عیب یابی و مشکلات سیم کشی و سیستم برق خودرو و راه حل رفع آنها

    کد خبر :965571

سیستم الکتریکی خودروی شما نقش مهمی در عملکرد آن دارد! این سیستم از اجزای بسیاری تشکیل شده و تمامی اجزا و قطعات خودرو، از پنجره ها و آینه ها تا روشن شدن موتور و شارژ دستگاه های خودرو شما را کنترل می کند. به همین دلیل، تعیین دقیق مشکل برق می تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین در این مقاله برخی از مشکلات رایجی که رانندگان با آن مواجه هستند، آورده شده است. پس اگر برای روشن کردن خودروی خود مشکل دارید، یا چراغ ‌های ماشین شما شروع به کم ‌نور شدن یا سوسو زدن کرده و سایر قطعات آن مثل همیشه کار نمی ‌کنند، ممکن است با مشکل سیم کشی و سیستم برق خودرو مواجه باشید.

علاوه بر این، سیستم برق و سیم کشی خودرو از سیم، فیوز، به علاوه مجموعه ‌ای از قطعات الکتریکی تشکیل شده و در صورت خرابی یکی از این قطعات، می ‌تواند عملکرد و کارایی ضعیفی داشته باشد یا بدتر از آن، ممکن بوده ماشین شما اصلاً روشن نشود. بنابراین، برای تعمیر و نگهداری اولیه خودرو، باید رایج ترین مشکلات سیم کشی و سیستم برق خودرو و نحوه رفع آن ها را بیاموزید.

رایج ترین مشکلات سیم کشی و سیستم برق خودرو و نحوه رفع آنها

همان طور که می دانید، سیستم الکتریکی خودرو یک جزء ضروری در تمام وسایل نقلیه مدرن است. همچنین، سیستم برق خودرو به سه قسمت اصلی باتری، دینام و استارت تقسیم می شود. تمام قسمت های سیستم الکتریکی باید به درستی کار کنند تا ماشین شما به طور عادی کار کند. بر خلاف بسیاری از مسائل مکانیکی، تشخیص مشکلات الکتریکی دشوار بوده و بهتر است توسط یک مکانیک خبره انجام شود. بنابراین، در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، خودروی خود را بررسی کنید. یکی از مهمترین تجهیزاتی که می توانید به وسیله آن عمده مشکلات سیمکشی خودرو را شناسایی نمایید دستگاه تستر سیم کشی مولتی پروب نگارخودرو می باشد.

باتری معیوب

یکی از رایج ترین مشکلات الکتریکی در خودرو ها، شارژ باتری است. بدون باتری ، ماشین شما روشن نمی ‌شود. در بیشتر موارد، اگر کلید استارت را بچرخانید و وسیله نقلیه شما روشن نشود، مقصر به احتمال زیاد باتری از کار افتاده است. به طور کلی، طول عمر باتری خودرو بین 4 تا 6 سال بوده، با این حال، معمولاً می توانید از طریق رانندگی منظم جلوی بروز این مشکل را بگیرید. همچنین، نباید از این نکته غافل شد که معیوب شدن موتور خودرو می تواند به دلیل روشن ماندن چراغ ها و رادیو باشد. به محض راه اندازی، موتور آمپر را از باتری می کشد. بنابراین، اگر باتری تمام شده یا قدیمی باشد، معمولاً روشن شدن موتور بیشتر از حد معمول طول می کشد. یکی از رایج ترین نشانه های باتری ضعیف یا قدیمی این است که صدای موتور را به آرامی می شنوید.

علاوه بر این، مشکلات سیستم الکتریکی می تواند منجر به تخلیه باتری شود. این به نوبه خود از چرخش موتور جلوگیری می کند و باعث می شود ماشین شما به سختی روشن شود. شایع ترین علامت مشکلات موتور، روشن شدن چراغ چک موتور هنگام رانندگی است. پس از مشاهده این علائم توصیه می شود که وسیله نقلیه خود را بررسی کنید.

نقص در دینام خودرو

دینام معمولا به عنوان قلب سیستم الکتریکی خودرو شناخته می شود که وظیفه ارسال نیرو به قسمت های الکتریکی وسیله نقلیه شما مانند شیشه ها و چراغ های جلو را بر عهده دارد. یکی از مشکلات اصلی خودروهای الکتریکی، نقص در دینام است. دینام ماشین همان چیزی بوده که باتری شما را شارژ می کند و سیستم الکتریکی شما را در هنگام کارکردن موتور تامین می کند. انجام این تعمیر برق خودرو بسیار مهم است زیرا نقص در دینام از شارژ مجدد باتری جلوگیری می کند.

دینام ماشین اطمینان می دهد که موتور، برق کافی برای حرکت را دریافت می کند. اگر دینام خراب شود، ممکن است متوجه چراغ های کم نور شوید و رادیو خودرو کار نکند. بنابراین، باید گفت که دینام سیستم شارژ خودرو بوده که از انرژی مکانیکی خودرو برای شارژ باتری و همچنین برای کار با قطعات مختلف الکتریکی مانند چراغ های داشبورد، چراغ های جلو و عقب خودرو، برق تولید می کند. شما باید دینام را به طور منظم همراه با باتری هر 4 تا 6 ماه یکبار با استفاده از مولتی متر تست کنید.

شمع های معیوب خودرو

شمع ها جرقه ای را ایجاد می کنند که محلول بنزین و هوا را در محفظه احتراق خودرو شما مشتعل می کند. مانند هر قطعه دیگر خودرو، مواقعی وجود دارد که شمع می شکند و کار نمی کند. همچنین، شمع های کثیف، قدیمی یا شل بر عملکرد خودروی شما تأثیر می گذارد. اگر هر زمان که دنده را عوض می کنید، متوجه شدید که خودرو قدرت خود را از دست می دهد، احتمال زیادی وجود دارد که شمع ها معیوب بوده و نیاز به تعویض داشته باشند.

مشکل اتصالات و سیم کشی

اگر متوجه بوی ذوب یا سوختن پلاستیک شدید، این می تواند نشان دهنده این باشد که سیم کشی شما کوتاه و تا حدی گرم شده که عایق اطراف آن ذوب می شود. نادیده گرفتن این موضوع می تواند منجر به آتش سوزی ماشین شما شود، حتی زمانی که در حال رانندگی با آن هستید. به این دلیل که سیم های شل یا کوتاه می توانند باعث آتش سوزی شوند. اتصال الکتریکی شل مقاومت بالاتری ایجاد و عبور جریان از مدار را دشوارتر می کند. این منجر به گرمای شدید، ذوب شدن سیم ها و در صورت عدم کنترل، آتش سوزی می شود. اگر متوجه چنین بویی شدید یا دود از ماشینتان می آید، فورا رانندگی را متوقف کنید و وسیله نقلیه خود را تعمیر کنید. بنابراین، بهترین راه برای رفع مشکلات سیم کشی این است که یک مکانیک مجرب به آن نگاهی بیندازد. شما می توانید شخصا به وسیله دستگاه رادار نگارخودرو اتصالات و محل قطعی سیمکشی خودرو را شناسایی نمایید.

فیوز سوخته

فیوزها از سیم‌کشی و سایر اجزای الکتریکی خودرو با قطع کردن مدار در صورت وجود مشکل محافظت می‌ کنند. متأسفانه فیوز قابل تعمیر نیست و پس از خرابی، باید جایگزین شود. با این حال، انجام آن معمولاً یک کار ارزان و آسان است. فیوز ها برای محافظت از سیستم الکتریکی در برابر آسیب طراحی شده اند، بنابراین اگر یکی از آن ها منفجر شود، به معنای وجود مشکل الکتریکی سیستم خودرو بوده که ممکن است با آن مواجه شوید. پس اگر می توانید فیوز سوخته را پیدا کرده و از یک موچین کوچک برای بیرون کشیدن آن استفاده کنید. همچنین، بهترین راه برای یافتن مشکل این است که همه فیوزها را بررسی و فیوز های سوخته را جایگزین کنید.

کابل های باتری نیاز به تعویض دارند

کابل های باتری وسیله نقلیه شما برای سیستم الکتریکی مهم هستند، زیرا مستقیماً باتری خودرو را به سیستم الکتریکی متصل می کنند. بنابراین، تخلیه یا شارژ باتری یک مشکل الکتریکی آشکار است. با این حال، فقط باتری را بدون بررسی سایر مشکلات الکتریکی احتمالی در خودرو تعویض نکنید. باتری خودرو حدود پنج سال عمر می کند، بنابراین ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. پس کابل های باتری را از نظر خوردگی بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی وصل شده اند. اگر ماشین روشن نشد، باتری را به یک تعمیرگاه خودرو ببرید تا عملکرد آن را بررسی کند. اگر تعمیرگاه به این نتیجه برسد که باتری خوب کار می کند، ممکن است مشکل در جای دیگری از سیستم الکتریکی خودرو باشد.

ولتاژ پایین

برخی از مشکلات الکتریکی خودرو را می توان با ردیابی افت ولتاژ تشخیص داد. چراغ ‌های کم نور و استارت آهسته می ‌تواند نشانه ولتاژ پایین باشد و زمانی رخ می ‌دهد که خودرو برای کارکردن برق دریافت نمی‌ کند یا ولتاژ لازم برای حرکت نیست. ولتاژ پایین معمولاً به دلیل مشکل اتصال نامناسب شبکه‌ ها ایجاد شده که باعث کاهش بیش از حد ولتاژ می شود. سطوح ولتاژ زمانی که سیم ها فرسوده و خورده می شوند کاهش می یابد و برای کار دوباره به طور موثر نیاز به تعویض دارد. آزمایش افت ولتاژ را می توان برای یافتن دقیق محل خطای الکتریکی انجام داد. اما بهتر است از یک مکانیک حرفه ای برای انجام آزمایش افت ولتاژ استفاده کنید یا خود یک برقکار ماهر باشید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، سیستم الکتریکی برای عملکرد یک وسیله نقلیه اساسی است و به مجموعه ای از قطعات از جمله دینام، استارت و باتری نیرو می دهد. این سیستم، بر اساس سال تولید، ساخت و مدل آن، تفاوت های ظریفی دارد. همچنین، تشخیص مسائل الکتریکی نسبت به سایر مشکلات خودرو می تواند چالش برانگیزتر باشد. اگرچه برق نقش عمده‌ ای در مدرن‌ سازی خودرو داشته و تجربه رانندگی را بسیار بهبود بخشیده و خودرو را در هر شرایطی قابل استفاده می‌کند، مشکلات الکتریکی خودرو دردسرهای زیادی را برای صاحبان خودرو ایجاد کرده است. پس عیب یابی این قطعات الکتریکی اغلب نیاز به استفاده از یک فناوری تشخیصی پیشرفته دارد که فقط از طریق یک تکنسین مجرب در دسترس است. بنابراین، اگر فکر می‌کنید که خودروی شما با مشکل سیم کشی و سیستم برق خودرو مواجه بوده، همیشه عاقلانه است که برای بررسی خودروی خود به یک مکانیک و برقکار خبره مراجعه کنید.

جهت مطالعه مطالب بیشتر و همچنین مشاهده تجهیزات تعمیرگاهی به وب سایت زیر مراجعه فرمایید.

Carmachine.ir

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید