فواید و معایب طناب زدن

    کد خبر :1050828
فواید و معایب طناب زدن

طناب زدن تنها روشی مفرح برای ورزش کردن نیست، بلکه فعالیتی با ریشه ی تاریخی هم هست. اعتقاد بر این است که منشأ طناب زدن به چین باستان بازمی گردد. در جشن سال نوی چینی بازی ای شبیه به طناب زدن وجود داشته است.

امروزه از طناب زدن کماکان برای کمک به بالا رفتن آمادگی جسمانی استفاده می شود و اغلب بخشی از یک برنامه ورزشی شدت بالا یا یکی از تمرینات ضروری بوکسورها است.

اگر به دنبال ایجاد تغییر در برنامه ی ورزشی خود هستید، می توانید به گنجاندن طناب زدن در آن فکر کنید. این حرکت به افزایش سلامتی مفصل هایی که وزن بدن را تحمل می کنند (زانوها، مچ پاها و لگن) کمک می کند و در حین حال، از آن دست ورزش هایی است که بدون نیاز به خروج از خانه، می تواند ضربان قلب تان را بالا ببرد.

فواید طناب زدن

گنجاندن طناب زدن در برنامه ی ورزشی خود با فواید متعددی همراه است. نه تنها شیوه ی مفرحی برای تحرک داشتن است که ممکن است شما را به یاد خاطرات خوش دوران کودکی بیاندازد، بلکه راهی عالی برای کار بر روی قدرت هماهنگی بدن، تناسب قلبی عروقی بدن و بالا بردن مقاومت ماهیچه ای و استخوانی نیز هست.

۱- انعطاف پذیری تاندون ها را بالا می برد

طناب زدن می تواند به افزایش انعطاف پذیری تاندون ها درون پاها که تکیه گاه مفصل ها هستند کمک کند، مانند تاندون آشییل پا و باند ایلیوتیبیال در نزدیکی زانوها.

غذای سالم و بدون روغن را با گریل و کباب پز چند کاره مه پویا تجربه کنید

این تاندون ها همچون فنر عمل می کنند، انرژی را در خود ذخیره و سپس آزاد می کنند و باید از استحکام و انعطاف پذیری مناسبی برای ذخیره و آزادسازی انرژی برخوردار باشند.

۲- قدرت عضلانی پایین تنه را افزایش می دهد

ماهیچه های پاها هم برای افزایش حجم و چالاکی به تمرین نیاز دارند.

طناب زدن می تواند به ورزیده شدن این ماهیچه ها کمک کند تا قوی تر و سریع تر شوید، امری که به ویژه می تواند در ورزش دو و دیگر ورزشی هایی که به تغییر سریع سرعت و جهت نیاز دارند، بسیار کمک کننده باشد، مانند ورزش های بسکتبال و فوتبال.

۳- مقاومت قلبی عروقی را بالا می برد

طناب زدن می تواند مقاومت قلبی عروقی را بالا ببرد.

این ورزش شیوه ای عالی برای ورزش دادن دستگاه تنفسی بدن ظرف مدتی کوتاه برای کسانی است که فرصت انجام ورزش های هوازی طولانی را ندارند، مانند دویدن. طناب زدن می تواند فعالیت خوبی هم برای التیام یافتن بعد از یک آسیب باشد، زمانی که امکان انجام دو یا پیاده روی یا دوچرخه سواری را ندارید.

۴- برای سلامت ذهن هم مفید است

و در نهایت اینکه طناب زدن ورزشی متفاوت و مفرح تر از تمرینات ورزشی معمول بر روی تردمیل و دستگاه های ورزشی مشابه است. شاید شما را به یاد طناب زدن های دوران کودکی تان بیاندازد و چالش داشتن زمانبندی و هماهنگی مورد نیاز برای یک طناب زدن موفق می تواند برای سلامت ذهن هم مفید باشد.

معایب طناب زدن

مانند هر چیز دیگری، طناب زدن هم می تواند عوارض منفی ای داشته باشد.

طناب زدن به داشتن زمانبندی و هماهنگی مناسب نیاز دارد که اگر در این دو مورد ماهر نباشید، ریسک افتادن تان وجود دارد.

طناب زدن می تواند برای برخی افراد دردناک هم باشد. این افراد شاید بهتر باشد ورزشی انتخاب کنند که تأثیر کمتری بر مفصل هایشان داشته باشد.

برای کسانی که مفصل های آن ها از سلامت کمتری برخوردار است، طناب زدن می تواند به دلیل حرکات پرششی مداوم، چالش برانگیز و دردناک باشد.

طناب زدن برای برای تمام سطوح آمادگی جسمانی هم مناسب نیست و باید با راهنمایی پزشک یا مربی انجام شود. مثلاً اگر فردی تازه کار باشد یا داروی بخصوصی مصرف می کند، طناب زدن ممکن است برای او بیشتر مضر باشد تا مفید.

به دلیل تأثیرگذاری زیادی که طناب زدن بر مفصل ها و ماهیچه ها دارد، این ورزش باید با دقت به برنامه ورزشی اضافه شود.

ممکن است در طناب زدن زیاده روی کنید. افراط در طناب زدن بدون آماده کردن صحیح بدن برای انجام این ورزش می تواند منجر به آسیب های مختلفی، از جمله کشیدگی تاندون آشیل پا، دردناک شدن کف پاها یا حتی وارد شدن آسیب به اندام های تحتانی شود.

 روزیاتو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید