قطع سهمیه اکسیژن صنعتی در برخی استان‌ها/ بزودی گاز اکسیژن گران می‌شود

    کد خبر :803433
قطع سهمیه اکسیژن صنعتی در برخی استان‌ها/

رییس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی اظهار داشت: مراجعه‌کنندگان و متقاضیان در دفتر تهران ما، پیش از این روزانه ۲۵ تا ۳۰ سیلندر اکسیژن تقاضا می‌کردند اما الان به ۸۵ تا ۹۰ سیلندر رسیده است. در برخی از استان‌ها تقاضا تا ۴ یا ۵ برابر نسبت به قبل از کرونا افزایش یافته است.

پیکان کلانتری در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت تامین و فروش اکسیژن اظهار کرد: فعلا مشکلی در تامین کپسول‌های پزشکی اکسیژن وجود ندارد اما باید توجه داشت که مصرف اکسیژن تنها پزشکی نیست بلکه در صنعت هم مورد مصرف قرار می‌گیرد، با این تفاوت که استانداردهای اکسیژن صنعتی سخت ‌گیرانه‌تر است. بالطبع وقتی به یک باره مصرف بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد، مجبور هستیم آن را از مصرف صنعتی کاهش دهیم.

وی افزود: اگر به همین شکل ادامه پیدا کند مجبور می‌شویم به طور کلی تامین اکسیژن صنعتی را قطع کنیم، این اتفاق در برخی استان‌ها مانند گیلان و چهارمحال بختیاری افتاده است.

وی با اشاره به افزایش تقاضا گفت: مراجعه‌کنندگان و متقاضیان در دفتر تهران ما، پیش از این روزانه 25 تا 30 سیلندر اکسیژن تقاضا می‌کردند اما الان به 85 تا 90 سیلندر رسیده است. در شهرهایی که درگیری بیشتری با کرونا وجود دارد تقاضا نیز بیشتر است و در بعضی استان‌ها عرضه و تقاضا متعادل نیست. بطوریکه در برخی از استان‌ها تقاضا تا 4 یا 5 برابر نسبت به قبل از کرونا افزایش یافته است.

کلانتری با اشاره به اینکه دیگر وارداتی در این حوزه انجام نمی‌شود، تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی، در احجام مختلف گاز اکسیژن تولید می‌کنند، با توجه به این موضوع واردات هم چندان انجام نمی‌شود. وقتی تولید داخل برای یک کالا وجود دارد، برای واردات دیگر نمی‌توان از وزارتخانه مهر عدم ساخت را گرفت.

وی با اشاره به افزایش قیمت این کالا خاطرنشان کرد: صد درصد برای گاز اکسیژن افزایش قیمت خواهیم داشت. بیش از 30 درصد بر حقوق و دستمزد اضافه شده، قیمت حامل‌های انرژی نیز افزایش داشته، قیمت برخی از لوازم یدکی مورد استفاده 4 تا 5 برابر شده و هزینه‌های دیگر نیز به شکل مشابهی زیاد شده است. همه این موارد در قیمت تمام شده تولیدکنندگان تاثیرگذار است. تولیدکنندگان گله دارند که چرا در این شرایط قیمت‌ محصولات‌شان ثابت مانده و باید هماهنگی‌هایی با سازمان حمایت و وزارت بهداشت انجام شود تا بتوانیم قیمت محصولات را افزایش دهیم.

رییس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی افزود: خود تولیدکنندگان خواستار افزایش 50 درصدی قیمت هستند؛ اما فکر می‌کنم افزایش قیمت کمتر از 30 درصد نباشد چراکه اگر کمتر از این مقدار باشد تولید توجیهی ندارد.

وی با تاکید بر مشکلات تولیدکنندگان گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان عدم تامین منابع مالی است، کارخانه‌های اکسیژن یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان برق صنعتی هستند و کمترین میزانی که ماهانه پول برق می‌دهند 30 میلیون تومان است، حتی برخی کارخانه‌ها تا 300 میلیون تومان بهای برق پرداخت می‌کنند. وزارت بهداشت که پولی به آنها پرداخت نمی‌کند اما اداره برق به محض گذشت چند روز از موعد، برق را قطع می‌کند. وزارت بهداشت باید در این مورد فکری کند چون اگر به همین منوال ادامه پیدا کند تا چند ماه دیگر برخی کارخانه‌های اکسیژن تعطیل می‌شوند.

وی در ادامه اضافه کرد: امیدوارم که هرچه زودتر این موج کرونا نیز بگذرد و این مشکل رفع شود، برای صنف ما مشکل زیادی به وجود آمده است؛ صنعت‌کاران هم سال‌ها مشتریان ما بودند و وقتی نمی‌توانیم در این برهه نیاز آنها را تامین کنیم، بعد از اتمام مشکل کرونا نمی‌توانیم پاسخگوی آنها باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید