قطعات گیربکس اتوماتیک پارس

    کد خبر :963750

پس از موتور، گیربکس پیچیده‌ترین قسمت هر خودرو است. در گذشته بیشتر خودروها گیربکس دستی داشتند، اما امروزه درصد قابل‌توجهی از خودروها مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند. برخی از مدل‌های خودروی محبوب پژو پارس نیز مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند. قطعات گیربکس اتوماتیک پارس به 8 قسمت اصلی تقسیم می‌شوند.

مبدل گشتاور، پمپ روغن، چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای، ساعت گیربکس، شفت خروجی، باند ترمز، فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک و بدنه سوپاپ از قسمت‌های اصلی گیربکس این خودرو هستند. ما قصد داریم شما را با قطعات مختلف گیربکس اتوماتیک و قیمت حدودی آنها آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

♦ قطعات گیربکس اتوماتیک پارس

♦ قیمت گیربکس اتوماتیک پژو پارس

♦ قیمت قطعات گیربکس پژو پارس

لیست قطعات گیربکس اتوماتیک پارس

گیربکس اتوماتیک پژو پارس شامل 8 قطعه است که به‌طور مختصر به آنها اشاره می‌کنیم.

مبدل گشتاور

در گیربکس‌های اتوماتیک چیزی به نام کلاچ وجود ندارد. مبدل گشتاور در این نوع گیربکس‌ها جایگزین کلاچ شده است و کار کلاچ را انجام می‌دهد. در مبدل‌های گشتاور، چرخ‌دنده‌ها، پیچ‌ها و مهره‌ها به‌صورت فیزیکی به موتور متصل نمی‌شوند، بلکه این اتصال از طریق روغن گیربکس انجام می‌گیرد.

مبدل گشتاور از 4 جزء اصلی تشکیل شده است. پمپ، توربین، استاتور و روغن هیدرولیک از اجزای داخلی مبدل گشتاور هستند. پمپ مبدل گشتاور به فلایویل موتور متصل است و به‌صورت گریزازمرکز حرکت می‌کند.

با حرکت توربین موجود در مبدل گشتاور، نیروی گشتاور موتور به محورها منتقل می‌شود و درنتیجه خودرو به حرکت می‌افتد.

جهت حرکت روغن هیدرولیکی که از توربین خارج می‌شود، خلاف جهت حرکت پمپ و همچنین نیروی گشتاور موتور است. اگر روغن هیدرولیک به پمپ برسد، گشتاور موتور و سرعت پمپ به دلیل وجود اصطکاک کم می‌شود. برای جلوگیری از این کاهش در سرعت پمپ و گشتاور موتور از قطعه‌ای به نام استاتور استفاده می‌شود.

روغنی که در مبدل گشتاور در جریان است، روغن هیدرولیک نام دارد. این روغن ویسکوزیته بالایی دارد و وظیفه آن این است که نیروی گشتاور پمپ را به توربین انتقال دهد.

پمپ روغن

این قطعه وظیفه انتقال روغن را از مخزن به قسمت‌های مختلف سیستم گیربکس دارد.

چرخدنده های سیارهای

چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای به گیربکس این اجازه را می‌دهند تا گزینه‌های مختلف دنده را مورد استفاده قرار بدهد.

ساعت گیربکس

ساعت گیربکس اتوماتیک یا کنترل والف که اصطلاحا مغز گیربکس نیز نامیده می‌شود، وظیفه کنترل گیربکس را بر عهده دارد. این کنترل شامل کنترل فشار روغن گیربکس اتوماتیک و مقدار ضریب دنده است. تمامی کانال‌های روغن گیربکس در ساعت گیربکس قرار دارند.

ساعت گیربکس از اصلی‌ترین قطعات گیربکس اتوماتیک پارس است. نشت روغن گیربکس، تعویض اشتباه و عدم تعویض دنده، بروز صداهای عجیب و مختلف در هنگام تعویض دنده و تعویض خشن دنده ازجمله علائم خرابی و وجود ایراد در ساعت گیربکس اتوماتیک است.

شفت خروجی

پس از اتمام کار گیربکس اتوماتیک، نیرو به شفت محرک انتقال داده می‌شود. وظیفه شفت خروجی به حرکت درآوردن شفت محرک است.

باند ترمز

وظیفه باند ترمز این است که چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای را به‌صورت موقتی نگه می‌دارد. rpm موتور به کمک باند ترمز قبل از آزاد شدن با نسبت دنده مطابقت پیدا می‌کند.

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک

این قطعه یکی از مهم‌ترین اجزای گیربکس اتوماتیک است که باید طی زمان تعویض شود. بهترین زمان تعویض این قطعه زمانی است که کارکرد خودرو به حدود 20000 کیلومتر برسد. البته این عدد دقیق نیست و به عوامل بسیاری از جمله سبک رانندگی و ترافیک بستگی دارد. لذا فیلتر روغن یکی از اصلی‌ترین قطعات گیربکس اتوماتیک پارس است.

وظیفه اصلی روغن گیربکس روان‌سازی و خنک کردن قطعات مختلف گیربکس است. علی‌رغم استفاده از این روغن در گیربکس خودروها، فرسودگی قطعات گیربکس مشکلی رایج است. لذا تعویض روغن گیربکس امری ضروری است.

از جمله نشانه‌های خرابی فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک موارد زیر است:

♦ کیپ‌ شدن فیلتر روغن

♦ پلیسه زدن، ساییدگی و فرسودگی قطعات گیربکس

♦ تغییر رنگ روغن از روشن به تیره

بدنه سوپاپ

بدنه سوپاپ وظیفه انتقال تمام فشار پمپ روغن را دارد. اگر این قطعه روغن را انتقال ندهد، هیچ‌یک از اجزای گیربکس نمی‌توانند به وظایف خود عمل کنند. لذا بدنه سوپاپ از مهم‌ترین قطعات گیربکس اتوماتیک پارس است.

قیمت گیربکس اتوماتیک پژو پارس

بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک پژو پارس از نوع al4 است. در کشور ما به دلیل وجود تورم، قیمت‌ها ثابت نیست و طی زمان افزایش می‌یابد. اما قیمت حدودی گیربکس اتوماتیک پژو پارس 10 میلیون و پانصد هزار تومان در اوایل دی‌ماه سال 1401 است. برای بررسی بیشتر قیمت گیربکس اتوماتیک پژو پارس اینجا کلیک کنید.

قیمت قطعات گیربکس پژو پارس

قیمت قطعات گیربکس این خودرو نیز ثابت نیست و نمی‌توان رقم دقیقی از آنها را اعلام کرد. درصورتی‌که فرسودگی قطعات گیربکس بیش از 50 درصد باشد، تعمیرکاران اقدام به تعویض آنها می‌کنند.

اما قیمت حدودی برخی قطعات گیربکس پژو پارس به شرح زیر است:

مپ روغن گیربکس: یک میلیون و پانصد هزار تومان

ساعت گیربکس: 2 میلیون و پانصد هزار تومان

فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک: 180 تا 300 هزار تومان

روغن گیربکس: 200 تا 400 هزار تومان

شفت خروجی: 250 تا 400 هزار تومان

لازم به ذکر است این قیمت‌ها حدودی بوده و طی زمان و در شهرهای مختلف ممکن است متغیر باشد.

سخن پایانی

برخی از مدل‌های خودروی پژو پارس مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند. گیربکس اتوماتیک در مقایسه با گیربکس دستی از حساسیت و پیچیدگی بیشتری برخوردار است. مبدل گشتاور، پمپ روغن، چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای، ساعت گیربکس، شفت خروجی، باند ترمز، فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک و بدنه سوپاپ ازجمله اصلی‌ترین قطعات گیربکس اتوماتیک پارس هستند.

در این مقاله سعی شد به قطعات مختلف گیربکس اتوماتیک پژو پارس و قیمت حدودی آنها اشاره شود. اگر شما هم به دنبال تعویض قطعات گیربکس خودروی خود هستید، به سایت تعمیرکار مراجعه کنید.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید