سوخت شدن 400 هزار یورو از حساب شرکت تابعه ایران خودرو

    کد خبر :998030
شرکت صنعتی نیرو محرکه

در روز های اخیر گزارشی از صورت های مالی شرکت صنعتی نیرو محرکه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در آن به نکته ای عجیب درباره سوخت شدن 400 هزار یورو از دارایی های این شرکت اشاره شده است.

بازتاب– ماجرا از این قرار است که گویا شرکت صنعتی نیرو محرکه که از مجموعه های تابعه گروه خودرو سازی ایران خودرو است، در سال 1384 اقدام به خرید مواد اولیه به ارزش 550 هزار یورو از یک شرکت چینی به نام CPI می کند، اما شرکت مذکور بنا به دلایل نامعلوم از اجرای تعهد سر باز می زند.

پس از بد عهدی طرف چینی، از قرار معلوم پیگیرهای مکرر شرکت ایرانی به نتیجه ای نمی رسد و فقط 150 هزار یورو از کل مبلغ عودت داده می شود.

در نهایت نیرو محرکه ناچار به به اقدام حقوقی در دادگاه های عمومی تهران می شود و پس از کش و قوس های چندین ماهه، شرکت چینی CPI به پرداخت ۴۸۰ هزار یورو محکوم می گردد.

تا زمان انتشار صورت های مالی؛ اطلاعاتی از بازگشت مبلغ قرارداد به حساب طرف ایرانی در دسترس کارشناسان حسابرسی نبوده و آنها در پی این فقدان، مبلغ قرارداد را از حساب شرکت حذف و سوخت شده گزارش می کنند.

در گزارش مالی شرکت صنعتی نیرو محرکه آمده است:

گروه در سال 1384 جهت خرید مواد اولیه مبلغ 550 هزار یورو به شرکت چینی CPI پرداخت گردید و در حساب فی ما بین منظور گردید، لذا به دلیل عدم ایفای تعهدات مبلغ 150 هزار یورو استرداد و الباقی آن در سال 1394 سوخت شده تلقی و از حساب ها حذف گردیدجهت استرداد الباقی مبلغ پرداختی به همراه خسارت تاخیر تادیه و هزینه های دادرسی و حق الوکاله،اقدام به دعوای حقوقی نزد دادگاه عمومی تهران گردید، به موجب دادنامه مورخ 1400/11/16 شعبه 22 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران، شرکت CPI به پرداخت 480 هزار یورو در حق شرکت محکوم گردید.دادنامه صادره طی نامه مورخ 1401/3/9 جهت ابلاغ از سوی دادگاه مذکور به روابط بین الملل قوه قضاییه ارسال که تاکنون نسخه ابلاغ شده آن اعاده نگردیده است، ضمنا مبلغ 1260 میلیون ریال بابت هزینه های دادرسی تاکنون پرداخت شده که در دریافتی های غیر تجاری لحاظ شده است.

صورت های مالی نیرو محرکه

گروه صنعتی نیرو محرکه (سهامی عام) یکی از زیر مجموعه های بزرگ ایران خودرو است که خود چندین شرکت تابعه دارد و در سال 1364 با هدف ساخت و مونتاژ قطعات اصلی در صنعت خودرو سازی مانند گیربکس، سرسیلندر و…  تاسیس شده است.

همین قدر بدانید که چشم انداز این شرکت برای سال 1404، دستیابی به فروش حداقل ۱۵،۰۰۰میلیارد تومان در این صنعت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید