چگونه از همسایه خود شکایت کنیم؟

    کد خبر :964826

شاید تابحال برای شما هم پیش آمده باشد که از مزاحمت همسایه های خود خسته شده باشید از جمله مزاحمت ها میتوان به سر و صدای زیاد، پارک کردن خودرو در جای نامناسب، اختلاف بر سر استفاده از قسمت های مشاء ساختمان و…. اشاره کرد. اگر طرفین نتوانند مشکلات خود را با گفتگو و مذاکره حل کنند میتوانند از هم شکایت کنند. در این مقاله قصد داریم در رابطه با اینکه چگونه از همسایه خود شکایت کنیم و نحوه و مراحل آن توضیحاتی ارائه دهیم.

شکایت از همسایه

خانه و محل سکونت از مکان هایی است که هرشخصی در آن آرامش و آسایش می طلبد. اگر آرامش و آسایش محل زندگی از بین برود ساکنین به ترک یا از بین بردن مانع آرامش می پردازند. در مواقعی پیش می آید که این مزاحمت از جانب همسایه ها صورت می گیرد. در حقیقت اگر افراد مختلف با هم مشکلی داشته باشند، باید در مرحله نخست بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل نمایند مثلا به مدیر ساختمان مراجعه نموده و مشکلات خود را مطرح میکنند و مدیر آپارتمان برای این که اختلاف بین دو طرف پایان یابد، اقدام به برگزاری چند جلسه می‌نماید. در این جلسات همسایه هایی که با هم مشکل داشته‌اند، اختلافشان را بیان می‌کنند و در نهایت تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ می‌شود. در صورتی که این روش برای حل اختلافات بین طرفین کارایی مفیدی نداشته باشد، و همسایه ها قصد صلح و سازش نداشته باشند در نهایت بحث طرح دعوا و شکایت قانونی مطرح می‌شود.

مصادیق مزاحمت‌های همسایه در جهت طرح شکایت

همانگونه که در ابتدای مقاله گفتیم مزاحمت یکی از دلایل مهم شکایت از همسایه محسوب میشود. در واقع همسایه مزاحم با انجام رفتارهایی می‌تواند موجبات برهم زدن آسایش عمومی را فراهم کند.

همسایه‌ای که به صورت پیوسته برای ساکنین ساختمان ایجاد مزاحمت می‌کند، مرتکب تخلف غیرقانونی شده است و امکان شکایت از وی از طریق مراجع قضایی وجود دارد. مواردی که می‌توانند باعث نارضایتی ساکنان ساختمان را فراهم کنند، گسترده هستند و نمی‌توان صرفا به یک سری از موضوعات خاص محدود کرد. در واقع گسترده بودن دایره شمول مزاحمت‌های ایجاد شده از طرف همسایگان می‌تواند موجبات بروز تخلفات بعدی را نیز فراهم کند.

در هر حال نکته مشترکی که بین تمامی اذیت‌های همسایه وجود دارد، عدم توجه به حقوق همسایه‌ها است. در واقع در تمامی مصادیق آزار و اذیت‌های همسایه می‌توان عدم رعایت انصاف و همسایه داری را به وضوح مشاهده کرد.

موارد زیر می‌تواند در زمره مصادیق مزاحمت توسط همسایگان محسوب شود:

♦ سر و صدای بیش از حد و نامتعارف

♦ عدم پرداخت سهم شارژ ساختمان

♦ عدم رعایت بهداشت در فضای مختلف ساختمان

♦ توهین به سایر ساکنین ساختمان

♦ وارد نمودن خسارت به بخش های مختلف ساختمان

♦ درگیری با اعضای مختلف ساختمان

موارد مزبور تنها بخشی از نمونه های مزاحمت‌های آپارتمانی به شمار می‌روند و صرفا همین موارد می‌توانند از دلایل قانع‌کننده برای شکایت از همسایه به شمار روند.

روش های شکایت از همسایه

شکایت از همسایه روش های مختلفی دارد که میخواهیم در این قسمت توضیحاتی ارائه دهیم.

شکایت از همسایه از طریق ارسال اظهار نامه

یکی از روش های شکایت از همسایه، ارسال اظهارنامه است. ارسال اظهارنامه در واقع روش قانونی برای طرح دعاوی مختلف محسوب می‌شود که می‌توان برای شکایت از همسایه مزاحم نیز استفاده نمود. ارسال اظهارنامه در واقع روش حقوقی و قانونی در مطالبه حق و حقوق افراد قبل از اقامه دعوا در مراجع قضایی و دادگاه‌ها برای طرح شکایت کاربرد دارد که در مورد شکایت از آزار و اذیت همسایه نیز دارای کارایی می‌باشد.

ارسال اظهارنامه برای شکایت از همسایه مزاحم اینگونه است که به روش قانونی به ساکنین متخلف آپارتمان هشدار داده می‌شود. در حقیقت شاکی در متن اظهارنامه به این موضوع اشاره می‌کند که تقاضای رفع آزار و اذیت از جانب همسایه را دارد.

اگر در صورت ارسال اظهارنامه، همسایه باز هم به ایجاد مزاحمت‌های خود پایان ندهد، می‌توانید از طریق مراجع قضایی اقدام به ثبت شکایت کرده و این موضوع را به صورت رسمی و قانونی مورد پیگیری قرار دهید.

شکایت از طریق پلیس 110

چنانچه مزاحمت‌های همسایه شامل رفتار مجرمانه باشد باید از طریق مراجع قانونی اقدام به شکایت کرد.

هنگامی که پلیس به محل مسکونی شما وارد شد، اگر همسایه در حین بروز جرمی باشد، پلیس می‌تواند گزارشی از اقدامات همسایه که منجر به آزار و اذیت شده است را صورتجلسه نماید.

گزارش پلیس و تنطیم صورتجلسه می‌تواند دلیل محکمی برای طرح شکایت از همسایه مزاحم باشد. با توجه به اینکه پلیس، ضابط قضایی محسوب می‌شود، مدارک و مستندات آنها می‌تواند برای مراجع قضایی قابل قبول باشد.

شکایت از طریق مراجع قضایی

راه دیگری که برای شکایت از همسایه تعیین شده است، مراجعه به مراجع قضایی است.

در صورتی که راه‌های مقابله به آزار و اذیت‌های همسایه که در بالا گفته شد، موثر نبودند یا مزاحمت به حدی شدید بوده که سبب ایراد آسیب‌های جدی به همسایه‌های دیگر شده باشد، این بار می‌توان با مراجعه به مراجع قضایی اقدام به شکایت از همسایه مزاحم نمود. در این راه استفاده از راهنمایی و مشاوره بهترین وکیل تهران میتواند کمک قابل توجهی به شما نماید.

برای شکایت از همسایه از طریق مراجع قضایی می‌بایست دلایل کافی و قاطعی داشته باشید. مرجع قضایی به دلایلی که خفیف هستند مانند رفت و آمدهای عادی در ساختمان ترتیب اثر نمی‌دهند و در این صورت همسایه را جریمه نخواهند کرد.

در واقع دادگاه‌ها مزاحم‌‌هایی که شدید نیستند را برای طرح شکایت از همسایه مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

برای شکایت از همسایه مزاحم باید به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه فرمایید و شکایتی را در این زمینه تنظیم و ثبت کنید. در این صورت شکایت شما به مرجع قضایی صالح ارسال می‌شود و در اسرع وقت اقدامات لازم جهت رسیدگی به آن صورت می‌گیرد.

علاوه بر ثبت شکایت‌نامه، دلایل و مستندات کافی که بتواند ادعای شاکی را به اثبات برساند، باید در پرونده ضمیمه شود. در خصوص مستندات کافی در ارتباط با آزار و اذیت همسایه می‌توانید اقدام به ضبط عکس و فیلم نمایی و آنها را به عنوان مدرک رسمی برای ثبت ادعا در اختیار دادگاه قرار دهید.

بعد از شکایت در دفاتر الکترونیک قضایی پرونده به دادسرا ارجاع داده می‌شود. دادسرا به منظور ایجاد سازش بین طرفین شکایت مزبور را به مرجع شورای حل اختلاف ارسال می‌کند.

در صورتی مشکل به وجود آمده بین شاکی با همسایه مزاحم از طریق سازش در مرجع حل اختلاف برطرف نشود، پرونده مجدد برای انجام تحقیقات مقدماتی به دادسرا فرستاده می‌گردد.

در این صورت دادسرا اقدامات لازم جهت تحقیقات مقدماتی را انجام می‌دهد و در نهایت پرونده برای صدور رای به دادگاه ارسال می‌شود. دادگاه نیز براساس تحقیقات دادسرا و مدارک و مستندات کافی، اقدام به صدور رای در مورد شکایت از همسایه مزاحم را می‌نماید.

در این صوت حکم صادره می‌تواند به نفع شاکی و به ضرر همسایه یا علیه یکی از طرفین صادر شود.

ثبت شکایت از همسایه به دلیل توهین و فحاشی

یکی از زمینه‌های آزار و اذیت از طرف همسایه، توهین و فحاشی به اهالی ساختمان است. در واقع ممکن است که فردی در ساختمان با همسایه خود به دلایل مختلف دچار اختلاف شود و در نهایت مشاجره لفظی بین آنها صورت گیرد.

در این بین نیز ممکن است که همسایه‌ای به یکی از اهالی آپارتمان توهین و فحاشی کند. در این صورت شاکی می‌تواند به دلیل فحاشی همسایه از او شکایت کند. در اینگونه مسائل کمک گرفتن از بهترین وکیل زن در تهران میتواند کمک شایان توجهی به شما کند و از پیش امدن اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

در واقع چنین رفتاری از طرف همسایه مزاحم جنبه مجرمانه دارد و شاکی می‌تواند علیه او طرح شکایت کیفری کند. توهین و فحاشی در قانون ایران جرم محسوب می‌شود و اشخاصی که چنین عملی را انجام می‌دهند، مطابق قانون مجرم شناخته شده و در نهایت مجازات می‌شوند.

تخلفاتی که از طرف همسایه رخ می دهد، ممکن است که ارتباطی با امور ساختمان نداشته باشد و مصداق بارز جرم محسوب شود.

در این شرایط شکایت از همسایه توهین‌کننده حق قانونی ساکنین ساختمان است و مراجع ذی‌صلاح به شکایت او در زمان مناسب رسیدگی می‌کنند. در هرصورت اگر همسایه ساختمان به شما توهین کرد، می‌توانید از طریق مراجع قضایی اقدام به ثبت شکایت نمایید.

رسیدگی به این‌گونه دعاوی به جهت آن که جنبه کیفری دارند، در مراجع قضایی کیفری رسیدگی می‌شود. بنابراین برای شکایت در این زمینه ابتدا باید به دادسرا مراجعه کنید.

دادسرا در وهله اول تحقیقات مقدماتی جرم را انجام می‌دهد و در صورتی که ثابت شود، همسایه به شخص یا اشخاصی در آپارتمان توهین کرده است، پرونده برای رسیدگی بیشتر و صدور حکم به دادگاه کیفری صالح ارجاع داده می‌شود.

اثبات این موضوع تا حد زیادی به ادعاهای ارائه شده طرفین بستگی دارد. در واقع اگر بتوانید مدارکی را در اختیار دادسرا قرار دهید که نشان‌دهنده توهین همسایه به شما است، وقوع جرم برای دادسرا اثبات می‌گردد.

در نهایت با صدور حکم توسط دادگاه، همسایه مزاحم مجازات خواهد شد و شما به حق قانونی خود خواهید رسید.

منبع: وکیل از ما | vakilazma.com

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید