها بر خلاف قوانین و مقررات با اخذ سپرده‌های زیاد از مردم، مشکلاتی را ایجاد گردند که تا الان ادامه دارد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی هم بر اساس قانون پولی و بانکی که وظیفه نظارت دارد، یک وقتی می‌گفت از ما مجوز نگرفتند و ما وظیفه نداریم. نهایتاً قرار شد بانک مرکزی سازماندهی کند. متاسفانه بر اثر دو کوتاهی؛ نخست وزارت تعاون که بدون شایستگی مجوز داد و دوم نبود نظارت بانک مرکزی، مشکل شرکت‌های تعاونی ایجاد شد. در سال 94 در راستای ساماندهی، با تعدادی از تعاونی‌های اعتبار صحبت می‌کنند و مقرر می شود، خودشان دست به انحلال بزنند و شرکت‌هایشان را منحل کنند و یک موسسه مالی و اعتباری به نام کاسپین تشکیل بدهند و سهامداران این موسسه، سهام داران شرکت‌های تعاونی منحله باشند.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: در اینجا قبل از اینکه تسویه‌حساب شود و اموال و موجودی‌ها محاسبه شود، تعاونی کاسپین مجوز می‌گیرد. همچنین قبل از اینکه دقیقا روشن شود چه نوع تعهداتی باید موسسه کاسپین داشته باشد، اقداماتی صورت می‌گیرد و تعدادی از سپرده‌گذاران احساس می کنند که شاید به مشکل بخورند و در نتیجه برخی شکایت می‌کنند و برخی هم می روند و حساب‌های آن تعاونی‌ها که عمدتا مربوط به موسسه فرشتگان است، توقیف می‌کنند. به دستگاه قضایی شکایت می‌شود و دستگاه قضا از اینجا وارد کار می شود.

به گزارش تسنیم معاون اول قوه‌قضاییه ادامه داد: از آن به بعد وقتی که دستگاه قضایی وارد شد، با هماهنگی مجلس، بانک مرکزی و دولت مقرر شد دو کار به صورت همزمان انجام شود؛ نخست اینکه بانک مرکزی چگونگی کار کاسپین را بررسی کند و دوم اینکه قوه قضاییه اگر جرمی واقع شده، پیگیری کند. در این پرونده‌ها، نگاه اول ما این است که همزمان با بررسی اتهامات، حق مردم تا جای ممکن احقاق شود و حق مردم از بین نرود اما کار اصلی قوه قضاییه شناسایی مجرم و رسیدگی به جرم است. اینجا قوه قضاییه نیست که پول داشته باشد و بخواهد به مردم بدهد. البته اگر اموالی باشد، مشکلی نیست و به طلبکاران داده می شود.

محسنی‌اژه‌ای گفت: با توجه به اهمیت مسئله چندین جلسه برای حل و فصل موضوع تا به امروز برگزار شده است و چندین بخشنامه تا الان خود من صادر کردم و به طور مشخص در شهریور ماه، کمیسیون اقتصادی گزارشی را به هیئت رییسه می‌دهد و آنها نیز تشخیص دادند که به قوه قضاییه اعلام کنند تا دستگاه قضا به صورت خارج از نوبت، اقدام کند و همین کار هم انجام شد. از آن تاریخ به الان، این پرونده خارج از نوبت و خارج از تشریفات دادرسی در حال پیگیری است و بخشنامه‌ای هم به روسای کل دادگستری‌ها ارسال شد زیرا افرادی که در شعب مختلف از فرشتگان طلب داشتند، دادخواست داده و حساب‌ها را مسدود کرده بودند. به روسای کل دادگستری اعلام کردیم، هرگونه دادخواستی که برای انسداد حساب یا توقیف اموال آمد، بدون هماهنگی اموال را توقیف یا حسابی را مسدود نکنید زیرا پرونده در تهران در دست رسیدگی است.

وی افزود: همچنین قرار شد دادسرا و بانک مرکزی نظارت کند تا سپرده برخی پس داده شود و برخی پس داده نشود. بانک مرکزی گزارش داد اگر تا سقف 100 میلیون به افراد بدهیم، 98 درصد سپرده گذاران، مشکل‌شان حل می‌شود. قرار شد یک خط اعتباری و یک منابعی از طرف بانک مرکزی در اختیار کاسپین قرار گیرد و با نظارت بانک مرکزی و دادسرا به افراد داده شود. دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد و طبق گزارش بانک مرکزی، تا الان هزار و 500 میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به سپرده گذاران داده شده است. قبلا با شکایت افراد خصوصی در شعبات مختلف، 59 حساب مسدود شده بود. در دو نوبت کل این 59 حساب رفع انسداد شد. همچنین طبق بخشنامه بانک مرکزی قرار شده، تا سقف 200 میلیون تومان به سپرده گذاران داده شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه ادامه داد: مشکلی که وجود دارد این است که موسسه فرشتگان کسری دارد؛ کل اموال منقول و غیر منقول‌شان هم تکافوی طلب‌ها را نمی‌دهد. قوه قضاییه در حال پیگیری است تا اموال را شناسایی کند. تا الان اجمالا مشخص شده کسی که عملا همه کارهای فرشتگان را بر عهده داشته، سوءاستفاده‌های شخصی انجام داده و میزان این سوء استفاده در حال بررسی است. همه این کسری به خاطر این قضیه نیست بلکه عمده کسری به خاطر سود بالایی است که می‌دادند. سود ها را از اصل سپرده مردم پرداخت می‌کردند. این تعاونی‌های اعتبار، حساب و کتاب‌هایشان خیلی دقیق و مشخص و روشن نیست و حساب‌های دفتری‌شان شفاف و روشن نیست.

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: در سال 95، کارشناسان بانک مرکزی از شرکت تعاونی اعتبار فرشتگان بازرسی و اعلام می‌کند که مجموعه سپرده‌ها هفت هزار و 860 میلیارد تومان است. تسهیلاتی که پرداخت کرده، دو هزار و 700 میلیارد است و در آن مقطع گفتند چهار هزار و 100 میلیارد تومان کسری دارد. هیئت تسویه خودِ فرشتگان هم که در سال 95 گزارش داده گفته که سپرده‌ها هشت و هزار و 200 میلیارد تومان است و تسهیلات پرداختی دو هزار و 500 میلیارد تومان است و کسری، دو هزار و 500 میلیارد است.

وی افزود: در اوایل سال 96، مجدداً بانک مرکزی گزارشی می‌دهد و اعلام می‌کند سپرده‌ها هشت هزار و 600 میلیارد، تسهیلات پرداختی هزار و 100 میلیارد است. کارشناسان خود فرشتگان هم در آن مقطع اعلام می‌کند که دو هزار و 560 میلیارد تومان میزان اموال منقول و غیرمنقول است. بازپرس دستور کارشناسی می‌دهد تا میزان دقیق اموال منقول و غیرمنقول مشخص شود. کارشناس تعیین شده توسط بازپرسی، میزان اموال منقول و غیرمنقول را هزار و 440 میلیارد اعلام می کند که بیش از هزار میلیارد تفاوت قیمت است.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: ما با یک مشکل همیشگی مواجه هستیم و آن هم اعداد کارشناسی‌ها و اعتراض به آنهاست. یک جلسه با هیئت تسویه فرشتگان حدود دو هفته پیش برگزار کردم و از آنها دعوت کردم حرف‌هایشان را بشنوم. آنها ادعا داشتند بخشی از اموالشان پروژه‌های ناتمام است و اگر این پروژه ها که 5 تا 40 درصد مانده، تمام شود، یا کل بدهی یا بخش قابل توجهی را پوشش می‌دهد و گفتند که الان چون نقدینگی ندارند نمی‌توانند تکمیل کنند و توقع داشتند از بانک‌ها تسهیلات بگیرند و پروژه‌ها را تمام کنند.

دری‌اصفهانی در زندان است

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره اینکه قرارداد طارمی باپرسپولیس جعلی بوده است، درباره ورود سازمان بازرسی به این موضوع گفت:اگر باشگاه دولتی باشد و با قرارداد جعلی پولی را برداشت کنند،جنبه اختلاس پیدا می‌کند. قطعا سازمان بازرسی و مدعی‌العموم می‌تواند ورود کند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود، درباره آخرین وضعیت پرونده شهرداری و شورای شهر شهرک صدرای استان فارس گفت: متاسفانه تخلفاتی بود که شهردار و برخی کارمندان شهرداری سابق آن محل و برخی اعضای شورای سابق انجام داده بودند که پرونده‌ای تشکیل شد و در دادگاه بدوی برای 11 نفر حکم صادر شده است که با توجه به نوع اتهامی که داشند از 3 تا 15 سال حبس به متهمان داده شده است و برخی نیز به انفصال دام و موقت و جزای نقدی و رد مال محکوم شدند.

وی درباره بحران آب در کشور و اینکه 11 میلیون حاشیه‌نشین به خاطر بحران آب به وجود آمده است گفت: مسئله آب یک مسئله جدی است که دولت به آن اهتمام دارد اما باید اهتمام جدی باشد. مدیریت آب مهم‌تر از مسائل دیگر است و مدیریت واحد نیاز دارد که کار کارشناسی نیاز دارد. آنچه قوه قضاییه در سال‌های اخیر با آن مواجه است، اولاً برداشت‌های غیرمجاز و غیرقانونی است که در استان‌های مختلف به ویژه استان‌هایی که کمبود آب دارند با این مسائل مواجه هستیم. تعیین حق‌آبه با ما نیست و دولت باید این کار را بکند. البته در برخی استان‌ها متفاوت است مثل استان اصفهان و نسبت به اصل مدیریت آب و جدا کردن آب شرب و کشاورزی کار دولت است و قوه قضاییه می‌تواند همکاری کند اما چیزی نیست که مستقیم وارد شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه درباره کشف پیش ساز مواد مخدر در خراسان رضوی گفت: متاسفانه میزان بسیاری از پیش‌سازهای مواد مخدر در این استان کشف شد که هنوز مواد مخدر به دادگاه نرفته است. از این مواد می‌شود هم مواد مخدر و هم دارو ساخت. اگر محرز شود که اینها برای ساختن مواد مخدر است، سازنده، وارد کننده و حمل کننده مجرم هستند و مجازاتش هم در قانون مبارزه با مواد مخدر پیش بینی شده که سنگین هم است.

محسنی‌اژه‌ای درباره قرارداد مهدی طارمی با باشگاه پرسپولیس که مشخص شده جعلی و صوری است و اینکه سازمان بازرسی آیا ورود کرده یا خیر گفت: اگر باشگاه دولتی باشد و با قرارداد جعلی پولی را برداشت کنند، جنبه اختلاس پیدا می‌کند. بدیهی است که سازمان بازرسی و مدعی‌العموم می‌تواند ورود کند. من فرض را گفتم و از این موضوع اطلاع ندارم.

وی در پاسخ به سوالی درباره قطعی شدن حکم دری اصفهانی و اینکه آیا وی برای تحمل دوران محکومیت به زندان رفته یا خیر گفت: ایشان دو پرونده داشته؛ یک پرونده جاسوسی بوده که 5 سال حبس محکوم شده و تایید هم شده است. قبل از اینکه این حکم ابرام شود ایشان در رابطه با پرونده مالی با قرار وثیقه در زندان بود که این حکم قطعی شد. حکم قطعی به زندان ابلاغ شد و الان در حال تحمل کیفر است و پرونده مالی هم به صورت جدا در حال رسیدگی است. بعید می دانم بخش مالی پرونده ایشان به دادگاه رفته باشد.

خروج یک عکاس ممنوع‌الخروج از کشور با نامه مدیر وزارت اطلاعات/ارجاع پرونده به دادسرای نظامی

محسنی‌اژه‌ای گفت: یک مدیر وزارت اطلاعات نامه‌ای می‌زند و می‌گوید این عکاس مأموریت مهمی دارد و به قاضی کشیک دسترسی نداریم و با این نامه اجازه خروج می‌گیرد. موضوع در دادسرای نظامی در حال پیگیری است.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به این سوال که شنیده شده عکاس نهاد ریاست جمهوری که ممنوع الخروج بوده با همکاری برخی دستگاه‌های دولتی توانسته از مرز خارج شود گفت:‌ اینکه با کجا بوده دقیق نمی‌دانم. می‌دانم که عکاسی بود که به خاطر اتهاماتی ممنوع‌الخروج شده است. دادستان متوجه می‌شود به رغم ممنوع الخروج بودن، به خارج از کشور رفته است. نهایتاً مشخص می شود که با نامه مدیر وزارت اطلاعات که این فرد ماموریت مهم دارد و به قاضی کشکیک دسترسی نیست، اجازه خروج را از مامور گذرنامه می گیرد. دادستان موضوع را به دادسرای نظامی منعکس کرده تا بررسی شود.

پرونده شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی هنوز به دادگاه نرفته است

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی گفت: این پرونده در دادسرا است و هنوز به دادگاه نرفته است.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی گفت: این پرونده در دادسرا است و هنوز به دادگاه نرفته است.
وی در خصوص پرونده مهدی جهانگیری گفت: این پرونده در دادسرا در مرحله رسیدگی قرار دارد و ایشان بازداشت هستند.
اژه‌ای درخصوص اینکه زنجانی گفته من پول دارم اما نمی‌دهم و برخی مردم فکر می‌کنند قوه قضاییه حکم را اجرا نخواهد کرد، گفت: ما قصد اجرا داریم و الان هم حکمش در حال اجراست، اینکه ایشان پول دارد و نمی‌دهد مشخص نشده است اینکه پولی هم ندارد را نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم اما هر چه مسیر بوده که وزارت اطلاعات باید می‌رفته، رفته است دو متهم هم داشته که هنوز حکمی برایشان صادر نشده است.
خبرنگاری گفت: جاسوسان به خودی خود وارد تیم هسته‌ای نشده‌اند و برخی از افراد آنها را برای تیم هسته ای انتخاب کرده‌اند و به طور مشخص شاید آقای سیف هم با توجه به معرفی دری اصفهانی مجرم است.

اژه‌ای در پاسخ گفت ما شواهدی نداریم که سیف از موضوع جاسوسی دری اصفهانی خبر داشته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده سپنتا نیکنام گفت: هنوز رأی ماهیتی صادر نشده و همان دستور موقت فعلاً پابرجاست.

وی در خصوص پرونده قائم مقام تولیت آستان رضوی نیز گفت: پرونده چند متهم دارد و آن قائم مقام خودش در خارج از کشور است البته در تلاش برای بازگرداندن اموال به کشور
هستیم.
وی درباره پرونده محکومیت یک چوپان در باغ ملک به جرم نشر اکاذیب گفت: از اصل خبر بی اطلاعم.
اژه‌ای درباره عدم حضور رئیس دولت اصلاحات در جلسه مؤسسه باران گفت: این موضوعات مربوط به دادسرای ویژه است و من از این اطلاعی ندارم اما آنچه گفته شده این است که محدودیت جدیدی نبوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید