قاضی زاده هاشمی: پرونده‌های زیادی از تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است

    کد خبر :16513

اگر رسانه ای درباره انتخابات دروغی را منتشر کند افزون بر اینکه مجرم است باید در نخستین شماره پس از آن و کمتر از 18 ساعت مطلب خود را اصلاح کند

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه ریزی همه مراحل تبلیغات نامزدها از آغاز تا پایان انتخابات بر عهده کمیسیون تبلیغات است.

احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اظهار کرد: به طور میانگین هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1100 دقیقه شامل 550 دقیقه در سیما و 500 دقیقه در صدا و معاونت صدا می‌توانست در قالب برنامه های مختلف به معرفی شاکله خود بپردازد که این معرفی در قالب برنامه های گوناگون تلویزیونی جای می گیرد.

وی افزود: برنامه های تلویزیونی، نامزدها را از گردهمایی ها و تبلیغات سطح شهری بی نیاز می کند اما آنچه که مردم می خواهند بدانند معرفی شاکله نامزدهاست اعم از رفتارهای اجتماعی تا اخم‌ها و لبخندهای نامزدها و به این منظور بهترین وسیله؛ بهره گیری از رسانه ملی است.

قاضی زاده هاشمی گفت: البته شایعات و تبلیغات منفی هم ممکن است در روند تبلیغاتی نامزدها جریان یابد که پیگیری های مردم از طریق رسانه ملی می تواند شدت این شایعات را در بدست آوردن اطلاعات مربوط به نامزدهای انتخاباتی کاهش دهد.

او افزود: باید برنامه ها طوری باشد که نامزدها را از پرداختن و حل و فصل شایعات انتخاباتی بی نیاز کند.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بیش از 70 درصد مردم اخبارشان را از رسانه ملی دریافت می کنند، ادامه داد: مرجعیت رسانه ملی و خبر سبب می شود تا دیگر فضاهای تبلیغاتی با آرامش همراه باشند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه کمیسیون تبلیغات یک کمیسیون فراقوه ای است، گفت: از روزی که شورای نگهبان اسامی نامزدها را به وزارت کشور ارائه کرده و وزارت کشور هم آنها را اعلام کرد تا پایان انتخابات، کلیه مسئولیت تبلیغاتی بر عهده این کمیسیون است، همه برنامه ریزی برنامه ها و پخش رسانه ای آنها از رسانه ملی بر عهده کمیسیون است و صدا و سیما یکی از بخش های ذیربط این کمیسیون محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما می بایست فضای عادلانه و برابری را در اختیار شش نامزد قرار بدهد، افزود: ما به این منظور ضوابط مشخصی را مبتنی بر قانون تنظیم کرده ایم؛ دقت ما در حوزه رسانه ملی بر اساس ثانیه ها صورت گرفته است.

قاضی زاده هاشمی گفت: هر چه در مناظره اول نسبت به مناظره دوم رخ داد روند تکمیلی داشت زیرا در مناظره اول تفاوت زمانی یک دقیقه و خرده ای داشتیم که در مناظره دوم این رقم جبران شد.

او افزود: برنامه ریزی ما بر اساس برابری است و به عدالت میان نامزدهای انتخاباتی ارزش قائل شده ایم، نظارت ما به حکم قانون است.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ریاست صدا و سیما، معاونت سیاسی و سایر معاونت ها برای تلاش های شبانه روزیشان کمال تشکر را داریم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه اعتقاد ما بر این بود که مناظره ها زنده باشد، افزود: در ابتدا جمع بندی هایی داشتیم که خیلی زود رسانه ای شد، با وجود مقاومت های بسیار، تلاش ما بر زنده بودن مناظرات بود، تصمیماتی گرفتیم که مناظرات در سه هفته (جمعه ها) برگزار شود تا مردم فرصت تحلیل و تفکر در مورد شنیده ها و رفتارهای نامزدهای انتخاباتی داشته باشند.

وی گفت: داستان طولانی داشتیم اما روند انتخابات را بر اساس اولویت بندی های؛ بخش اول رکود اقتصاد، اشتغال؛ بخش دوم فرهنگی و روابط خارجی و بخش سوم مسائل اجتماعی قرار دادیم، در نحوه اجرای این موضوعات، روند تکمیلی داشتیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: سؤال های مناظره در اختیار نامزدها قرار نمی گرفت و بسیاری خواهان سؤالات برنامه پیش از اجرای مناظره بودند و ما می گفتیم هیچ جای دنیا چنین رفتاری باب نیست.

وی گفت: گرچه در برخی برنامه های رسانه ملی سؤالات 12 ساعت قبل از برنامه در اختیار میهمانان قرار می گیرد مانند گفتگوی ویژه خبری اما در مناظره ها این طور نبود زیرا می خواستیم واکنش ها و رفتار نامزدها نشانگر تفاوت ها و عملکرد آتی آنها باشد.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افزود: آنچه انجام شد مناظره تکامل یافته ای بود، قبل از هر مناظره جلساتی با نامزدها انجام می شد و نکات ضروری مانند خط قرمزها، هتک حرمت و زیر سؤال رفتن حیثیت ها، زمان بندی ها و ارائه نقطه نظر آنها مطرح می شد. ما همچنین تأکیدات رهبری را در رابطه با نحوه برگزاری مناظره ها مطرح می کردیم.

سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری از الزامات لازم الاجرا برای تبلیغات نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا، میاندوره ای مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری گفت.

وی افزود: رویکرد مهم نامزدها مبنی بر تکلیف آنها در قبال طرفدارانشان است که توجیهات لازم به منظور رعایت احترام و حفظ حیثیت رقیبان و عدم توهین را شامل می شود.

سامانی گفت: استفاده از امکانات عمومی و بیت المال به نفع یا نفی نامزدها در روند تبلیغات انتخاباتی ممنوع است.

وی افزود: به منظور ساماندهی تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی، سامانه بیتاک فراهم شد تا شفافیت، مسئولیت پذیری و اعتمادسازی میان مردم نسبت به انتخابات افزایش یابد.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: از لحظه ثبت نام نامزدها در فرمانداری و وزارت کشور، نظارت ها به دقت انجام شده که آنچه بیشتر مورد تذکر ما قرار گرفت پرهیز از تبلیغات زودهنگام بود، رصد این موضوع هم به خوبی انجام شد، طبق اعلام دادستانی کل کشور، 60 درصد کاهش تخلفات انتخاباتی داشته ایم که این مهم متأثر از اقدامات پیشگیرانه ما بوده است. امیدواریم شاهد شایسته گزینی مردم در این دوره از انتخابات باشیم.

سامانی مهمترین مواردی که به عنوان تخلف در گزارش آمده است را تبلیغات زودهنگام نامزدهای شورای شهر و روستا (به دلیل فراوانی نامزدها) عنوان کرد و ادامه داد: در این ایام شاهد بودیم دستگاه هایی که از منابع اطلاعاتی دولتی استفاده می کنند تبلیغات به نفع نامزدهایی داشته اند که این اقدام در قالب گزارش به شورای نگهبان رسیدگی شده است.

او گفت: در حال حاضر فضای کشور پر نشاط و خوب است، امیدواریم که انتخابات با نشاط و بی حاشیه ای را در پیش داشته باشیم.

سامانی افزود: گزارش همه تخلفات انجام شده به دستگاه های قضایی ارجاع داده شده است و هر گزارشی که به ما برسد ظرف مدت نیم ساعت پیگیری خواهد شد، اگر گزارشی نیاز به تذکر داشته باشد انجام خواهیم داد و اگر نیاز به برخورد باشد اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات در ادامه این گفت‌وگو گفت: اگر رسانه ای درباره انتخابات دروغ یا خبر نادرست انصراف نامزدی را منتشر کند، مجرم است.

احسان قاضی زاده افزود: اگر رسانه ای اطلاعات نادرست درباره انتخابات دهد باید جوابیه ای تا دو برابر مطلب قبلی و در همان صفحه یا رسانه خود دهد.

وی گفت: اگر رسانه ای درباره انتخابات دروغی را منتشر کند افزون بر اینکه مجرم است باید در نخستین شماره پس از آن و کمتر از 18 ساعت مطلب خود را اصلاح کند.

قاضی زاده اضافه کرد: مرجع گزارش دهی این تخلف وزارت کشور و مرجع رسیدگی قوه قضائیه است.

وی با بیان اینکه فضاسازی درباره نامزدها و انتخابات ممکن است در روزهای آینده بیشتر شود، گفت: اکنون پرونده های بسیاری درباره تخلفات انتخاباتی از جمله استفاده از امکانات دولتی و رسانه ها در قوه قضائیه تشکیل شده است.

قاضی زاده با اشاره به اینکه ممکن است، رسیدگی به برخی از این پرونده ها به پس از انتخابات موکول شود، افزود: مهم قضاوت مردم درباره تخلفات و سوء استفاده از امکانات است.

رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات در پاسخ به این سوال که چرا سوال‌های برنامه های نامزدها در رسانه ملی از پیش به آنها اعلام می شود، گفت: در این برنامه ها فرصت تبلیغی برای نامزدها دیده ایم اما گفتگوهای کارشناس محوری نیز داریم.

وی افزود: به این دلیل سوال‌ها را به نامزدها اعلام می کنیم که آنها دیدگاه های خود را جمع بندی شده ارائه دهند.

قاضی زاده گفت: در مناظره ها این موضوع برای جذابیت بیشتر بر اساس دانایی محوری تنظیم شده است و سوالها در اختیار نامزدها قرار نمی گیرد.

وی افزود: حجم انبوه برنامه های نامزدها در رسانه ملی از ایجاد فضای شایعه جلوگیری می کند و مرجعیت صدا و سیما را در انتخابات در پی خواهد داشت.

قاضی زاده با بیان اینکه کمیته ای در ستاد انتخابات برای رصد فضای مجازی شکل گرفته است اما مراجع نظارتی به ویژه دستگاه قضایی نیز بر فضای رسانه ای به ویژه حوزه سایبری نظارت دارند.

وی افزود: اکنون منابع خبری رسانه ملی برای نامزدهای انتخابات 77 درصد و در فضای سایبر حدود 20 درصد است.

قاضی زاده گفت: حجم برنامه های رسانه ملی باید آنقدر افزایش یابد تا مرجعیت این رسانه در انتخابات حفظ شود.

وی افزود: اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود برنامه ریزی کرده ایم از زمان عقب نمانیم و شور نشاط انتخابات حفظ شود.

قاضی زاده گفت: اگر انتخابات به مرحله دوم کشیده شود برای معرفی دقیق تر، کامل تر و جامع تر دو نامزد باقی مانده برنامه ریزی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید