رمضانی: مردم به نمایشگاه کتاب نمره ۷۲ دادند/ ۷۴ میلیارد تومان فروش روز دوم

    کد خبر :1066389
تومانرمضانی: مردم به نمایشگاه کتاب نمره ۷۲ دادند/ ۷۴ میلیارد تومان فروش روز دوم

 دومین نشست خبری سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۱ اردیبهشت در ستاد اجرایی این نمایشگاه برگزار شد.

در این نشست علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اسماعیل جانعلی‌پور مدیر کمیته ناشران خارجی حضور داشتند. رمضانی با بیان اینکه امروز ۳۸ نشست در سراهای مختلف نمایشگاه کتاب برگزار شد، گفت: برنامه رونمایی از آخرین اثر حائری شیرازی برگزار شد. همچنین امروز عصر برنامه‌ای با عنوان «دختر ما» در حیاط مرکزی برگزار خواهدشد.

به گزارش ایرنا، قائم مقام سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در این دوره سه شعبه با ۱۵ صندوق در نمایشگاه در حال اخذ رأی هستند.

در بخش حضوری جمعا ۵۲ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۳۶ میلیارد در درگاه‌های رسمی و ۱۶ میلیارد تومان در درگاه‌های غیررسمی استوی با اعلام اینکه امروز نمایشگاه تا ساعت ۲۱ فعالیت خواهدکرد، افزود: تابلوی نظرسنجی روز اول نمایشگاه در مقابل درب شماره ۱۷ نصب شد و نتایج آن در اختیار مردم قرار گرفت. در روز دوم مردم تهویه مناسب، مکان مناسب بخش کودک و نوجوان و برنامه‌های کوشک کتاب را نقاط قوت و نقاط ضعف را جابجا نکردن ساعت نمایشگاه کتاب، ضعف اطلاع رسانی و خراب بودن دستگاه‌های لمسی اعلام و درخواست کردند ایستگاه‌های شارژ موبایل افزایش پیدا کند. همچنین از امروز سبدهای خرید در نمایشگاه قرار گرفت.

به گفته او نمره مردم در روز دوم نمایشگاه، با در نظر گرفتن اینکه تعداد پاسخ‌دهندگان نسبت به روز گذشته دوبرابر شد، نمره ۷۲ از ۱۰۰ بود. رمضانی در گزارش فروش دومین روز نمایشگاه کتاب اعلام کرد: در بخش حضوری جمعا ۵۲ میلیارد تومان فروش داشتیم که ۳۶ میلیارد در درگاه‌های رسمی و ۱۶ میلیارد تومان در درگاه‌های غیررسمی است، با توجه به اینکه هنوز برخی از غرفه‌ها دستگاه‌های کارتخوان ندارند.

سخنگوی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ادامه داد: در بخش مجازی مردم ۲۲ میلیارد تومان خرید داشتند که ۲۲ میلیارد از ناشران و ۷ میلیارد از کتابفروشان بود و مجموعا فروش در بخش حضوری و مجازی در روز دوم ۷۴ میلیارد تومان بوده است.

او افزود: در بخش مجازی ۱۷۴ هزار نسخه در ۸۴ هزار بسته پست و نیمی از این تعداد توسط پست تحویل گرفته شده است. رمضانی درباره رسیدگی به تخلفات ناشران در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب توضیح داد: پرونده ناشری که دیروز حکم دریافت کرده بود، منجر به تعطیلی یک روزه غرفه او شد. همچنین در دومین روز هیات رسیدگی به تخلفات ناشران ۸ پرونده را بررسی کرد، غرفه یک ناشر به مدت یک روز  بسته شد و پنل مجازی دو ناشر هم بسته شد.

به گفته او مجموعه اداره کل توسعه کتاب و کتابخوانی در طول سال حجم زیادی آثار دریافت می‌کند، اگر یک درصد خطای انسانی را درنظر بگیریم، عدد بزرگی می‌شود. این گروه در نمایشگاه گروه‌های مختلف ارزیابی را بررسی می‌کنند و این کار معمول در نمایشگاه است.

قائم مقام نمایشگاه کتاب با اعلام افزایش تبلیغات شهری ادامه داد: توافق با مجموعه زیباسازی شهر تهران این است که موج دوم تبلیغات را بعد از پایان انتخابات داشته باشیم، البته نمایشگاه با دهه کرامت همزمان است و بخشی از تبلیغات شهری صرف آن خواهدشد، اما تبلیغات شهری نمایشگاه کتاب از این روز نسبت به روزهای قبل بیشتر خواهدشد.

او با اشاره به اینکه بن بیشتری به درخواست‌کنندگان اعطا خواهدشد، گفت: پیش‌بینی می‌شود نزدیک ۳۰ درصد بیش از دوره قبل بتوانیم به مخاطبان بن و یارانه اختصاص بدهیم. میزان ثبت نام دانشجویان برای دریافت بن نزدیک ۱۰۰ هزار نفر و اساتید ۱۰ هزار نفر است.

به گفته رمضانی کلیه فعالیت‌های مالی و معاملاتی نمایشگاه، در معاملات بزرگ از روش مناقصه، در روش متوسط از روش استعلام و معاملات کوچک، کمترین مقدار است.

او افزود: در این دوره ۸۵۰ ناشر در بخش عمومی، ۳۰۳ ناشر در بخش دانشگاهی، ۹۵ ناشر در بخش آموزشی، ۳۱۰ ناشر در بخش کودک و نوجوان فعال هستند. همچنین ۵۵ ناشر و موزع (شرکت پخش) در بخش ناشران خارجی حضور دارند.

مدیر کمیته ناشران خارجی نیز با اشاره به اینکه در این دوره نمایشگاه تعداد حضور ناشران خارجی افزایش یافت، ادامه داد: به همین دلیل با تفکیک بخش بین‌الملل و استقرار آن در نیم طبقه بالای شبستان متراژ بخش خارجی افزایش یافت، در نتیجه فضای ثابت سالن را به فضای ناشران خارجی و عرب اختصاص دادیم.

به گفته اسماعیل جانعلی‌پور نزدیک ۵۰ هزار عنوان کتاب در بخش لاتین و عرب، با وزن ۷۰ تن در نمایشگاه ارائه می‌شود که ۶۰ تن بار از اماکن گمرکی و ۱۰ تن از کتاب‌هایی بود که ناشران در اختیار داشتند.

جانعلی‌پور درباره ناشران خارجی که در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران شرکت کردند، توضیح داد: مجموعه ۵۵ غرفه در بخش ناشران خارجی، ۳۰ غرفه کتاب‌های عربی و ۲۵ غرفه لاتین و بعضا فرانسه حضور دارند که از ۲۰۰ ناشر خارجی کتاب‌هایشان را به فروش می‌گذارند.

او درباره ارز تخصیص داده شده بیان کرد: ارز تعیین قیمت و قیمت ارز رسمی اعلام و برای راحتی مواجهه فروشندگان تابلوی اعلام رسمی ارز لحاظ شد.

مدیر کمیته ناشران خارجی درباره آثاری که در این دوره در این بخش به فروش می‌رسد، گفت: محدوده کتاب‌هایی که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ تولید شده، محدوده فروش کتاب است، برای برخی ناشران عربی برخی از کتاب‌های سال لحاظ نمی‌شود. برای کتاب‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با تخفیف ۲۵ درصد از ناشران خارجی و از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ تخفیف ۴۵ درصد که ۱۵ درصد از تخفیف آن سهم ناشر و ۳۰ درصد سهم نمایشگاه است.

به گفته جانعلی‌پور در روز دوم نمایشگاه هیچ غرفه‌ای بدون کتاب نبود و در روز سوم نمایشگاه می‌توان گفت در نظر است تا کاربری فضای گمرک تغییر داده و الزامات دیگری برای نمایشگاه در نظر گرفته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید